Január elsejétől lépnek életbe a közösségi oldal új felhasználási feltételei. A kötelezően elfogadandó részletek között lapul például tartózkodási helyünk állandó megfigyelése is.

A Facebook január elsejétől új felhasználási feltételekkel használható majd. Miközben a közösségi hálózat a változást a You are in charge (kb. tiéd az irányítás) szlogennel próbálja eladni, igazából ennek az ellenkezője az igaz. A felhasználó digitális, sőt számítógépen túli életének mozzanatairól is minden apró információmorzsát fel fog szippantani a cég, hogy azokból célzott hirdetések formájában generáljon profitot. Az adatvédelmi beállításokkal lehet ugyan játszani, de a lényeges dolgokon a legszigorúbb megközelítéssel sem tudunk majd változtatni.

Tiéd az irányítás* (*nem)

A Vice magazin a jövőre életbe lépő változásokról megkérdezte egy londoni ügyvédi iroda specialistáját, aki finoman szólva sem volt elragadtatva a cég által diktált feltételektől. Maninder Gill szerint bármilyen letisztult, a lehetőségekhez képest rövid legyen is egy ilyen felhasználási feltételekről szóló leírás, az emberek többsége nem fog vele vesződni, és olvasatlanul az elfogadást választja. Úgy látja, ezt kihasználva a Facebook most még szorosabbra húzza a pórázt.

A közösségi oldal jelenlegi, tavaly novembertől érvényes szabályzata is rengeteg dologra feljogosítja a Facebookot, ami a felhasználókkal kapcsolatos adatok gyűjtésére és felhasználására vonatkozik. Ezek között nemcsak olyan dolgokat kell érteni, mint a lájkolt oldalak, a posztolt bejegyzések figyelése, hiszen az adatgyűjtés kiterjed a Facebookon túli világra is, beleértve a böngészési információkat, a más oldalakon eltöltött időt vagy éppen a kontaklistát.

Újdonság viszont például az, hogy míg a jelenlegi szabályozás csak bizonyos feltételek mellett terjed ki a felhasználó helyadatának megszerzésére, addig ez a januártól életbe lépő új szabályzat szerint már alapértelmezetté válik. A Facebook ráadásul akkor is értesül mondjuk a mobilunk által szolgáltatott adatokról, ha nincs is bekapcsolva az eszközre telepített alkalmazás.

Ezeket az információkat az oldal pedig nyilvánvalóan nem csupán arra használhatja fel, hogy a FourSquare működéséhez hasonlóan figyelmeztessen arra, hogy ismerőseink a környéken vannak, de például rögtön ajánlhat is nekünk egy remek kávézót, ahol találkozni tudnánk egy kis baráti csevegésre.

Nincs menekvés

Elméletileg a felhasználónak lehetősége van személyre szabott adatvédelmi beállításokkal egyedileg meghatározni személyes adatai "terjedési körét", ám ez inkább látszatszabadság, mint tényleges kontroll. A beállításokkal ugyanis kizárólag azt szabályozhatjuk, hogy bizonyos bejegyzéseinket, aktivitásunkat a Facebook többi felhasználója közül ki láthasson. Arra nem lesz módunk, hogy megtiltsuk a közösségi oldal üzemeltetőjének, hogy például helyadatokat tároljon rólunk és azok alapján hirdetésekkel bombázzon minket.

Ugyan a mobil alkalmazások készítőinél egyáltalán nem ritka az a rendkívül erőszakos hozzáállás, amellyel az app működéséhez egyáltalán nem kötődő személyes adatokat igyekeznek begyűjteni, a Vice által megkérdezett jogi szakértő szerint a Facebook új szabályzata még az ő sokat látott praxisában is kiemelkedően agresszív. Arra viszont nem lát reális esélyt, hogy ez a felhasználók többségénél elegendő legyen ahhoz, hogy felhagyjanak az oldal látogatásával. Már csak azért sem, mert a legtöbben nem is fognak értesülni arról, milyen információkat használnak fel róluk.

Nyitva van a PR-kapu

Egy megoldás - már a teljes szakításon kívül - mégis akad. Érdekes módon ezt maga a Facebook tette lehetővé. Néhány hete ugyanis megoldották, hogy az internetes anonimitást garantáló Tor-hálózatról egy külön címen közvetlenül is el lehessen érni a közösségi oldalt. A Tor használata lehetővé teszi az anonim jelenlétet az interneten, valamint a cenzúrázott tartalmak megjelenítését is. Ez különösen fontos lehet például újságírók számára, akik olyan országokban dolgoznak éppen, ahol egyrészt blokkolják a közösségi oldalt (is), másrészt az sem lenne túl jó, ha bejegyzései mellett megjelenne, hogy konkrétan éppen hol tartózkodik.

Ez a lehetőség azonban inkább tekinthető ügyes PR-húzásnak, hiszen a felhasználók 99,9 százaléka borítékolhatóan nem fog azzal törődni, hogy beállítsa a Tor használatát. Tehát a Facebook potenciális bevételét ez egyáltalán nem befolyásolja, miközben példaként lehet rá szorgosan mutogatni, hogy lám, mi aztán nagyon törődünk a személyes adatok védelmével. 

Közösség & HR

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.