"Üzleti appok versenye" címmel alkalmazásfejlesztő versenyt hirdetett a Deutsche Telekom (DT) a közép-kelet-európai régió hat országában, Csehországban, Horvátországban, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában és Szlovákiában.
A DT és leánycége, a Magyar Telekom a verseny keretében több tízezer euró értékű nyereményt ajánl fel azoknak a független fejlesztőknek, akik a kis- és közepes vállalkozások napi tevékenységét egyszerűsítő és hatékonnyá tevő cloudos üzleti célú alkalmazásokat készítenek. Az alkalmazások minősítésébe a szervezők bevonják a kkv-s felhasználói kört is.
Az egyes országok győztesei a Telekom stratégiai partnerei lehetnek a felhőalapú technológiákban, és ezzel a hat érintett ország összesen 1,3 millió üzleti felhasználóját érhetik el. A győztesek győztesét pedig a DT krakkói inkubátorháza segíti a termékének piacra juttatásában. Az ez irányú támogatás összege akár 80 ezer euró is lehet.
A pályázatra olyan alkalmazással lehet jelentkezni, amely legfeljebb 250 fős cégeket céloz meg, böngészőből, és/vagy mobil alkalmazásként, illetve táblagépen érhető el, és az adatokat felhőalapú infrastruktúrában tárolja. Pályázni még csak most készülő megoldással is lehet. A tíz legtöbb szavazatot szerzett app közül, a nemzetközi és az országonkénti győztest egy szakmai zsűri választja ki.
A legjobb magyarországi alkalmazás 10 millió forint értékű reklámkampányhoz jut a Magyar Telekom jóvoltából. A Telekom Cloud Partnerség keretében pedig az applikációja bekerülhet a Telekom termékportfóliójába, amivel potenciálisan több mint 200 ezer ügyfelet érhet el. A versenyre május 22-ig 30 másodperces videóval lehet jelentkezni a veseny honlapján, amelyben a pályázó elmondja, miért lesz hasznos a vállakozók számára az ő applikációja. A győzteseket június 3-áig választják ki.
A rutinos versenyző tanácsai
A most meghirdetett verseny egyik nagykövete Langmár Péter, a Brickflow startup cég társalapító vezetője. Az alig két éve alakult vállalkozás már több ilyen versenyen is megmérettette magát. A cégvezetőt az ezeken szerzett tapasztalatokról kérdeztük.
Langmár Péter: Mindig és mindehol érdemes elindulni... (fotó: fictionlab.hu)
Bitport: Miért fontos, hogy kezdő vállalkozások részt vegyenek ilyen versenyeken, amelyekből amúgy hétről-hétre egyre több van?
Langmár Péter: Mindig és mindenhol érdemes elindulni az ehhez hasonló versenyeken, mert soha nem tudhatjuk, mi jöhet ki belőle. Manapság valóban rengeteg ilyen lehetőséget hirdetnek meg, de már maga a jelentkezési procedúra is jó gyakorlási lehetőség, számos hasznos tapasztalatot lehet belőle leszűrni, még ha a végén nem is sikerül győzni. Ha pedig a startup mégis bejut a pályázók közé, szert tehet publicitásra és néhány új kapcsolatra. Már ezek miatt is megéri. Az már csak hab a tortán, ha még nyer is valamilyen díjat. Ez utóbbi többféle nyereséget is hozhat a cég konyhájára, jelenthet pénzügyi, PR, vagy eszköz jellegű segítséget.
Bitport: Milyen kihívások várnak a jelentkezőkre?
L. P.: Versenye válogatja. Van, ahol van előtte személyes bemutatkozási lehetőség. Vannak többfordulós versenyek, mint amilyen a Telekom nemzetközi innovációs versenye, a Telekom Innovation Contest, amelyen tavaly döntősök lettünk. Ott az első körben volt egy szöveges jelentkezés, amit egy személyes budapesti bemutatkozás követett, és annak alapján választották ki a tíz legjobbat, akik részt vettek a berlini döntőn. Azon a versenyen ugyan nem mi nyertünk, de mégis nagyon jó volt, hogy ott lehettünk, mert a hallgatóság soraiban ott ült az a német üzletember is, aki azóta már a befektetőnk.
Bitport: Milyen szempontok alapján érdemes a versenyek közt szelektálni? A Telekomé más-e, és ha igen miben, mint az eddigiek?
L. P.: Zömében általános témákra meghirdetett versenyek vannak, de léteznek speciális tematikájúak is. A Telekomé az utóbbi kategóriába sorolható. Ide mi nem tudtunk volna jelentkezni, hiszen a mi alkalmazásunk olyan lakossági eszköz, ami a vállalatok, kisvállalatok számára nem használható. (A Brickflow közösségi médiatartalmak, fotó, zene, video vizuális történetekké fűzéséhez nyújt segítséget. A Bitporton itt olvashat róla rövid ismertetőt.– a szerk.)
Annak ellenére, hogy nagyon kevés a nevezési díjhoz kötött verseny, az induló vállalkozásnak érdemes azt is megnéznie, hogy ha mégis van ilyen kikötés, a terméke valóban odavaló-e. Ha már a költségeknél tartunk érdemes előre tisztázni, hogy a kiíró vállalja-e a versennyel kapcsolatban felmerülő utazási költségek fedezését. A Telekom tavalyi innovációs versenyén minket Chiléből kellett Berlinbe utaztatniuk, miután akkoriban éppen hónapokat töltöttünk a dél-amerikai országban, a Startup Chile program keretében.
Bitport: Mire kell figyelni a versenyre való jelentkezésnél, mivel növelheti és mivel ronthatja egy startup a saját esélyeit?
L. P.: A legfontosabb a cég termékével összefüggő értékajánlatnak a nagyon rövid és érthető leírása. Ezt ajánlatos angol nyelven megfogalmazni. Mi soha nem adunk be pályázatot más nyelven, csakis angolul, és a termékünkről sem kommunikálunk magyarul. Ez nyilván nem így van, ha valaki tipikusan hazai vagy régiós kisvállalatokat akar megcélozni. Kevés azonban az olyan induló vállalkozás, amelyik csak régiós szintben gondolkodik. Ez alól csak azok a startupok jelentenek kivételt, melyek adott helyen valamiféle speciális partnerségben gondolkodnak. Általánosságban viszont kimondható: az app-biznisz nyelve az angol. Jó példa erre a Prezi, amelyik most, öt évesen készítette el a termék magyar nyelvű verzióját. Ők már megtehetik, hogy sok nyelven legyenek jelen, de egy korai stádiumú startup számára az üzletben csak egy nyelv létezik, az angol.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak