Várható volt, hogy az Uber hazai színre lépésével (a külföldi példákra rímelve) a magyar szakmai szervezetek, hivatalok, minisztériumok közös erővel próbálják megfejteni és a jelenlegi szabályozásba beilleszteni a sharing economy e példáját. Az NFM ebben a folyamatban odáig jutott, hogy nincs kifogása az Uber ellen, amennyiben az teljesíti a jogszabályokban foglalt kötelezettségeket.
Veszélyben az utasok érdeke
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium abból indul ki, hogy a „személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény alapján személygépkocsival közúti személyszállítási szolgáltatás személytaxi-szolgáltatásként vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásként végezhető.” Azaz a terület szabályozva van, legyen szó a vállalkozásról, az autóról, vagy az azt vezető sofőrről.
Az NFM-nek egyébként semmi problémája az Uber fuvarszerzési tevékenységével, ameddig az a „hagyományos taxis szolgáltatóktól is elvárt jogszabályi feltételek” betartásával történik. Mert ha ez érvényesül, akkor az Uber sem tér el egy átlagos taxitársaságtól, legfeljebb annyiban más, esetleg több, hogy az utasok megszerzésére korszerűbb módszert (okostelefonos alkalmazás) használ.
A közlemény arra is felhívja a figyelmet, hogy azt Uber semmiképpen sem szerezhet versenyelőnyt „más, tisztességesen működő taxis szolgáltatókkal szemben” azzal, hogy nem teljesíti maradéktalanul a személyszállítási tevékenységet szabályozó jogszabályokban foglaltakat. Hiszen az NFM véleménye szerint ez az „indokolatlan engedékenység” sértené az utasok érdekeit, valamint „veszélyeztetné a gazdaság kifehérítésének és a közlekedésbiztonság védelmének céljait is.”
Megosztó megosztás
Az Uber múlt hét szerdán indult el hivatalosan hazánkban, ami kapcsán interjút készítettünk a cég régiós terjeszkedéséért felelős vezetőjével. Patrick Studener a beszélgetés alatt egyértelművé tette, hogy az Uber nem taxis cég, nem végez személyszállítási tevékenységet, e helyett egy technológiai vállalkozásról van szó, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók a városon belül vezető útjaik alatt megosszák másokkal gépjárművüket, amiért az utas hozzájárulással „fizet”.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak