Első fokon 250 millió forintos bírságot kapott a távközlési szolgáltató, mert az NMHH vizsgálata szerint tavaly jogtalanul módosította egyoldalúan a szerződési feltételeket.

Hazai viszonylatban meglehetősen komoly, 250 millió forintos bírsággal "jutalmazta" a felügyeleti hatáskörrel felruházott Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Telenor Magyarország Zrt.-t. Az első fokú eljárásban meghozott döntést a hatóság azzal indokolta, hogy véleménye szerint a cég tavaly nyári egyoldalú szerződésmódosításai nem feleltek meg a jogszabályban rögzített feltételeknek.

Nem volt lényeges változás

Az NMHH hatósági ellenőrzés során vizsgálta a Telenor 2014. július 25-i hatállyal végrehajtott egyoldalú szerződésmódosításának jogszerűségét, hogy az megfelel-e az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokban foglalt rendelkezéseknek. Az ellenőrzés azzal zárult, hogy a Telenor valószínűleg jogsértően járt el, ezért a hatóság általános hatósági felügyeleti eljárást indított, amely 2015. május 15-én elmarasztaló határozattal zárult le.

Az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok alapján a szolgáltató az egyedi előfizetői szerződésre is kiterjedően abban az esetben jogosult egyoldalúan módosítani az előfizetői szerződést, ha azt a körülményekben bekövetkezett, a szerződés megkötésekor előre nem látható, lényeges változás indokolja.

A Telenor 2014. július 25-ei hatállyal egyoldalúan módosította az egyéni előfizetői szerződéseket, a díjemelést pedig utólag a körülményekben beállt változásokkal (többek között az ingatlanbérleti árak emelkedésével, az árfolyamváltozással és a törvényi szabályozás módosulásával) indokolta.

Az NMHH vizsgálata arra jutott, hogy a Telenor egyoldalú szerződésmódosítása sérti a fogyasztói érdekeket, mert a szolgáltatónak az előfizetői szerződés egyoldalú módosítására csak pontosan körülhatárolt esetekben van lehetősége, a fenti indokok pedig álláspontja szerint ezeknek a követelményeknek nem feleltek meg.

250 millió + 500 ezer

A szolgáltató jogellenes magatartása miatt a hatóság 250 millió forint pénzbírságot szabott ki a cégre, valamint vezető tisztségviselőjét 500 ezer forint bírsággal sújtotta az irányadó elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok és általános szerződési feltételek ismételt megsértése miatt. A hatóság közleményében azt is kiemelte, hogy a Telenor egyoldalú szerződésmódosítással összefüggő gyakorlatát 2010 óta már számos alkalommal jogsértőnek találta, és többször megbírságolta a szolgáltatót a jogszerűtlen, egyoldalú szerződésmódosítások miatt.

Természetesen a távközlési szolgáltatók közül nem a Telenor az egyetlen, amelynek időről időre hatósági bírságokkal kell megbirkóznia. Idén februárban például a Magyar Telekomot is elmarasztalta az NMHH a szolgáltatáskorlátozásokkal kapcsolatban felmerült jogsértések miatt. De nem kell sokat visszalapozni a naptárban ahhoz, hogy a harmadik telkót sújtó ítéletet találjunk. A Vodafone-t tavaly októberben a Gazdasági Versenyhivatal büntette 110 millióra egy fogyasztók megtévesztésére alkalmas reklámkampány miatt.

Telenor: jogorvoslattal kívánunk élni

A Telenor közleményben cáfolta az NMHH állításait, és jelezte, hogy jogorvoslattal kíván élni. Ez jelen esetben az ítélet elleni fellebbezést jelent. A szolgáltató hangsúlyozta: a módosítás előtt 30 nappal sms-ben értesítette az előfizetőket, akiknek 15 napjuk volt a szerződésük felmondására, ám csak csak kevesen éltek ezzel a lehetőséggel – írták. Emellett tarifacsomag-váltást is felajánlottak az előfizetőknek.

Piaci hírek

A végén a bíróság döntheti el, mennyire okos a földbuta mesterséges intelligencia

Bár egyelőre nem úgy tűnik, hogy a jelenlegi nagy nyelvi modellekből valaha is kifejlődik a sokat emlegetett szuperintelligencia, az OpenAI és a Microsoft összecsapásában rengeteg pénz múlik a fogalom meghatározásán.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.