Idei legjobb negyedévét zárhatta az okostelefon piac, annak ellenére, hogy a periódus vége felé már éreztette a hatását az iparág két nagy fiaskója is. A robbanó akkumulátoros Galaxy Note 7-et még a legádázabb versenytársai sem kívánhatták a Samsungnak, de az Apple rajongók szívét sem igazán dobogtatta meg az elődjénél, az igen népszerű iPhone6-nál sokkal többet nem tudó iPhone7.
Felfelé indultak
Összességében nem lehetett panasza a gyártóknak, hiszen az első félévi mélypont után a szeptemberrel zárult következő három hónapra szóló értékesítés éves összevetésben mintegy 6 százalékkal 375 millió darabra tudott bővülni. Ezzel az idei legnagyobb növekedési tempót érte el a piac. A Strategy Analytics elemzői szerint az utolsó negyedév még ezt a mértéket is meghaladhatja, a már említett fiaskók ellenére is, köszönhetően a nagyobb sikerű egyéb termékbevezetéseknek.
A legnagyobb szállító, 75 millió darabbal ebben a negyedévben is a Samsung maradt. Igaz, eladásai 10 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól. Ezzel az utóbbi két év legalacsonyabb növekedési rátáját tudta felmutatni. Piaci részesedése még így is meghaladta a 20 százalékot, ami viszont közel 4 százalékponttal volt kevesebb, mint egy éve. A Galaxy Note7 visszahívások nagyon nem tettek jót a márka imidzsének és nagy űrt hagytak prémium kínálatában. Ez jelentősen megtépázta a dél-koreai csoport mobiltelefon részlegének a jövedelmezőségét, ami hatalmasat, mintegy 96 százalékot esett.
A második helyen álló Apple-nél sem sokkal jobb a helyzet. Másfél százalékponttal esett globális részesedése, ami így éppenhogy meghaladja a 12 százalékot.
Robogó kínai vonat
Az ötösfogat többi szereplője mind a feltörekvő kínai gyártók közül került ki. Közülük a legnagyobb a Huawei, amely annyit javult, mint amennyit az Apple veszített, így részesedése már eléri a 9 százalékot. Összességében azonban a sencseni székhelyű társaság a tavalyi 62 százalékos éves növekedés után ebben az évben ennek már csak a felét tudja felmutatni. Ráadásul ott lihegnek a nyomában az otthoni versenytársak az Oppo és a Vivo, vagy az ugyancsak gyors tempóban feljövő LeEco.
A leglátványosabb ugrást - az európai piacon még jóval kevésbé ismert - Oppo produkálta: 140 százalékkal többet szállított, mint a tavalyi harmadik negyedévben. Az okostelefon piacon 2011. óta jelen lévő társaság az egy évvel korábbi 9 millió készülék után a most zárult negyedévben közel 22 milliót adott el, ezzel a piaci részesedése már megközelíti a 6 százalékot.
Az Oppo rendkívül népszerű Kínában, de már erőteljes nemzetközi terjeszkedésbe is fogott, főként az ázsiai térség más országaiban, Ausztráliában és Afrikában is. A 2009-ben alapított Vivo is nemrégiben kezdte meg nemzetközi karrierjét, és már be is került a globális ötösfogatba. Előző évi 3 százalékos részesedését mintegy 60 százalékkal megfejelve, most 5 százalékot mondhat magáénak népszerű androidos modelljeinek, a V3-nak és az X7-nek köszönhetően.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak