A játékok, különösen a mobilos játékok világában végtelenül nehéz újat kitalálni, nincs olyan műfaj, amit nem próbáltak volna ki a fejlesztők. Ott vannak azonban a klasszikusok, amelyek kombinálásával egy új, de mégis ismerős játékmenet alakítható ki. Ez lehetett az Artris fejlesztőinek stratégiája is, hiszen az játék a Tetris és a puzzle elemeit keveri össze és hoz ki belőle valami újat.
Művészi Tetris
Az iOS-re és Androidra (mobilra, tabletre egyaránt) is ingyenesen letölthető játék egy magyar csapat teljes mértékben saját tőkéből megvalósított alkalmazása. Az Artris lényege, hogy ismert, vagy kevésbé ismert festményeket kell kirakni a fentről lehulló elemekből, pontosan úgy, ahogy azt a Tetrisnél már megtanulhattuk. A kirakandó kép nem csak festmény lehet, hanem tájképek, állatok, növények, városok, világörökségi helyszínek, sőt, később lehetőség nyílik saját fotók felhasználására is.
Az Artris lényege és célja azonban mégis egyfajta kulturális misszió, hiszen játék közben Van Gogh, Cézanne, Renoir, Klimt, Toulouse-Lautrec és még sok más világhírű művész alkotásával találkozhatunk. A nemzetközi merítésen kívül a hazai felhozatal is jelentős: Rippl-Rónai József, Ferenczy Károly, Vaszary János, Szinyei Merse Pál, Tihanyi Lajos Csernus Tibor, Szalay Lajos művei rakhatók ki, amelyek a KOGART, a Kovács Gábor magángyűjtemény és a TAT Galéria kollekciójából származnak.
A már nem élő művészek képei minden különösebb engedélyek beszerzése nélkül felhasználhatók a játékban. A kortárs darabok esetében a készítők az azokat kezelő galériákkal külön-külön megállapodtak, így ez ad alapot a festmények játékban történő megjelenésének. Az Artris többféle játékmóddal rendelkezik, sőt, az iOS verzió még multiplayer módot is tartalmaz, amiben barátainkkal, vagy akár ismeretlenekkel is összecsaphatunk.
Lehet benne üzlet is
A készítők a szórakoztatáson kívül fontos művészeti ismeretterjesztő funkciót is szánnak a játéknak, és arra is számítanak, hogy az Artris utat találhat az oktatásba is. Az app ingyenes, abban hirdetések semmilyen formában sem jelennek meg, de a csapat nyitott arra, hogy szponzorokkal együttműködve továbbfejlesszék az alkalmazást. A saját kép funkció, illetve a további nyelvek hozzáadása szintén a távlati tervekben szerepel.
Az Artris fejlesztője a Winperium Zrt, amelynek három alapító tulajdonosa együtt csiszolta össze a játékot. Az alapötlet Narancsik Ágotáé, aki kommunikációs tanácsadói és újságírói tapasztalattal a háta mögött olyan eszközök után kutatott, amelyek segítségével a kultúra közelebb vihető a digitális kor emberéhez. Varga Miklós a projekt megvalósítására és üzleti modelljére fókuszált, a harmadik tulajdonostárs, Udvarhelyi Zsolt pedig a fejlesztői csapatot vezette és a webes háttérről gondoskodott.
Az üzleti modell elsősorban az alkalmazáson belüli vásárlásokra épül, mivel az előrehaladást segítő plusz funkciók beváltására szolgáló zsetonokat a játékosok pénzért is megvásárolhatják. A másik bevételi lehetőség a szponzorok, illetve a hozzájuk kötődő képsorozatok szerepeltetése, ami a készítők ígérete szerint nem rontja a játékélményt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak