Olvasóink nagy részének valószínűleg nincsenek illúziói azzal kapcsolatban, hogy a Facebook számára a felhasználók elsősorban értékes adatforrásként funkcionálnak. Miközben éljük közösségi életünket, az általunk lájkolt oldalak, támogatott csoportok, lekattintott hirdetések gyarapítják azokat a statisztikákat, amelyek alapján újabb hirdetésekkel célozhatnak meg bennünket.
Minden mozdulatunkat figyelnék
A Facebook folyamatosan keresi annak lehetőségét, hogy még relevánsabb, pontosabb és értékesebb információkat gyűjthessenek rólunk, derült ki a The Wall Street Journal által készített interjúból. Ken Rudin, a cég analitikai osztályának vezetője elmondta, hogy egy olyan megoldást tesztelnek, ami lehetővé teszi a felhasználók kurzormozgásának követését, így pontosan meg tudják állapítani, hogy az oldalon elhelyezett hirdetésekre való kattintás előtt hol és mennyit időzött a felhasználó az egerével.
Az így kinyert nyers információk ezután bekerülnének a cég adatfeldolgozó folyamataiba, ahol azokat egyrészt termékfejlesztés céljából használnának, másrészt azért, hogy még pontosabb és hatékonyabb lehessen a reklámelhelyezés az oldalon. A szakember elmondása szerint a Facebook alapvetően két típusú adatot gyűjt és tárol a felhasználókról: demográfiai és viselkedéssel kapcsolatos infókat. A demográfiai adatok közé tartozik az, hogy hol születtünk, milyen a családi állapotunk, milyen iskolákba jártunk: ezek képezik le a Facebook számára azt az életünket, amit az közösségi oldalon túl élünk.
Máshol is használják
A viselkedéssel kapcsolatos (mit lájkolunk, milyen barátaink vannak) információk azok, amelyeket az oldalon való tevékenykedéssel generálunk és ezt valós időben képes gyűjteni a Facebook. Ez utóbbit gazdagítaná az az adathalom, amit a kurzormozgással gyűjtenének, viszont még hónapokba telik, mire kiderül, van-e egyáltalán értelme az ilyen jellegű adatgyűjtésnek.
Nem a Facebook az egyetlen vállalkozás, amely ilyen jellegű méréssel próbálkozik, derül ki a WSJ cikkéből. A digitális képek kereskedésével foglalkozó Shutterstock az oldal látogatóinak összes mozdulatát rögzíti, amikor azok a képek böngészésével vannak elfoglalva. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden egyes képvásárlás után meg tudják állapítani, hogy a felhasználó milyen hosszan időzött egy-egy fotó felett az egerével, mire úgy döntött, hogy megrendeli azt. A cég szerint ez egy kiváló módszer arra, hogy a felületet a lehető legjobb elrendezésben alakítsák ki, mivel így az is kiderül számukra, ha a weboldalon lévő információk elrendezése nem megfelelő.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak