Szolid veszteséget vártak, de profitot és várakozáson felüli forgalmat kaptak a piaci szakértők a világ egyik legnagyobb internetes vállalkozásától. Az Amazon minden előrejelzést meghaladó teljesítménye történelmi magasságokba lökte a részvényárfolyamot.
Pörgött a kassza, és a végén még maradt is benne
A cég az idei második negyedévben 20 százalékos éves forgalomnövekedést produkálva 23,2 milliárd dollárt keresett, amiből ráadásul a végén még profit is maradt. A 92 millió dollár nettó nyereség ugyan a bevételhez képest szerény, ám a tavaly összehozott 126 milliós veszteségnél mindenképpen szebben mutat. Különösen annak fényében, hogy piaci elemzők előzetesen 68 millió dolláros veszteséggel kalkuláltak.
A pozitív tartományba került profit azért is fontos, mert a befektetők folyamatosan azért kritizálták a vezetőséget, mert szerintük túl sokat költenek, miközben nem tudják stabilan nyereséges pályára tenni a vállalatot. Való igaz, az Amazon az elmúlt időszakban mindössze esetileg tudott kikerülni a vörös zónából.
Kicsi a cloud, de erős
A mostani jó eredmények egyik fő oka a cloud üzletág erőteljes növekedése. Az AWS-portfólió 1,82 milliárd dollárt számlázott, ami 81,5 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában. Igaz ugyan, hogy még ez a felturbózott forgalom is csak az összvállalati bevétel nagyjából 8 százalékát teszi ki, ám ez a divízió sokkal kellemesebb profitrátával dolgozik, mint mondjuk az alaptevékenységnek számító online áruház. Az Amazon Web Services üzemi nyereséghányada ebben a periódusban meghaladta a 21 százalékot. Ehhez képest a két másik üzletág összesen mindössze 3 százalékot tudott összehozni. Jól látszik tehát, hogy az AWS erősödése önmagában elég volt ahhoz, hogy negatívból pozitívba váltson a nettó profit.
A cég mindent meg is tesz, hogy minél több ügyfelet szerezzen cloud szolgáltatásainak. A 2006-os indulás óta például 49 alkalommal csökkentették az ide tartozó termékek árát. Ennek persze egy jó részét maga a piaci verseny kényszerítette ki, hiszen az elmúlt években nem győztek egymás alá ígérni a nagy szolgáltatók. Viszont ez a trend mostanság megfordulni látszik, hiszen a Microsoft ellentétes lépést tett nem is olyan régen.
Mindenesetre a folyamatos árcsökkentés azt is jelenti, hogy a bő 80 százalékos forgalomnövekedésnél is dinamikusabb volt az ügyfélszám bővülése. Ez pedig hosszabb távon sokkal lényegesebb elem, mint a pénztár aktuális állása. Az Amazon persze nem csak az árral akarja megfogni az ügyfeleket: csak ebben a negyedévben 350 új funkciót vezettek be a cloud szolgáltatásoknál, és a cége partnerek támogatására egy oktató oldalt is létrehoztak AWS Educate néven.
Özönlenek a prémium ügyfelek
De nem csupán a cloud üzletág hozta össze a kiváló negyedévet. Bár konkrét számokat nem árult el a vállalat, de a nyilatkozatokból úgy tűnik, hogy nagyon kapós lett az Amazon Prime előfizetéses szolgáltatás, amely számos kedvezményt és privilégiumot biztosít az ügyfeleknek évi 99 dollárért. Ráadásul a külföldi, azaz nem egyesült államokbeli előfizetések bővültek nagyobb mértékben, ez pedig segíti a cég globális terjeszkedési ambícióit.
Hab a tortán, hogy a vezetés a rövid távú célszámok esetében is a vártnál erősebb szinteket lőtt be, így borítékolható volt a részvények emelkedése. Utóbbi a zárás utáni kereskedésben megközelítette a 18 százalékot, és ezzel az Amazon papírjai 568 dolláros, történelmi csúcsra értek. Érdekesség, hogy ezzel az eredménnyel az Amazon értéke immár meghaladja az USA piacán a hagyományos kiskereskedelmi szektort uraló Wall-Mart piaci kapitalizációját.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak