A cég azon kevés európai techcégek egyike, amelyik sikerrel tud birokra kelni nagy nemzetközi riválisaival. A svéd zeneszolgáltató ráadásul már profitot is termel, de ebből - legalábbis idén - nem csinálnak rendszert.

A 2006-ban alapított, szolgáltatását 2008 őszén beindító Spotify tavaly április óta szerepel az amerikai tőzsdén. Ennek megfelelően azóta pontosabb képet lehet kapni arról, hogy muzsikál a svéd zenei streamingszolgáltató. A legutóbbi negyedévről szóló pénzügyi jelentés mérföldkőnek tekinthető, hiszen most először sikerült pénzégetésből profittermelésre váltani. Ez ugyanakkor idén nem marad tartós trend, mivel merész költekezéssel igyekszik a vállalat az olyan nehézsúlyú versenytársakkal szemben is megőrizni piaci pozícióját, mint amilyen az Apple Music.

Minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk elégedve

Győzelmi jelentésként hatnak a Spotify tavalyi utolsó negyedévének számai. A három hónap során befolyt 1,5 milliárd euró 30 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ennél viszont sokkal érdekesebb, hogy a forgalomból maradt 94 millió profit is. Ilyesmire a társaság történetében még nem volt példa. Ami a teljesítményt méginkább felértékeli, az az, hogy a tényadat teljesen meglepte a pénzügyi elemzőket is, akik előzetesen sokkal rosszabbra, szerény mínuszos eredményre számítottak.

Egy alig évtizede működő internetes szolgáltatás értékelésénél szintén nem elhanyagolható szempont a felhasználói, előfizetői tábor alakulása. Ebből a szempontból sem áll túl rosszul a cég, hiszen negyedéves összevetésben 191-ről 207 millióra nőtt a havonta aktív közönség, míg 2017 végén ugyanez az adat még csak 160 millió volt. A prémium, azaz fizetős feliratkozók jelen pillanatban 96 millióan vannak, ami kábé kétszerannyi, mint amennyivel az Apple büszkélkedhet. Az ingyenes szolgáltatásra szavazó további 116 millió emberből pedig hirdetések elhelyezésével igyekeznek bevételt realizálni.   

A szép növekedési adatokért tettek is a cégnél, hiszen tavaly ősszel komoly nemzetközi terjeszkedést hajtottak végre. November közepén 13 újabb országban, jellemzően a Közel-Kelet és Afrika térségében sikerült hídfőállásokat kiépíteni. A projekt kezdeti eredményeit egyértelmű sikerként értékelte a vállalatvezetés. 

A zene nem minden

A negyedéves jelentéssel egy időben a Spotify bejelentett két felvásárlást is. A New York-i Gimlet Media több népszerű podcast gazdája, míg az Anchor olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyekkel a podcasterek életét teszi könnyebbé. Az akvizíciók egyértelműen mutatják, hogy milyen irányban igyekszik fejlődni a svéd vállalat. A zenei streaming esetében ugyanis a méretnövekedés együtt jár az alkotói jogdíjak meredek emelkedésével is, amit nem feltétlenül lehet kigazdálkodni. Azonban a házon belül előállított podcastok esetében ilyen összefüggés nem áll fent, ráadásul az ezekre fogékony közönséget idővel át lehet terelni akár a fizetős előfizetői konstrukcióba is.

Bár a két felvásárlás konkrét költségét nem közölte a vállalat, azt igen, hogy továbbra is nyitva tartja a szemét és idén 400-500 millió dollár értékben tervez bevásárolni. Ezek az agresszív lépések azonban nyomot fognak hagyni az idei eredményeken. A megnövekedett költségeket várhatóan első körben nem lesznek képesek ellensúlyozni az új szerzemények biztosította bevételi lehetőségek. Ennek megfelelően a vezetőség 21-29 százalékos éves árbevételnövekedés mellett is 200-360 millió euró közé várja a nettó veszteséget.

Közösség & HR

Lecsapott az FBI az alvilági online bazárra (megint)

A hekkerek körében igen népszerű BreachForums oldalát egyszer már megszerezte a hatóság, de az rövidesen újraindult. A mostani akcióval a fórum mellett annak Telegram-csatornája is az FBI irányítása alá került.
 
Az Európai Unió kibervédelmi direktívájának való megfelelés nem annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre látszik.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.