A fintech vállalkozások, azaz a pénzügyi szolgáltatásokat a technológia új eszközeivel megújító cégek eddig is sok kihívás elé állították a pénzügyi szektor tradicionális képviselőit, és többek között arra ösztönözték őket, hogy maguk is öles lépteket tegyenek a digitalizáció elkerülhetetlennek látszó útján. A mostanában elinduló, teljesen online bankok ráadásul még magasabb fokozatra csavarhatják a diszrupciós hatást. A Mastercard Európai Digitális Bankolás című tanulmányában arra kereste a választ, hogy állnak az ilyen típusú újításokhoz a potenciális ügyfelek.
Pozitív fogadtatás
A tanulmányában 11 ország válaszadói osztották meg véleményüket arról, hogy mennyire tartják fontosnak a digitális innovációkat és megoldásokat a jövő pénzügyi szolgáltatásai és a kereskedelem szempontjából. A kutatásában részt vevők többsége szerint ezek az új megoldások időt takarítanak meg (70%) és egyszerű a használatuk (59%). Ezen felül tíz európaiból hat nagyon érdeklődik a digitális szolgáltatások iránt és úgy gondolják, hogy a bankszektor digitalizációja egyszerűbbé és biztonságosabbá teszi a mindennapi életet.
Ami a nagy általánosságokat illeti: a válaszadók 85 százaléka havi rendszerességgel bankol online vagy mobilon, 38 százalék ezt gyakrabban, napi vagy heti rendszerességgel teszi. A britek a legaktívabb digitális bankhasználók, 54 százalékuk használ legalább heti rendszerességgel ilyen szolgáltatást, őket a hollandok követik (51%), majd a svédek következnek (47%), a svájciaknál 26 százalék az arány. A magyarok kicsit több mint negyede (27%) bankol digitálisan legalább heti gyakorisággal, de 87 százaléka használt vagy jelenleg is használ ilyen digitális szolgáltatásokat.
A tanulmány arra is rámutatott, hogy a banki ügyfelek csak kis mértékben hűségesek pénzügyi szolgáltatójukhoz: az európaiak közel fele (49%) idővel fontolóra veszi, hogy digitális szolgáltatóra cserélje meglévő hagyományos bankját. Ebben a témában egyébként a németek mellett mi magyarok vagyunk a leginkább nyitottak, hiszen mindkét országban 58-58 százalék volt az igenek aránya. A németeknél ráadásul ez elég gyorsan meg is történhet, hiszen az ottani válaszadók 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vélhetően egy éven belül bankot vált.
Progresszív magyarok
A magyarok összességében is elég progresszívnek mutatkoztak, hiszen például a hazai válaszadók közel háromnegyed gondolkodik azon, hogy idővel digitális bankot választ a meglévő helyett. Szintén bő hármnegyedes arányban érdeklik honfitársainkat azok az új, digitális megoldások, melyek megkönnyítik és biztonságosabbá teszik a pénzügyi műveleteket.
A megkérdezettek szerint a pénzügyi ágazat digitalizációja a bankfiókokra is hatással lesz. A válaszadók kétharmada szerint 10 év múlva is létezni fognak ilyenek, de számuk csökkenni fog, míg 6 százaléknyian a fiókok teljes eltűnésére számítanak. A magyarok erről kevésbé vannak meggyőződve, de 71 százalékuk az elmúlt egy évben nem látogatott el személyesen bankjába. Erra a magas arányra szépen rezonál az, hogy a magyar válaszadók 76 százaléka szerint a digitális banki szolgáltatások előretörésének fő oka azok egyszerűségében és kényelmességében rejlik, ami magasan a legnagyobb érték a kutatásba bevont országok között (az átlag 62 százalék volt).
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak