A vállalat vezérigazgatója szerint a legnagyobb technológiai fejlődésre az autóiparban kell számítani.

Az előttünk álló évtized legérdekesebb fejlesztései az autóiparban várhatók. Ezt a kijelentést azonban nem egy, az autóipaból érkező fejes mondta: Steve Mollenkopf adott hangot elképzelésének a Frankfurti Auto Show-n. A Qualcomm CEO-ja szerint a járművek masszív fejlődési hullámon esnek át, amiből cége sokat profitálhat.

Túllépés a korlátokon

Már csak azért is érdemes Mollenkopf kijelentésére figyelni, mert a Qualcomm egyike azon vállalatoknak, amelyek a legnagyobb üzleti hasznot húzzák az okostelefonos piac fejlődéséből. A legtöbb gyártó vásárol vagy licencel tőlük chipeket, még az Apple is kényszerű szövetséget kötött velük. Igaz, január végén elszakadt a cérna almáéknál: az iPhone készítője egymilliárd dolláros peres eljárást kezdeményezett a Qualcommal szemben a wireless adatátviteli lapkákat fejlesztő vállalat licencelési politikája miatt.

Visszatérve az autókiállításra: Mollenkopf Angela Merkel német kancellár előtt tett „coming outja” jól jelzi, hogy vállalata kiterjeszti látókörét az okostelefonokon túlra. A gyors növekedés fenntartásához szükség is van erre, hiszen a kis méretű mobilkommunikációs eszközök piaca már nem teszi ezt lehetővé. Az évtized végére már a fejlődő piacok is telítettek lesznek, olyan tempóban, mint azt pár éve lehetett, többé nem lehet majd okostelefonokat eladni.

Jelzésértékű az is, hogy miközben a világ jó része az új iPhone bemutatóra koncentrált, a vele szoros kapcsolatban levő Qualcomm vezére inkább egy autókiállítás meglátogatását tartotta fontosnak.

Unatkozni biztosan nem fogunk az autóban

Ahogy az autók egyre több és több dologra képesek (automatizáltan), mind fejlettebb processzorokra lesz szükség, melyek fogyasztását – különösen az elektronikus meghajtásra való átállás jegyében – alacsonyan kell tartani. Ráadásul nem csupán a motorháztető alatt van szükség fejlesztésekre, hiszen egy másik trend kis kibontakozóban van: az autók egyre biztosabban képesek saját maguktól elnavigálni a megadott célpontokhoz.

Ha pedig nincsen szükség humán beavatkozásra, akkor a benne ülő emberek a vezetés helyett mással is elfoglalhatják magukat – a zenehallgatáson túl olyan lehetőségek nyílnak meg, mint a filmnézés vagy a hírolvasás. Ez szórakoztatóelektronikai megoldások alkalmazását jelenti, ami pedig újabb lehetőség a félvezetőipari vállalatoknak, hogy több bevételre tegyen szert.

Az IDC szerint egyébként lendületes növekedés előtt áll a piac, valamivel több mint 50 milliárd dollárra teszik 2021-re a félvezetőgyártók autóipari piacról származó bevételét. Ezzel a piackutató 52 százalékos növekedést prognosztizál a tavalyi eredményhez képest.
 


Ezt a trendet akarja meglovagolni a Qualcomm, három területre koncentrálva erőit: a kapcsolódás, a számítási teljesítmény és a jelenleg még mechanikus módon végzett feladatok „elektromosítása” tekintetében lát keresnivalót a cég ebben a szegmensben. Processzorai összeköthetik egymással a járműveket szerte a világon, szokatlan, új élményeket nyújthatnak a vezetők és az utasok számára, valamint aktív szerepet vállalhatnak az olyan új technológiák elterjesztésében, mint az elektromos meghajtású és autonóm autók – vélte Mollenkopf.

Tulajdonképpen nincs is olyan nehéz dolga az amerikaiaknak, hiszen számos, az okostelefonokban megtalálható technológia találhat utat a gépjárművekbe. Az egyre piacérettebbé váló 5G például már valószínűleg nem csak a kézi eszközökbe hozza el a gyors és nagy sávszélességű adatkapcsolat lehetőségét, hanem ebből a lehetőségből már az autók is profitálhatnak majd. Erre szükség is lesz, hogy az úton közlekedő járművek egymással kommunikálva biztonságosabbá és hatékonyabbá tehessék a közúti személyszállítást.

Bevásárlás, kis problémával

Nem csak szavak szintjén látható az elköteleződés az autóipar irányába. A Qualcomm egy éve tett ajánlatot a világ legnagyobb, járműelektronikai beszállítója, az NXP Semiconductors felvásárlására, a félvezetőipar legnagyobb akvizíciós lépésének lefolytatása azonban némi problémába ütközött.

Bár csupán 38 milliárd dollárt fizetne ki a Qualcomm a holland NXP chipgyártóért, az adósságátvállalással együtt 47 milliárd dolláros üzlet lenne a felvásárlás – már ha sikerül a hatóságokat is meggyőzni arról, hogy engedélyezzék a két vállalat egyesülését. Az Európai Unió trösztellenes hatósága azonban nyáron vizsgálatot indított a félvezetőipar eddigi legnagyobb felvásárlása ügyében.

Mollenkopf azonban bízik abban, hogy sikerül meggyőzni a politikusokat, és még az idei év végéig lezárhatják a megállapodást. Elmondása szerint eddig még nem találkoztak olyan problémával, ami ellehetetlenítette volna az egyesülést.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.