Sorozatban érkeznek a perekről, betiltásokról és botrányokról szóló hírek.

Az várható volt, hogy az autómegosztó platformot üzemeltető Uber meg fogja osztani az üzleti modelltől idegenkedő taxis társadalmat, az utóbbi napokban azonban a szokásosnál is nagyobb hullámokat kelt a startup. A hazánkban pár hete elindult szolgáltatással kapcsolatban egyre több ellentmondásos hír érkezik, több országban betiltották, vagy per indult a vállalkozás ellen.

Betiltások, korlátozások

Az egyik legsúlyosabb eset Delhiben történt, ahol az egyik Uber sofőrt egy 25 éves utas megerőszakolásával vádolják. A két nappal ezelőtt kipattant ügy kapcsán az indiai főváros hatóságai azonnali hatállyal betiltották az Uber működését, ami legalább addig érvényben lesz, amíg nem tisztázódik, hogy pontosan mi történt. A kritikák szerint az Ubernek ki kellett volna szűrnie a sofőrt, akit 2011-ben hasonló vádak értek, azaz akkor is taxi sofőrként, egy utas ellen elkövetett erőszak volt a gyanú.

Az indiai esethez hasonló végkimenetelű az a spanyol döntés, mely szerint az Uber köteles beszüntetni az összes, Spanyolországban kifejtett tevékenységét. Az egyik madridi bíróság által meghozott végzés kimondja, hogy a sofőröket sehol sem regisztrálták, akik a tetejében olyan tevékenységet folytatnak, ami jogosulatlan előnyöket biztosít nekik a meglévő taxitársaságokkal szemben.

A madridi taxis szövetség által benyújtott panasz nyomán hozott döntés indoklásában az áll, hogy a szabályozás teljes mértékben gyakorlati alapokon nyugszik, követi a hatályos törvényeket és semmiképen sem értelmezhető a szabad piac, vagy a sharing economy kritikájaként. Hasonló végzést hozott Thaiföld egyik bírója is, aki azzal tiltotta be az Ubert az egész országban, hogy az autók jogszerűtlenül működnek az utakon, a tilalom pedig minimum addig fennáll, amíg a sofőröket nem regisztrálják a helyi törvényeknek megfelelően.

USA-ban sem kímélik őket

Ha azt hinnénk, hogy kizárólag az Uber szülővárosától távol akadnak problémák a szolgáltatással, akkor tévednénk. A legújabb támadás éppen Los Angeles és San Fransisco részéről érte a céget: a város vezetése beperelte a céget, mivel az több hibát vétett az árazásról való tájékoztatás, a sofőrök ellenőrzése terén, illetve engedély nélkül működtek autók a repülőtereken. Ez esetben a jogi problémák a rivális Lyfttel kapcsolatban is felmerültek, és míg az utóbbi már megállapodott a hatóságokkal, az Uber helyi vezetősége még tárgyal a megoldás érdekében.

Magyarországon egyelőre nem történt kirívó eset az Uber működésével kapcsolatban és a szakmai szervezetek rosszallásán kívül a hatóságok sem tettek lépéseket. Az egyetlen publikus aktus még az Uber indulása után nem sokkal történt, amikor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy közleményben fejtette ki aggodalmait a szolgáltatással kapcsolatban: az Uber semmiképpen sem szerezhet versenyelőnyt  „más, tisztességesen működő taxis szolgáltatókkal szemben” azzal, hogy nem teljesíti maradéktalanul a személyszállítási tevékenységet szabályozó jogszabályokban foglaltakat.

Piaci hírek

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.