Tavaly és tavalyelőtt is a karácsonyi időszakban kerestek a legjobban a e-kereskedők. 2012-ben a teljes éves bevételúk mintegy 23 százaléka realizálódott a november-decemberi időszakban. Az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról című kutatása idénre is hasonló arányt jósol. Ez nagyjából 200 milliárdos éves összforgalmat jelent, amiből november-decemberben várhatóan mintegy 46 milliárd realizálódik majd.
A forgalomnövekedés mögött azonban nem a vásárlások számának emelkedése áll, hanem elsősorban az, hogy ilyenkor a fogyasztók jellemzően nagyobb értékű eszközöket vesznek. A vásárlások száma ugyanis a karácsonyi időszakban nem ugrik meg a többi, kéthavi periódushoz képest: a vásárlások mintegy hatodát bonyolították le ilyenkor.
A vásárlók úgy érzik: az internetes vásárlással pénzt és időt tudnak megtakarítani. A kutatás szerint a karácsonyi időszakban is elsősorban azok vásárolnak a neten, akik amúgy rendszeres online vásárlók.
Ugyanakkor – hívja fel a figyelmet a kutatás – az e-kereskedők is kiemelten készülnek erre az időszakra, mivel egy részüknek ez ad lehetőséget a felzárkózásra, sőt sok esetben az életben maradásra! Főleg a kisebb és fiatalabb webáruházaknál érvényesül a karácsonyi nagybevásárlások jótékony hatása.
A toplista: számítástechnikai eszközök, szórakoztató elektronika, könyvek
Az időszak legkapósabb termékeinek toplistája sem változott lényegesen az elmúlt években. Leggyakrabban számítástechnikai eszközöket veszünk netes boltokban, de nyomukban ott vannak a szórakoztató elektronikai termékek és a könyvek is. Az azonban fontos trend – állítja a kutatás –, hogy míg a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai termékek forgalma továbbra is nő, addig a könyveké inkább stagnál.
A kipróbálási és vásárlási hajlandóság alakulása az egyes okos készülékek esetében
(Forrás: eNET)
Szintén változás, hogy az élcsapathoz a negyedik és az ötödik helyre a játékok és a lakásfelszerelési termékek zárkóztak fel, ráadásul ennek a két kategóriának a növekedése túlszárnyalta a dobogósokét. Ezt a kutatók arra vezetik vissza, hogy az internetezők és az online vásárlók között fokozatosan növekszik a nők aránya – és vásárlóereje. Azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy idén a férfi/női vásárlói arány a nők javára billen.
A kutatás több olyan termékkategóriát is azonosított, melyek volumenben elmaradnak ugyan az öt legnagyobb forgalmat produkáló kategóriától, ám gyorsan növekednek, így hamarosan átrendezhetik az élbolyt. Ezek elsősorban a ruházati és a szépségápolási termékek, amelyek szintén a női vásárlók erősödő jelenlétére utalnak.
Tabletet karácsonyra
Az idei év sztárja is – a már hagyományosan nagy forgalmat generáló nagy felbontású televíziók és okostelefonok mellett – a tablet lesz. Ezzel kapcsolatban az eNET egy 1000 fős mintán azt is megvizsgálta szeptemberben, hogy az emberek milyen hajlandóságot mutatnak bizonyos „okos” termékek – tabletek, okostelefonok, okostévék internet-eléréssel rendelkező fényképezőgépek (okoskamerák) – kipróbálására, illetve megvásárlására.
Értelemszerűen többen vannak azok, akik ezeket az eszközöket kipróbálnák, mint azok, akik meg is vásárolnák. A két érték közti eltérés azonban termékcsoportonként változik. A legközelebb az okostelefonok és a tabletek esetében van. Emögött azonban az állhat, hogy a megékrdezettek körében ez a legelterjedtebb eszköz. Okostelefonnal sokkal többen rendelkeznek, mint bármelyik más vizsgált eszközzel.
A válaszadók 16 százalékának már van táblagépe, 38 százalékuk kipróbálná, ás minden negyedik megkérdezett (24%) vásárolna is. Korosztályi szempontból a 18-29 éves korosztály a leghajlamosabb arra, hogy tabletet vegyen. A kutatók azonban felhívják a figyelmet arra, hogy 24 százalékos érték legfeljebb egy pozitív tendencia jezéseként értelmezhető, hiszen a vásárlási szándék és a tényleges vásárlás között még mindig óriási a távolság.
Népszerűek az okostévék is, de itt a vásárlásnak az ár is komoly gátja lehet. Míg tabletet egészen olcsón is lehet venni, egy okostévé erősen megterheli a családi kasszát. Az okoskamerák mozgatják meg legkevésbé a válaszadókat, bár van irántuk érdeklődés, hiszen a válaszadók 52 százaléka szívesen kipróbálná.
Online vásárolunk, ám kiszállításkor és kápéban fizetünk
A kiszállítási és fizetési mód nem változott jelentősen a korábbi évekhez képest. A vásárlók 62 százaléka az utánvétes fizetést választja, elsősorban készpénzben. Ugyanakkor kis mértékben, de nő az elektronikus fizetési módot választók aránya: a megkérdezettek 9 százaléka banki átutalással, 4 százaléka pedig internetes bankkártyás fizetéssel egyenlíti ki a számlát.
Az átvételi módok alakulása 2012-2013-ban
(Forrás: eNET)
A szállítási módok esetében sem történt jelentős változás: továbbra is vezet a futárszolgálattal történő kiszállítás és a személyes átvétel. Ez utóbbit segíti a Pick Pack Pontok és a PostaPontok elterjedése is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak