Az oslói tőzsdén jegyzett, több mint 20 éves múltra visszatekintő Opera Software már tavaly világossá tette a befektetőinek, hogy megfelelő vevőt keres magának. A hírek szerint meg is találta, hiszen az IT-s és pénzügyi cégek alkotta kínai Golden Brick Silk Road kövér felárral hajlandó felvásárolni a teljes részvénycsomagot.
Prémium ajánlat
A különböző platformokon futó böngészőcsaládjáról nevezetes norvég vállalat hivatalosan értesítette befektetőit, hogy 1,2 milliárd dollár értékű felvásárlási ajánlatot kapott. Ez az összeg az aktuális árfolyamhoz képest 53 százalékos felárat jelent, amit valószínűleg kevés tulajdonos utasít vissza. A társaság teljes pakettjére vonatkozó ajánlatot három kínai vállalat közös cége adta. A Golden Brick Silk Road mögött az elsősorban játékszoftverekben utazó Beijing Kunlun, a hazai piacán böngészőjéről és antivírus megoldásairól ismert Qihoo 360, illetve egy befektetési cég, a Yonglian áll.
Amennyiben a felvásárlás lezajlik, a kínai szoftvercégek könnyedén elérik az Opera felhasználóit, hogy azoknak meglévő portfóliójuk elemeit ajánlhasák. A távol-keleti ország piacán pedig az Opera mobil hirdetési platformja számára nyílhatnak szélesebbre a kapuk.
Jó idők, rossz napok
Felületesen rápillantva a norvég cég pénzügyi mutatóira, úgy tűnhet, minden a legnagyobb rendben halad. 2015-ben például a bevételük 30 százalékkal haladta meg a tavalyelőtti eredményt. Az Opera adatai szerint mobil hirdetési platformja a partnereknek köszönhetően több mint egymilliárd embert ér el. A desktopokra és telefonokra installált különböző böngészői összesen szintén több százmilliós táborral rendelkeznek.
A problémák viszont szintén jól látszanaka. A vállalat sem 2014-ben, sem tavaly nem tudott nyereséget termelni, mert a korábbi akvizíciók és egyéb egyszeri tételek terhét már nem tudták kigazdálkodni. Az előző évben a cégvezetésnek többször is lefelé kellett módosítania a célszámait, miközben az elemzők és a befektetők a ténylegesnél sokkal jobb számokat vártak.
Mobilban ez kevés
Hogy miért nem elég a 30 százalékos bevételnövekedés, arra az alábbi grafikon is szolgáltat némi magyarázatot. A tavaly nyári állapotokat tükröző térképen az egyes országokban vezető böngészőket láthatjuk. A zöldben virító Google Chrome mellett egyedül a piros Operának van komoly területe. Utóbbinak nem véletlenül Afrika jutott, hiszen a norvégok leginkább a mobil platformon erősek. A sok nehézséggel küzdő kontinensen pedig az emberek többségének nincs számítógépe, így csak telefonról képesek elérni a világhálót.
A mobil piac viszont annyira pörög az elmúlt években, hogy az hatalmas lehetőségekkel kecsegtet bárkit, akinek jó pozíciói vannak a szegmensben. De miközben a Facebook elképesztő sebességgel mobilizálódott, ugyanez az Operánál meglehetősen nehézkesen váltódik készpénzre.
Az egyik kitörési pont az Opera Max termék lehet, amelyet jövőre már 100 millió készüléken remél futtatni a vállalat. Az androidos alkalmazás 2014 elején debütált, és legfontosabb ismérve, hogy a felhasználók spórolhatnak az adatletöltésen. A tavaly továbbfejlesztett Opera Max a cég szerint akár 50 százalékkal is csökkentheti a felhasznált adatmennyiséget, ami azoknak lehet főleg fontos, akik nem korlátlan adatcsomaggal gazdálkodnak havonta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak