A tengerentúlon nagy hagyományoknak örvendő, rendkívüli ajánlatokkal csábító Black Friday érezhetően itthon is "átütött". Ezt a kereskedők többsége jó érzékkel felismerte, és már előre készül a november végi különleges péntekre. Jól teszik, hiszen egy friss kutatás szerint a vevői oldal szintén egyre nagyobb és tudatosabb Magyarországon is.
A pénzünkkel szavaztunk
Az eNET a hazai felnőtt internetező közösség körében végzett reprezentatív kutatást a fekete péntek itthoni ismertségéről, népszerűségéről. A válaszok alapján kiderült, közülük idén majdnem 2,1 millió vásárolt ezen a napon. Ebben benne vannak azok, akik csak webáruházakban vásároltak (800 ezer fő), online és hagyományos boltokban egyaránt vadásztak a legjobb ajánlatokra (770 ezren), illetve azok is, akik csak a fizikai üzletekben használták ki az akciós napot (510 ezer fő).
A Black Friday egyébként már nem újdonság a felnőtt magyar netezők számára, szinte mind hallottak róla, tízből hárman előre készülnek is rá: az idei évben (is) vásárlók 9 százaléka rendszerint már az akció kezdetén készenlétben áll, hogy meg tudja venni, amit szeretne; 21 százalék pedig előre átgondolja, hogy miket szeretne és tudatosan keresi ezeket a termékeket. A válaszadók nagyjából fele ugyan nem készül előre, de meg szokta nézni az akcióban résztvevő webáruházak, üzletek kínálatát.
Nyerő ötösök
A felmérés rangsort ugyan nem közöl, de a válaszadók említései alapján az öt legnépszerűbb online bolt idén az eMAG, az Extreme Digital, a H&M, a Media Markt és a Tesco volt. Azt viszont más forrásokból lehet tudni, hogy például az eMAG-nál november 25-én 2,1 millió látogatót regisztráltak, akik végül több mint 5,3 milliárd forintot hagytak ott a webáruházban.
Termékkategóriák tekintetében nagyon kiegyensúlyozott kép rajzolódott ki. Fej-fej mellett végzett a játék, ajándék (21%) és a ruházat, sportruházat (21%), illetve a számítástechnikai eszközök (20%) és háztartási gépek, konyhafelszerelés (20%). Ezeket alig lemaradva követte a szórakoztató elektronika (16%) és a drogéria, szépségápolási cikkek (15%).
A Black Friday akciók során – akár online, akár offline – a vásárlók harmada 10 ezer forint alatt, fele 10 és 50 ezer forint között, hatból egy vásárló pedig 50 ezer forint feletti összeget költött.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak