A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ideiglenesen megtiltotta a Magyar Telekomnak és a Telenornak azt, hogy az általuk kezdeményezett, az ügyfelek jó részét érintő szerződésmódosításukat a tervezett július elsejei határidővel bevezessék. A távközlési szolgáltatóknak ezzel praktikusan megtiltotta, hogy árat emeljenek.
Felügyeleti eljárás alatt
A hatóság ma délután közölte, hogy a jogszabályok megsértésenek gyanúja miatt hivatalból általános hatósági felügyeleti eljárást indított a két cég ellen. A két mobilszolgáltatónál megkötött előfizetői szerződések július 1-jétől tervezett, számos díjemelést tartalmazó módosításával és annak közlési módjával kapcsolatban ugyanis több ponton problémák vetődtek fel. Az NMHH közleményében megjegyzi, hogy a vizsgálat során számít a szolgáltatók együttműködésére, de az előfizetők védelmében az eljárás befejezéséig ideiglenes intézkedéssel megtiltotta, hogy végrehajtsák júliustól a közzétett ajánlat szerinti szerződésmódosítást. Mivel ezek a módosítások általános árszintemelkedéssel jártak volna, így a hatóság, ha csak ideiglenesen is, de megakadályozza a szolgáltatásokért kért díjak emelését a piaci szereplőknek.
Az NMHH közlése szerint a Telekomnál már május 20-án, a Telenor esetében pedig tegnap indult az eljárás. Előbbi szolgáltató már jelezte is, hogy több intézkedést is tervez a hatóság által jelzett problémák megoldása érdekében, ezekkel kapcsolatban a szervezet még vizsgálja a szolgáltató vállalásait.
A hatóság azért kezdett vizsgálódni, mert a szerződésmódosítási ajánlattal, annak közlésével és magával a módosítással kapcsolatban több ponton felmerül az elektronikus hírközlésre vonatkozó jogszabályok megsértése. Az NMHH ellenőrzi, hogy a szolgáltatók időben, megfelelő hírközlő csatornán, világosan, áttekinthetően és a választási lehetőségeket egyértelműen közölve értesítették-e előfizetőiket a tervezett változtatásokról. Az NMHH ugyanakkor azt is világossá tette, hogy a díjemelések mértékével kapcsolatban nincs hatásköre vizsgálódni, a kiskereskedelmi árképzés nem tárgya a hatósági ellenőrzéseknek.
Egyoldalúra sikeredett a kétoldalú szerződésmódosítás
A hatóság többek között azt kifogásolta, hogy a cégek a módosítást kétoldalú szerződésmódosítással kívánják végrehajtani, ami a szolgáltatók tájékoztatása szerint azt jelenti, hogy ha az érintett előfizetők az értesítéstől számított 15 napon belül nem nyilatkoznak a módosítási ajánlat elutasításáról, akkor azt a szolgáltatók elfogadottnak tekintik. A jogszabályok szerint viszont az előfizetőknek a kétoldalú szerződésmódosítás esetében lehetőségük van úgy is dönteni, hogy az ajánlatot nem fogadják el, és ebben az esetben a szerződésük a korábbi tartalommal marad hatályban.
Mivel a tervezett módosítások a két szolgáltató előfizetőinek nagy részét érintik, és mivel hatályba lépésük esetén fennáll annak veszélye, hogy az előfizetők emiatt olyan hátrányt szenvednek, amelyet később már nem vagy csak nehezen lehet elhárítani, a hatóság az eljárás befejezéséig ideiglenes intézkedéssel megtiltotta a szolgáltatóknak, hogy július 1-jétől végrehajtsák a közzétett ajánlatuk szerinti szerződésmódosítást. Az NMHH azonban nyilatkozatában azt is kiemelte, hogy az eljárás megindítása még nem jelenti azt, hogy a szolgáltatók jogsértést követtek el. A vizsgálat jelenleg is folyamatban van.
Rájuk jár a rúd
Az NMHH meglehetősen aktívnak mutatkozott az elmúlt időszakban. Nem lehet véletlen például a most megtorpedózott szerződésmódosítás időzítése sem, hiszen augusztustól az ügyfelek számára lényegesen nagyobb biztonságot nyújtó hírközlési fogyasztóvédelmi rendelet lép életbe. Ezt a változást idén tavasszal hirdetette ki a hatóság, így a nyár közepe volt az utolsó lehetőség arra, hogy még a jelenlegi környezetben tegyenek "visszautasíthatatlan ajánlatot" a telekommunikációs cégek.
A szerződésmódosítás amúgy is érzékeny terület. Mi sem bizonyítja jobban ezt, mint a múlt hónapban a Telenorra kirótt rekord méretű felügyeleti bírság. Az első fokon 250 millió forintra rúgó büntetést azért kapta a szolgáltató, mert az NMHH álláspontja szerint tavaly nyáron nem a jogszabályoknak megfelelő formában változtatott egyoldalúan az előfizetői konstrukcióin.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak