Spóroljon időt, szerezzen több bevételt, előzze meg az ügyfélvesztést.

Egyre több kis- és középvállalat fedezi fel hazánkban az ügyfélkapcsolati rendszerek lehetőségeit, így habár európai uniós viszonylatban nagyon komoly a lemaradásunk, a trend javuló. Javuló, de regionális versenytársaikhoz képest alacsonyabb tempóban ismerik fel a CRM rendszerek előnyeit és alkalmazzák őket.

Az igény szinte mindenhol létezik

Számos oka van az ügyfélkapcsolati rendszerektől való tartózkodásnak;  már önmagában a definíció is riasztóan hat a kkv szektor döntéshozóinak jelentős részére. Pedig a CRM-nek leegyszerűsítve mindössze három feladata van. Egyrészt időt spórol használóinak, olyan időt, melyet aztán más, hasznosabb tevékenységekre fordíthatnak. Például arra – és ez a második feladata –, hogy új üzleteket kutassanak fel, új ügyfelekre tegyenek szert, ezáltal pedig több bevételt érhessen el a vállalat. A harmadik pedig, hogy az ügyfélvesztés rémét is képes gyakorlatilag teljesen elhessegetni. Megfelelően bevezetett és használt CRM rendszer esetén nem kell többé amiatt aggódni, hogy elmarad egy-egy ügyfélmegtartó telefonhívás, aminek hiányában az addigi partner, vásárló más, konkurens alternatívákat keres.

Érdekes tény, hogy a kkv-k szinte mindegyike vezet valamilyen nyilvántartást vevőiről, tehát létezik az ügyfélkapcsolat-kezelésének igénye. Ezek a nyilvántartások azonban zömmel táblázatokban testesülnek meg, így a bennük rejlő adatok kezelésére az alkalmazottak jó része csupán extra adminisztrációs nyűgként tekint, nem pedig lehetőségként.

Szintén a CRM ellen dolgozik, hogy a kis- és középvállalati döntéshozók nem ritkán úgy gondolják, hogy az operációs rendszer és az irodai alkalmazáscsomag megvásárlásával (vagy "beszerzésével") le is tudták az erre a feladatra fordítandó kiadásokat. Ehhez képest egy CRM bevezetése és használata valóban többetköltséget jelent, csak sokan azt nem mérik fel, hogy ennek többszörösét képes árbevételben kitermelni.

És akkor jön a felismerés

A legtudatosabb kkv-vezetőktől eltekintve az érintettek többségét az üzletmenet során elkövetett hibák döbbentik rá egy hatékony CRM rendszer fájó hiányára. A több mint 700, szegmensben tevékenykedő céggel partneri kapcsolatban álló MiniCRM cégvezetője, Egerszegi Krisztián szerint gyakran találkoznak olyan esetekkel, amikor az adott vállalkozás vezetőjének személyes ellenőrzése garantálta a nagyobb árbevételt.

Amint azonban a főnök levette a kezét az értékesítési csapatról, az eladások akár 30-40 százalékkal is eshettek. Az ügyfelekkel foglalkozók külső nyomás nélkül kevésbé figyelnek oda az érdeklődőkre és partnerekre, ami visszaveti az ügyfélkapcsolat minőségét, ez pedig meglátszik a bevételeken. Ezt a külső nyomást tudja képviselni a CRM, amely automatikusan figyelmezteti az értékesítéssel foglalkozókat az ügyfelekkel való kapcsolattartás feladataira.

A fentiekből következően a marketingre költött pénz mindaddig kidobottá válik, amíg nincsen mögötte olyan rendszer, ami lehetővé teszi az érdeklődők kezelését és feldolgozását. CRM-mel nyilvántartható, hogy melyik érdeklődővel, ügyféllel érdemes foglalkozni, és hogy mikor és miért kell felvenni vele a kapcsolatot.

A figyelmetlenség ára

Szemléletesen példázza az ügyfélkapcsolati rendszerek hiányának vagy nem megfelelő használatának következményét a Totalcar egy cikke, melyben az újautó-vásárlás témáját járták körbe vevői szemmel. Ennek tanúsága szerint a hazai, nem éppen szárnyaló újautó-piac kondíciói ellenére komoly vásárlói erőfeszítésekre volt szükség egy sikeres üzlet megkötésére.

Hasonlóról számolt be a tavalyi év végén a nyomtató-bérbeadással foglalkozó Echo-Print is. A cég három eladója táblázatokon és papíron vezette az érdeklődői megkereséseket, aminek eredményeként többször előfordult, hogy a potenciális ügyfél azért választotta a rivális, drágább ajánlatot, mert a versenytárs gyorsabban reagált. Pintér Tamás ügyvezető igazgató elmondása szerint három ilyen esetet követően döntöttek egy ügyfélkapcsolati rendszer bevezetése mellett. Ezt követően majdnem duplázódtak a cég értékesítési számai.

Az alkalmazottak többsége örült, hogy egy összetettebb rendszerrel kell dolgoznia, és nem a számítógépről kell keresgélni az információkat, fogalmazta meg az Echo-Print vezetője a sikeres CRM-bevezetés kulcsát.

Melyik rendszerben lehet megbízni?

Kiváló fokmérője egy CRM rendszer jóságának a kkv-k általi elfogadottsága. Szemben a nagyvállalatoknál, ahol nem ritkán hosszú hónapok telnek el a tervezéstől a bevezetésig, a tendertől a szerződéskötésig, a kis- és középvállalatoknál erre nincsen idő. Olyan megoldásokat igényel ez a szegmens, amely szinte azonnal hasznot hajt számukra.

Ha egy rossz ügyfélkapcsolati rendszer mellett születik döntés, akkor az nem fog beépülni napi szinten a cég üzleti életébe, és így hamar el is állnak használatától. Ebből pedig egyenesen következik, hogy hosszú távon nem él meg a piacon az ügyféligényeket kielégíteni nem (megfelelően) képes CRM megoldás.

Cloud & big data

Penge lenne mesterséges intelligenciából? Itt a lehetőség!

Nem kell beülnie az iskolapadba annak, aki MI-képzésre vágyik. Számos jó online kurzus indult az elmúlt években, melyek naprakész tudást adnak.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.