Az ez évre várható 200 milliárdból karácsony előtt 46 milliárdot költünk el online boltokban – de főleg készpénzben fizetünk, állítja az eNET–Telekom Jelentés az internetgazdaságról című kutatása.

Tavaly és tavalyelőtt is a karácsonyi időszakban kerestek a legjobban a e-kereskedők. 2012-ben a teljes éves bevételúk mintegy 23 százaléka realizálódott a november-decemberi időszakban. Az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról című kutatása idénre is hasonló arányt jósol. Ez nagyjából 200 milliárdos éves összforgalmat jelent, amiből november-decemberben várhatóan mintegy 46 milliárd realizálódik majd.

A forgalomnövekedés mögött azonban nem a vásárlások számának emelkedése áll, hanem elsősorban az, hogy ilyenkor a fogyasztók jellemzően nagyobb értékű eszközöket vesznek. A vásárlások száma ugyanis a karácsonyi időszakban nem ugrik meg a többi, kéthavi periódushoz képest: a vásárlások mintegy hatodát bonyolították le ilyenkor.

A vásárlók úgy érzik: az internetes vásárlással pénzt és időt tudnak megtakarítani. A kutatás szerint a karácsonyi időszakban is elsősorban azok vásárolnak a neten, akik amúgy rendszeres online vásárlók.

Ugyanakkor – hívja fel a figyelmet a kutatás – az e-kereskedők is kiemelten készülnek erre az időszakra, mivel egy részüknek ez ad lehetőséget a felzárkózásra, sőt sok esetben az életben maradásra! Főleg a kisebb és fiatalabb webáruházaknál érvényesül a karácsonyi nagybevásárlások jótékony hatása.

A toplista: számítástechnikai eszközök, szórakoztató elektronika, könyvek

Az időszak legkapósabb termékeinek toplistája sem változott lényegesen az elmúlt években. Leggyakrabban számítástechnikai eszközöket veszünk netes boltokban, de nyomukban ott vannak a szórakoztató elektronikai termékek és a könyvek is. Az azonban fontos trend – állítja a kutatás –, hogy míg a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai termékek forgalma továbbra is nő, addig a könyveké inkább stagnál.

A kipróbálási és vásárlási hajlandóság alakulása az egyes okos készülékek esetében

(Forrás: eNET)

Szintén változás, hogy az élcsapathoz a negyedik és az ötödik helyre a játékok és a lakásfelszerelési termékek zárkóztak fel, ráadásul ennek a két kategóriának a növekedése túlszárnyalta a dobogósokét. Ezt a kutatók arra vezetik vissza, hogy az internetezők és az online vásárlók között fokozatosan növekszik a nők aránya – és vásárlóereje. Azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy idén a férfi/női vásárlói arány a nők javára billen.

A kutatás több olyan termékkategóriát is azonosított, melyek volumenben elmaradnak ugyan az öt legnagyobb forgalmat produkáló kategóriától, ám gyorsan növekednek, így hamarosan átrendezhetik az élbolyt. Ezek elsősorban a ruházati és a szépségápolási termékek, amelyek szintén a női vásárlók erősödő jelenlétére utalnak.

Tabletet karácsonyra

Az idei év sztárja is – a már hagyományosan nagy forgalmat generáló nagy felbontású televíziók és okostelefonok mellett – a tablet lesz. Ezzel kapcsolatban az eNET egy 1000 fős mintán azt is megvizsgálta szeptemberben, hogy az emberek milyen hajlandóságot mutatnak bizonyos „okos” termékek – tabletek, okostelefonok, okostévék internet-eléréssel rendelkező fényképezőgépek (okoskamerák) – kipróbálására, illetve megvásárlására.

Értelemszerűen többen vannak azok, akik ezeket az eszközöket kipróbálnák, mint azok, akik meg is vásárolnák. A két érték közti eltérés azonban termékcsoportonként változik. A legközelebb az okostelefonok és a tabletek esetében van. Emögött azonban az állhat, hogy a megékrdezettek körében ez a legelterjedtebb eszköz. Okostelefonnal sokkal többen rendelkeznek, mint bármelyik más vizsgált eszközzel.

A válaszadók 16 százalékának már van táblagépe, 38 százalékuk kipróbálná, ás minden negyedik megkérdezett (24%) vásárolna is. Korosztályi szempontból a 18-29 éves korosztály a leghajlamosabb arra, hogy tabletet vegyen. A kutatók azonban felhívják a figyelmet arra, hogy 24 százalékos érték legfeljebb egy pozitív tendencia jezéseként értelmezhető, hiszen a vásárlási szándék és a tényleges vásárlás között még mindig óriási a távolság.

Népszerűek az okostévék is, de itt a vásárlásnak az ár is komoly gátja lehet. Míg tabletet egészen olcsón is lehet venni, egy okostévé erősen megterheli a családi kasszát. Az okoskamerák mozgatják meg legkevésbé a válaszadókat, bár van irántuk érdeklődés, hiszen a válaszadók 52 százaléka szívesen kipróbálná.

Online vásárolunk, ám kiszállításkor és kápéban fizetünk

A kiszállítási és fizetési mód nem változott jelentősen a korábbi évekhez képest. A vásárlók 62 százaléka az utánvétes fizetést választja, elsősorban készpénzben. Ugyanakkor kis mértékben, de nő az elektronikus fizetési módot választók aránya: a megkérdezettek 9 százaléka banki átutalással, 4 százaléka pedig internetes bankkártyás fizetéssel egyenlíti ki a számlát.

Az átvételi módok alakulása 2012-2013-ban

(Forrás: eNET)

A szállítási módok esetében sem történt jelentős változás: továbbra is vezet a futárszolgálattal történő kiszállítás és a személyes átvétel. Ez utóbbit segíti a Pick Pack Pontok és a PostaPontok elterjedése is.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.