A Facebook január elsejétől új felhasználási feltételekkel használható majd. Miközben a közösségi hálózat a változást a You are in charge (kb. tiéd az irányítás) szlogennel próbálja eladni, igazából ennek az ellenkezője az igaz. A felhasználó digitális, sőt számítógépen túli életének mozzanatairól is minden apró információmorzsát fel fog szippantani a cég, hogy azokból célzott hirdetések formájában generáljon profitot. Az adatvédelmi beállításokkal lehet ugyan játszani, de a lényeges dolgokon a legszigorúbb megközelítéssel sem tudunk majd változtatni.
Tiéd az irányítás* (*nem)
A Vice magazin a jövőre életbe lépő változásokról megkérdezte egy londoni ügyvédi iroda specialistáját, aki finoman szólva sem volt elragadtatva a cég által diktált feltételektől. Maninder Gill szerint bármilyen letisztult, a lehetőségekhez képest rövid legyen is egy ilyen felhasználási feltételekről szóló leírás, az emberek többsége nem fog vele vesződni, és olvasatlanul az elfogadást választja. Úgy látja, ezt kihasználva a Facebook most még szorosabbra húzza a pórázt.
A közösségi oldal jelenlegi, tavaly novembertől érvényes szabályzata is rengeteg dologra feljogosítja a Facebookot, ami a felhasználókkal kapcsolatos adatok gyűjtésére és felhasználására vonatkozik. Ezek között nemcsak olyan dolgokat kell érteni, mint a lájkolt oldalak, a posztolt bejegyzések figyelése, hiszen az adatgyűjtés kiterjed a Facebookon túli világra is, beleértve a böngészési információkat, a más oldalakon eltöltött időt vagy éppen a kontaklistát.
Újdonság viszont például az, hogy míg a jelenlegi szabályozás csak bizonyos feltételek mellett terjed ki a felhasználó helyadatának megszerzésére, addig ez a januártól életbe lépő új szabályzat szerint már alapértelmezetté válik. A Facebook ráadásul akkor is értesül mondjuk a mobilunk által szolgáltatott adatokról, ha nincs is bekapcsolva az eszközre telepített alkalmazás.
Ezeket az információkat az oldal pedig nyilvánvalóan nem csupán arra használhatja fel, hogy a FourSquare működéséhez hasonlóan figyelmeztessen arra, hogy ismerőseink a környéken vannak, de például rögtön ajánlhat is nekünk egy remek kávézót, ahol találkozni tudnánk egy kis baráti csevegésre.
Nincs menekvés
Elméletileg a felhasználónak lehetősége van személyre szabott adatvédelmi beállításokkal egyedileg meghatározni személyes adatai "terjedési körét", ám ez inkább látszatszabadság, mint tényleges kontroll. A beállításokkal ugyanis kizárólag azt szabályozhatjuk, hogy bizonyos bejegyzéseinket, aktivitásunkat a Facebook többi felhasználója közül ki láthasson. Arra nem lesz módunk, hogy megtiltsuk a közösségi oldal üzemeltetőjének, hogy például helyadatokat tároljon rólunk és azok alapján hirdetésekkel bombázzon minket.
Ugyan a mobil alkalmazások készítőinél egyáltalán nem ritka az a rendkívül erőszakos hozzáállás, amellyel az app működéséhez egyáltalán nem kötődő személyes adatokat igyekeznek begyűjteni, a Vice által megkérdezett jogi szakértő szerint a Facebook új szabályzata még az ő sokat látott praxisában is kiemelkedően agresszív. Arra viszont nem lát reális esélyt, hogy ez a felhasználók többségénél elegendő legyen ahhoz, hogy felhagyjanak az oldal látogatásával. Már csak azért sem, mert a legtöbben nem is fognak értesülni arról, milyen információkat használnak fel róluk.
Nyitva van a PR-kapu
Egy megoldás - már a teljes szakításon kívül - mégis akad. Érdekes módon ezt maga a Facebook tette lehetővé. Néhány hete ugyanis megoldották, hogy az internetes anonimitást garantáló Tor-hálózatról egy külön címen közvetlenül is el lehessen érni a közösségi oldalt. A Tor használata lehetővé teszi az anonim jelenlétet az interneten, valamint a cenzúrázott tartalmak megjelenítését is. Ez különösen fontos lehet például újságírók számára, akik olyan országokban dolgoznak éppen, ahol egyrészt blokkolják a közösségi oldalt (is), másrészt az sem lenne túl jó, ha bejegyzései mellett megjelenne, hogy konkrétan éppen hol tartózkodik.
Ez a lehetőség azonban inkább tekinthető ügyes PR-húzásnak, hiszen a felhasználók 99,9 százaléka borítékolhatóan nem fog azzal törődni, hogy beállítsa a Tor használatát. Tehát a Facebook potenciális bevételét ez egyáltalán nem befolyásolja, miközben példaként lehet rá szorgosan mutogatni, hogy lám, mi aztán nagyon törődünk a személyes adatok védelmével.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak