Az elemzőcégek valószínűleg külön stábokat állítottak rá a „Facebookról elvándorló tinik” jelenség kutatására, annyi ezzel foglalkozó szám és jóslat jelent meg az utóbbi időben. Az minden felfutásban lévő és sikeres szolgáltatásról elmondható, hogy egy idő után elfárad, és a hajót elsőként a fiatalok hagyják el. A tavaly publikált cikkünk azzal foglalkozott, hogy mit találnak érdekesebbnek a tinédzserek a Facebooknál, egy most megjelent felmérés pedig konkrét adatokkal is szolgál.
Menekülnek a tinik, de ennek (egyelőre) nincs végzetes hatása
A GlobalWebindex által a Mashable számára összeállított összesítései arról tanúskodnak, hogy a tizenévesek elvándorlása valóban számottevő, ami még akkor is figyelmet érdemel, ha az adatok csak az USA-ra vonatkoznak. A kutatás arra jutott, hogy a Facebook elvesztette fiatal felhasználóinak majdnem egy harmadát 2013 során: a tavalyi év harmadik negyedéves adatai óta 29%-kal csökkent az aktív tinédzser felhasználók száma, akik akkor 79 százalékban képviseltették magukat a közösségi oldalon.
A csökkenés irama 2013 elején volt a leggyorsabb, a harmadik, negyedik negyedévre ennek üteme lelassult, de még ekkor is 11 százalékos csökkenést mértek a fiatalok körében. Ezek a folyamatok egyébként nem különösebben térnek el a globális trendektől, amelyekre szintén a mobil szolgáltatások, platformok felé fordulás a jellemző, aminek következtében a fiatalok kifejezetten olyan felületeket, alkalmazásokat keresnek, amelyek elsősorban mobilra íródtak (Snapchat, WhatsApp).
Felfutóban a mobilos üzenetküldő appok
Az elvándorlás ellenére a kutatóintézet számai (170 ezer felhasználót kérdeztek meg 32 országban) azt mutatják, hogy a Facebook továbbra is őrzi domináns szerepét a piacon és arról egyelőre nem lehet beszélni, hogy Zuckerberg birodalomnak befellegzett volna. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne visszaesés, mivel a Facebook és a YouTube is 3 százalékos csökkenést szenvedett el az összes felhasználót tekintve 2013 végére.
A képlet a szakemberek szerint meglehetősen egyszerű, hiszen minden számítógépre célzott szolgáltatás visszaesőben van, és minden nő, ami mobil. Ilyen pl. az Instagram, ami 27 százalékos aktív felhasználói növekedését a Facebook is megérezte, de a Reddit 13%-os, vagy a LinkedIn is 9 százalékos növekedést könyvelhetett el. Az év igazi nyertesei azonban a töretlenül fejlődő és bővülő közösségi/üzenetküldő appok, mivel 2013 második negyedéve között a WeChat 379 (!) százalékkal növelte felhasználói bázisát, de a Vine (+105%), a SnapChat (+54%), illetve a WhatsApp (+35%) sem panaszkodhat. A mobil felfutása a nagyoknál is jól kimutatható: a Facebook app használói 69 százalékkal, a YouTube mobilos látogatói 59 százalékkal lettek többen.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak