Az Egyesült Államok ünnepi vásárlási szezonját immár sok-sok éve egy hosszúra nyújtott hétvége határozza meg. A csütörtöki hálaadást követő fekete péntek (Black Friday), majd a rákövetkező kiberhétfő (Cyber Monday) alatt szinte minden ottani webshop különleges ajánlatokkal, árkedvezményekkel igyekszik korai bevásárlásra ösztönözni az internetezőket.
A Forrester friss becslése szerint az ünnepi szezonban lebonyolított online vásárlások forgalma idén is a korábbi évek trendjét követi, és valószínűleg 15 százalékkal bővül a tavalyi eredményhez képest. Az amerikai fogyasztók így várhatóan 78,7 milliárd dollárt hagynak az e-kereskedőknél a teljes karácsonyi szezonban, ami a teljes éves online forgalom harmada. Hogy kicsit keretbe helyezzük, milyen óriási összegről is van szó: Magyarország tavalyi GDP-je körülbelül 125 milliárd dollár volt, míg az idei költségvetésben nagyjából 68 milliárd dollárnyi éves kiadással számolt a kormány.
Jobban teljesít!
Ami a hazai e-kereskedelmet illeti, az amerikai minta kezd egyre népszerűbbé válni itthon, és sok webáruház előre jelezte, hogy hasonló kedvező akciókra számíthatnak a magyar vásárlók is. Az online kiskereskedelem forgalmának magyarországi bővülését a gazdasági válságtól és recessziótól súlytott időszakok sem fogták vissza jelentősen. Az eNET tavasszal publikált felmérése szerint tavaly 15 százalékkal nőtt az e-kereskedelem, és ha minden igaz, idén sem lassul a növekedés üteme, a forgalom pedig átlépheti a 200 milliárd forintot. Ez utóbbi nagyjából a 3 százaléka az ország teljes kiskereskedelmi forgalmának, azaz az online vásárlás most már "szabad szemmel is látható" szeletét adja a hazai piacnak.
Az Árukereső.hu friss kutatása szerint idén a megkérdezett magyar internetezők 70 százaléka tervez ajándékot választani az online boltokból is, több mint felük pedig kizárólag így akarja letudni a kötelező ünnepi készülődést. Ez azt jelenti, hogy itthon a bevásárlóközpontok után az internet a második legkedveltebb beszerzési forrás. A magyar vásárlók, hasonlóan az amerikaiakhoz elsősorban az árakat tartják fontosnak egy-egy termék kiválasztásakor, de a kínálati bőség valamint a szállítási feltételek is a kiemelt szempontok között vannak. A felmérés szerint idén az emberek több mint fele 10-30 ezer forintot szán az ajándékokra.
Az eNET októberi előrejelzése szerint idén várhatóan 46 milliárd forintot hagyunk ott a hazai e-kereskedőknél, ami a teljes éves forgalom körülbelül negyedének felel meg. A forgalomnövekedés mögött azonban nem a vásárlások számának emelkedése áll, hanem elsősorban az, hogy ilyenkor a fogyasztók jellemzően nagyobb értékű eszközöket vesznek. A vásárlások száma ugyanis a karácsonyi időszakban nem ugrik meg a többi, kéthavi periódushoz képest: a vásárlások mintegy hatodát bonyolították le ilyenkor.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak