Spóroljon időt, szerezzen több bevételt, előzze meg az ügyfélvesztést.

Egyre több kis- és középvállalat fedezi fel hazánkban az ügyfélkapcsolati rendszerek lehetőségeit, így habár európai uniós viszonylatban nagyon komoly a lemaradásunk, a trend javuló. Javuló, de regionális versenytársaikhoz képest alacsonyabb tempóban ismerik fel a CRM rendszerek előnyeit és alkalmazzák őket.

Az igény szinte mindenhol létezik

Számos oka van az ügyfélkapcsolati rendszerektől való tartózkodásnak;  már önmagában a definíció is riasztóan hat a kkv szektor döntéshozóinak jelentős részére. Pedig a CRM-nek leegyszerűsítve mindössze három feladata van. Egyrészt időt spórol használóinak, olyan időt, melyet aztán más, hasznosabb tevékenységekre fordíthatnak. Például arra – és ez a második feladata –, hogy új üzleteket kutassanak fel, új ügyfelekre tegyenek szert, ezáltal pedig több bevételt érhessen el a vállalat. A harmadik pedig, hogy az ügyfélvesztés rémét is képes gyakorlatilag teljesen elhessegetni. Megfelelően bevezetett és használt CRM rendszer esetén nem kell többé amiatt aggódni, hogy elmarad egy-egy ügyfélmegtartó telefonhívás, aminek hiányában az addigi partner, vásárló más, konkurens alternatívákat keres.

Érdekes tény, hogy a kkv-k szinte mindegyike vezet valamilyen nyilvántartást vevőiről, tehát létezik az ügyfélkapcsolat-kezelésének igénye. Ezek a nyilvántartások azonban zömmel táblázatokban testesülnek meg, így a bennük rejlő adatok kezelésére az alkalmazottak jó része csupán extra adminisztrációs nyűgként tekint, nem pedig lehetőségként.

Szintén a CRM ellen dolgozik, hogy a kis- és középvállalati döntéshozók nem ritkán úgy gondolják, hogy az operációs rendszer és az irodai alkalmazáscsomag megvásárlásával (vagy "beszerzésével") le is tudták az erre a feladatra fordítandó kiadásokat. Ehhez képest egy CRM bevezetése és használata valóban többetköltséget jelent, csak sokan azt nem mérik fel, hogy ennek többszörösét képes árbevételben kitermelni.

És akkor jön a felismerés

A legtudatosabb kkv-vezetőktől eltekintve az érintettek többségét az üzletmenet során elkövetett hibák döbbentik rá egy hatékony CRM rendszer fájó hiányára. A több mint 700, szegmensben tevékenykedő céggel partneri kapcsolatban álló MiniCRM cégvezetője, Egerszegi Krisztián szerint gyakran találkoznak olyan esetekkel, amikor az adott vállalkozás vezetőjének személyes ellenőrzése garantálta a nagyobb árbevételt.

Amint azonban a főnök levette a kezét az értékesítési csapatról, az eladások akár 30-40 százalékkal is eshettek. Az ügyfelekkel foglalkozók külső nyomás nélkül kevésbé figyelnek oda az érdeklődőkre és partnerekre, ami visszaveti az ügyfélkapcsolat minőségét, ez pedig meglátszik a bevételeken. Ezt a külső nyomást tudja képviselni a CRM, amely automatikusan figyelmezteti az értékesítéssel foglalkozókat az ügyfelekkel való kapcsolattartás feladataira.

A fentiekből következően a marketingre költött pénz mindaddig kidobottá válik, amíg nincsen mögötte olyan rendszer, ami lehetővé teszi az érdeklődők kezelését és feldolgozását. CRM-mel nyilvántartható, hogy melyik érdeklődővel, ügyféllel érdemes foglalkozni, és hogy mikor és miért kell felvenni vele a kapcsolatot.

A figyelmetlenség ára

Szemléletesen példázza az ügyfélkapcsolati rendszerek hiányának vagy nem megfelelő használatának következményét a Totalcar egy cikke, melyben az újautó-vásárlás témáját járták körbe vevői szemmel. Ennek tanúsága szerint a hazai, nem éppen szárnyaló újautó-piac kondíciói ellenére komoly vásárlói erőfeszítésekre volt szükség egy sikeres üzlet megkötésére.

Hasonlóról számolt be a tavalyi év végén a nyomtató-bérbeadással foglalkozó Echo-Print is. A cég három eladója táblázatokon és papíron vezette az érdeklődői megkereséseket, aminek eredményeként többször előfordult, hogy a potenciális ügyfél azért választotta a rivális, drágább ajánlatot, mert a versenytárs gyorsabban reagált. Pintér Tamás ügyvezető igazgató elmondása szerint három ilyen esetet követően döntöttek egy ügyfélkapcsolati rendszer bevezetése mellett. Ezt követően majdnem duplázódtak a cég értékesítési számai.

Az alkalmazottak többsége örült, hogy egy összetettebb rendszerrel kell dolgoznia, és nem a számítógépről kell keresgélni az információkat, fogalmazta meg az Echo-Print vezetője a sikeres CRM-bevezetés kulcsát.

Melyik rendszerben lehet megbízni?

Kiváló fokmérője egy CRM rendszer jóságának a kkv-k általi elfogadottsága. Szemben a nagyvállalatoknál, ahol nem ritkán hosszú hónapok telnek el a tervezéstől a bevezetésig, a tendertől a szerződéskötésig, a kis- és középvállalatoknál erre nincsen idő. Olyan megoldásokat igényel ez a szegmens, amely szinte azonnal hasznot hajt számukra.

Ha egy rossz ügyfélkapcsolati rendszer mellett születik döntés, akkor az nem fog beépülni napi szinten a cég üzleti életébe, és így hamar el is állnak használatától. Ebből pedig egyenesen következik, hogy hosszú távon nem él meg a piacon az ügyféligényeket kielégíteni nem (megfelelően) képes CRM megoldás.

Cloud & big data

Ők most a világ technológiai vezetői

Az IT világ száz legbefolyásosabb vállalatának csúcsán történt némi változás, de azért az igazán nagy nevek továbbra is vezető pozícióban maradtak.
 
Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.