A mobilfizetés tömeges elterjedése még mindig várat magára, de a legfrissebb becslések azt mutatják, hogy nem kell sokat várni a piac berobbanására. Már most több millió felhasználó fizet vásárlásaiért mobiljával, bár ennek megsaccolására egyelőre a piackutatók eredményeit kell használni, mivel a piaci szereplők nem szívesen osztanak meg egzakt adatokat a fejlődésről. A Crone Consulting felméréséből azonban ki lehet indulni, amit azért is érdemes megtenni, mert hamarosan átrendeződhet a piac.
Később indultak, de begyorsultak
Jelenleg három, nagyvállalathoz kötődő, az okostelefont használó mobilfizetési rendszer ismert. A Samsung, az Apple, illetve az Alphabet (Google) egyaránt Pay utónevű szolgáltatása lehetővé teszi, hogy eltérő módszerekkel ugyan, de kizárólag mobillal helyettesíthetőek legyenek a bankkártyák. A verseny már most nagy erőkkel zajlik, amelyben egyelőre az Apple vezet fölényesen, de több jel mutat arra, hogy a Samsung hamarosan felülkerekedik.
A Crone Consulting számai azt mutatják, hogy a 2014 októberében indult Apple Pay-nek 12 millió felhasználója van. Ebbe a kategóriába egyébként azok tartoznak bele, akik egy hónapban legalább egyszer fizettek a mobiljukkal. A második és harmadik helyet az Android és Samsung Pay tartja egyaránt 5 millió aktív felhasználóval. Mindez az androidos készülékek abszolút dominanciáját ismerve nem meglepetés, annál inkább az a dél-koreai vállalat 5 milliója.
A Samsung Pay tavaly augusztusban indult el Dél-Koreában, szeptemberben az USA, idén márciusban pedig várhatóan Kína következik. Jelenleg tehát két országban elérhető a szolgáltatás, ahol a Samsung öt készülékével vehetik azt igénybe a vásárlók. Az Apple Pay 2014-es amerikai indulása óta azóta eljutott az Egyesült Királyságba, Kanadába, Ausztráliába, Kínába, ahol a felhasználók 4 iPhone modellel, illetve az Apple Watch segítségével fizethetnek.
A koreaiak fejlődését az a körülmény segíti ennyire látványosan, ami miatt rögtön az indulásnál előnyük volt a többiekhez képest. Ez a LoopPay mobilfizetési szolgáltató felvásárlása volt, amivel az elektronikai vállalat egy olyan technológiához jutott hozzá, ami lehetővé teszi, hogy a mobillal a hagyományos, mágnescsíkos termináloknál is lehessen fizetni. Mivel az Egyesült Államokban a mai napig sok kereskedő alkalmaz ilyet, így jóval több elfogadóhely létezik, ahol a Samsung készülékekkel lehet fizetni.
Még nem fedezte fel mindenki
A mobilfizetés jelenlegi állapota egyelőre a trendek megfigyelésére, a felhasználók hozzáállásának lemérése alkalmas. Az elemzők úgy látják, hogy a széles körű elterjedést nem segíti az, hogy nem mindenhol látják szívesen a mobillal fizetni kívánó vásárlót, de maguk a felhasználók sem rajonganak az ötletért, hogy elhagyják a jól bevált plasztik lapokat.
A Crone Consulting azt is megvizsgálta, hogy a mobilfizetéssel egyébként kompatibilis készülékek tulajdonosai milyen arányban használják fizetésre mobiljaikat. Az alacsony százalékok (Apple: 6%, Samsung: 4%, Android: 1%) azt mutatják, hogy bőven van még hova fejlődni, főleg úgy, hogy az adott márkák teljes felhasználói táborához képest ez valóban elenyésző mennyiséget jelent.
Ettől függetlenül a három nagy játékos már kijelölte az irányt, ami a jövőben a többi piaci szereplőt, sőt, magukat a kereskedőláncokat is rá fogja venni a saját megoldásaik bevezetésére. A Crone jóslata szerint az Apple-Android-Google hármas egy éven belül várhatóan megduplázza a mobilfizetésben aktív felhasználóinak a számát.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak