Igény lenne rá... És az Ericsson szerint minden esély megvan arra, hogy 2020-ig felépüljenek az első 5G-s hálózatok. A technológiai szabványok kialakítása azonban még hátravan.

Megépítette kísérleti 5G-s mobilhálózatát az Ericsson. A vállalat olyan teljes teszthálózatot épített fel – megfelelő mobileszközökkel és bázisállomásokkal – a texasi Planóban és Stockholmban lévő telephelyein, amely valós környezetben mutatja az új technológiai lehetőségeit.

Korai? Talán igen, de az már most látszik, hogy kell kezdeni azzal valamit, hogy 2020-ra a jelenlegi nyolcszorosára nő a mobil adatforgalom. Az Ericsson szerint ugyanezen időtáv alatt az okostelefonnal rendelkező előfizetők száma megduplázódik. Ez már olyan terhelést jelenthet a jelenlegi hálózatoknak, még ha azok teljes egészében át is állnak az LTE-re, hogy romlhat a kapcsolatok minősége. És akkor még nem beszéltünk a tárgyak internete (Intenet of Things – IoT) által generált forgalomról.

A tisztán látást azonban nehezíti, hogy egyelőre még nem tisztult le az 5G-s hálózatokra vonatkozó szabványrendszer.

Az 5G nem csak nagyobb sebesség

Arról megoszlanak a vélemények, hogy mennyire reális egy gyorsabb hálózati technológia bevezetése, különösen annak fényében, hogy az LTE sem általános, illetve egyelőre nem látszik tisztán az az üzleti modell, ami értelmet adna az 5G-nek a jelenlegi LTE-vel szemben.

A legtöbben az IoT-t említik, ha ez a kérdés szóba kerül. Jól megfigyelhető trend, hogy az adatforgalom egyre nagyobb hányada terelődik át a vezetékes szegmensből a mobil hálózatokra, de a Cisco Virtual Network Indexe szerint 2019-re csupán a teljes IP-alapú adatforgalom 14 százaléka fut majd a mobilhálózatokon.

Az iparág legnagyobb szereplői azonban ennek ellenére már felépítették a maguk kisebb hálózatait, hogy 5G-s technológiáikat valós környezeteben tesztelhessék. A Samsung például amellett, hogy tavaly beindította 5G-s kísérleteit, azt tervezi, hogy erős, 1,5 milliárd dolláros állami segítséggel a 2018-as, Phjongcshangban megrendezendő téli olimpián már 5G-s szolgáltatásokkal kápráztatnák el az olipiai játékok résztvevőit, és ha bejön a projekt, 2020-ra be is vezetnék szolgáltatást.

Tavaly Japánban az NTT DoCoMo hat gyártót (Alcatel-Lucent, az Ericsson, a Fujitsu, NEC, Nokia, Samsung) vont be a saját 5G-s tesztjébe.

A Nokia idén év elején indította el tesztüzemű hálózatát a VTT Technical Research Centre of Finlanddel és az Oului Egyetemmel közösen. Olyan valós környezetet építettek fel, amelyben egy korlátozott elérésű hálózat biztosítja a technológiai funkcionalitásának a tesztelését, míg a nyilvános hálózati rész terhelési tesztekre szolgál.

Egy fontos probléma még megoldásra vár. Az idei Mobile World Congressen is felmerült, hogy ideje lenne széleskörű iparági összefogást létrehozni az 5G technológia egységes szabványainak kifejlesztésére. Az 5G-re ugyanis sokan úgy tekintenek, mint az IoT vagy az ipari internet (Industrial Internet) kulcsára. Ezek kiteljesedéséhez ugyanis egységes szabványokra van szükség.

Nem az LTE továbbfejlesztése

Az Ericsson teszthálózatai egyaránt alkalmasak a nagyobb kapacitású mobilkapcsolatok létrehozására, valamint az IoT kommunikációra egyaránt.

Az Ericsson ún. többpontos csatlakozást alkalmaz, azaz egy 5G-s mobileszköz egyszerre több 5G-s cellához kapcsolódik. Ez biztosítja a megbízhatóságot, amellyel az eszköz jó minőségű kapcsolatot tud fenntartani az 5G hálózattal a cellák közötti mozgás során. Ez teszi lehetővé több különböző adatjelkészlet (MIMO –  multiple-input and multiple-output, azaz többszörös bemeneti és többszörös kimeneti adatfolyam) átvitelét a mobileszközre ugyanazon a rádiófrekvenciás csatornán. Az elosztott MIMO-nak nevezett eljárás az Ericsson szerint 100 százalékkal képes növelni a letöltési sebességet. A kombinált megoldás neve: többpontos csatlakozás elosztott MIMO-val.

Ez a technológia olyan jeltovábbítási módszereket alkalmaz a mobileszköz hálózattal való kapcsolatának vezérlésére, amelyek nem részei a mai LTE-szabványoknak. Az Ericsson hangsúlyozza: bár az LTE-technológia fejlesztése is folyik abba az irányba, hogy be tudjon kapcsolódni a későbbiekben az 5G-s hálózatokba, maga az 5G új interfészeket alkalmaz az eszköz és a hálózat között (többek között új jelzésátviteli és modulációs sémákat és szoftveres megoldásokat).

Mobilitás

Lyuk hátán lyuk a Nagy Kínai Tűzfal mögötti kormányzati weboldalak többsége

Miközben a fél világ Peking hallgatózásától retteg, a kínai rendszerek tele vannak súlyos biztonsági résekkel, melyek eredője: a trehányság.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.