Milyen lenne az élet iPhone nélkül? Határozottan más, mint most, ezt még azoknak is el kell ismerniük, akik egyébként nem hívei az Apple okostelefonjának. A platform forradalmát ugyanis a Steve Jobs alapította cég indította el, habár érintőképernyős mobilkészülékek már korábban is léteztek. IPhone nélkül azonban valószínűleg az androidos, Windows-os készülékek sem így néznének ki, és szinte biztos, hogy a piac sem lenne túl egy olyan robbanásszerű fejlődésen, amit az elmúlt közel egy évtizedben produkált.
Pedig nem sokon múlott, hogy végül nem esett kútba az almás okostelefon. Egy keddi interjúban árulta el Jony Ive, hogy néhány gátló tényező majdnem a projekt feladásához vezetett.
„A fejlesztés során több olyan helyzet is kialakult, melynek megoldása közel sem volt magától értetődő, és komoly aggályaink voltak azzal, hogy egyáltalán életképes lesz-e az, amin dolgozunk” – fedte fel az Apple vezető designere.
Néha túl korán jön a jó ötlet
Az iPhone piacformáló technológiává vált Ive elmondása szerint, ugyanakkor egy nagyon is törékeny ötletből született meg. Egy törékeny, de összességében az Apple-t sikerei csúcsára lökő ötletből.
„A viszontagságok ellenére végül képesek voltunk a hardver és a szoftver együttműködővé fejlesztésére, hogy egyedülálló élményt nyújtson a felhasználóknak” – nyilatkozta. Ive elárulta, hogy az Apple-nél rengeteg ötlet merül fel, ám ezek egy részét nem tudják kézzelfogható valóságba önteni, mert a technológia egyszerűen nem elég fejlett hozzá.
„A dolgokat néha félrerakjuk egy időre, tudván, hogy valamikor újra elő lehet velük hozakodni. Tulajdonképpen a legtöbb esetben nem az a kérdés, hogy az ötlet, hanem az, hogy az időzítés megfelelő-e” – érzékeltette Ive, hogyan látja egy designer a világot a saját szemszögéből. Nemrég egyébként elmondta, hogy az Apple termékeinek „titkos összetevője” nem feltétlenül az újdonságok létrehozásában rejlik, hanem inkább a fejlődést segítő nyomásban.
A forma nem minden, de nagyon sokat számít
Egy okostelefon külsején túl sok variációs lehetőség nincs: az érintőképernyő foglalja el a frontoldali panel zömét (és egyre nagyobb részét). Nem véletlen, hogy az Ive által piaci termékbe álmodott külsőt megjelenése óta kisebb-nagyobb változtatással minden rivális másolja (talán a Samsung összehajlítható telefonja jelent majd drasztikus megújulást ezen a téren).
Ez az áldás egyébként valahol átok is az Apple számára, mivel saját sikerének csapdájában vergődve a folyamatos megújulás kényszere alatt egyre nagyobb kihívások elé kell állnia a vállalatnak. Ennek egyik következménye, hogy mihelyst valamilyen nagyobb változásról kezdenek érkezni a beszámolók, a média azonnal vad találgatásba kezd.
Még áprilisban számoltunk be arról, hogy jövőre üvegbe borulhat az iPhone: tippek szerint az Apple 2017-ben felhagy a fémház alkalmazásával. Májusban aztán már arról írtunk, hogy az Apple jubileumi mobilja az előlapot teljesen kitöltő kijelzőt kaphat. Augusztusban pedig felröppent a pletyka, hogy a jövő évi modell hajlított kijelzőjű lesz.
Egy biztos: a termékdesign csak utólag tűnik egyszerűnek, könnyen kitalálhatónak. Bárki tehet egy próbát, ha kezébe vesz egy papírlapot és egy ceruzát (vagy egy képszerkesztőt és egy egeret), hogy nulláról létrehozzon valami egyedit. Nem lesz könnyű feladat...
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak