Az Uber igazgatótanácsa vasárnap jutott egyezségre, melynek köszönhetően a SoftBank sok milliárd dolláros befektetést eszközölhet a sharing economy egyik legnagyobb, egyben legproblémásabb képviselőjébe. A japánok mintegy 10 milliárd dollárért vásárolhatnak részvényt, ezzel az amerikai vállalat 14-20 százalékát vehetik meg.
A Softbank egyébként nem kispályázik: a pénzügyi cég tavaly 32 milliárd dollárért vásárolta fel az ARM-ot - úgy, hogy az ajánlattételkor csak 22 milliárdosra becsülték a brit chipgyártó vállalatot. Ezzel a megállapodással ez lett a SoftBank történetének egyik legnagyobb akvizíciója. De szintén a távol-keletiek nevéhez fűződik a Google tulajdonában levő Boston Dynamics megszerzése is.
A japán nagyvállalat óriási tőkével rendelkezik, és nem titkolt célja, hogy ezeket a forrásokat olyan megoldásokba, know-how-ba fektessék, amelyek a közeljövő üzleti lehetőségeit hordozzák magukban. A SoftBank meglátása szerint az egyik ilyen terület a robotika, hiszen a szegmens fontossága csak egyre hangsúlyosabbá válik, ahogy a világ gazdasága fokozatosan digitalizálódik. Szintén ezt a törekvésüket mutatja a fintech területen tevékenykedő Kabbage nevű startupba nyáron befektetett negyedmilliárd dollárjuk.
Kiegyenlítettebbé váló vezetés
Visszatérve az Uberhez: nem csak befektetési szempontból önt tiszta vizet a pohárba az igazgatótanács döntése, hanem egyben pontot tesz az Uber társalapítója és egykori CEO-ja, Travis Kalanick és a Benchmark Capital között fennálló jogi háború végére is. Utóbbi a vállalat egyik korai befektetője. Az Uber jelenleg 13 százalékát birtokló befektetési cég még augusztusban perelte be Kalanickot, azzal vádolva, hogy a férfi félrevezette a részvénytulajdonosokat a tanácsban való befolyásának növelése érdekében.
A megállapodás alig egy hónappal azután születhetett meg, hogy a vezetőség a korábban gyakorlatban levő szuperszavazási struktúra eltörlése mellett döntött. Ez lehetővé tette a korai tulajdonosok számára, hogy a voksolással megválaszolandó kérdésekben a részvényarányos módszerhez képest tízszer többet érjen szavazatuk. Egy hónapja azonban már az egy szavazat – egy részvény modell szerint születnek a döntések. Ezzel párhuzamosan hattal megnövelték az igazgatótanács taglétszámát is – összesen tizenhétre -, hogy ellensúlyozzák Kalanick korábbi ejtőernyőseit.
Problémák az alapítóval
Nehéz időben kellett döntést hoznia a vezetőségnek, az idei év botrányoktól volt hangos az Uber életében. Szexuális zaklatás vádjával például több mint húsz alkalmazottól kellett megválnia a cégnek, és még nem is ez volt a legnagyobb kihívás a vállalat számára.
A közel 70 milliárd dollárra értékelt óriássá duzzadó egykori startup vezetője is komoly viharokért volt felelős 2017-ben. Kalanick a nyáron magánéleti problémákra hivatkozva mondott le vállalata igazgatásáról, ugyanakkor külső események is elősegítették döntésének meghozatalát. Ennek közvetlen előzménye az a független vizsgálati jelentés volt, amely a cégnél egyre gyakrabban felbukkanó krízishelyzeteket vizsgálta.
Travis Kalanick, az Uber alapítója
Az átfogó vezetési problémákat feltáró anyag kötelező tréning bevezetését javasolta a döntéshozói székekben ülő menedzsereknél, valamint azt, hogy írják újra az Uber deklarált vállalati kulturális értékeit. Ezzel elkerülhetők lennének az olyan botrányok, mint a munkahelyi szexizmus és a cégtől menekülő női munkatársak problémája, vagy éppen a vezérigazgató videóra vett bunkóskodása egy sofőrrel.
Egy hosszú vitát követően június végén a főbb részvényesek végül távozásra bírták Kalanickot. Értesülések szerint a társalapító ultimátumot kapott, amelyben öt, nagy részesedéssel bíró befektető követelte azonnali lemondását. Kalanick végül hosszas tanácskozást követően beadta a derekát, és döntéséről értesítette a dolgozókat is. Utódja az Expedia korábbi CEO-ja, Dara Khosrowshahi lett.
Akad azért előrelépés is
Szerencsére nem csupán a botrányoktól hangos az idei év. Amint arról írtunk, az Uber nemrég bejelentette, hogy partneri megállapodást kötött a NASA-val, és az amerikai űrkutatási hivatallal együtt belevág a városi légtér kiaknázásának feladatába. A Space Act Agreement révén hamarosan megjelenhetnek az első, alacsony magasságban repülő személyszállító járművek.
Nem csupán koncepcióról van szó: olyan biztonságos repülő taxikon dolgozik a vállalat, amelyeket kifizetődő üzemeltetni. És mindezt meglepően hamar: még az évtized vége előtt megjelenhetnek az első légi járművek. A szintén most bejelentett UberAir szolgáltatás 2020-ra fog elindulni a tervek szerint. Érdekesség, hogy ez mindössze egyetlen évvel azután következne be, mint ahogyan azt a Harrison Ford főszereplésével elkészült Szárnyas fejvadász (Blade runner) nevű, kultfilm státuszba került sci-fi (első része) megjósolta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak