2015 harmadik negyedéve sem a recesszióról szólt az okostelefonok világpiacán. Az IDC legfrissebb jelentése szerint több mint 355 millió készülék talált gazdára. Az amerikai piackutató ugyanakkor a 6,5 százalékos éves növekedést produkáló szektortól korábban valamivel jobb teljesítményt várt, hogy némi negatív felhangja is legyen a közölt számoknak.
Több is lehetett volna
Az IDC-nél előzetesen a mostaninál jó 8 millióval több eladást prognosztizáltak, ám ez láthatóan nem jött össze. A korábbi, optimistának bizonyuló előrejelzéstől látszólag nem sokkal maradt el a tényleges(nek vélt) forgalom, ám a két szint között a növekedési dinamikában nagy különbség mutatkozik. Ha ugyanis bejött volna a magasabb mennyiségű eladás, az 6,5 helyett majdnem 10 százalékos éves piacbővülést jelentette volna.
A piackutató szakértői szerint azért nem valósult meg a szebb forgatókönyv, mert az iPhone-okból a vártnál valamivel kevesebb fogyott a júliustól szeptember végéig tartó periódusban, illetve androidos oldalon a csúcskészülékek árazása akasztotta meg az eladásokat. Utóbbiak esetében ugyanis több nagy gyártó is elkövette azt a hibát, hogy zászlóshajójára a fogyasztók számára már túlságosan nagy összegű árcédulát nyomott.
Állandósággal ötvözött változás
Ha megnézzük az adatokat, egyszerre lehet kijelenteni, hogy minden olyan, illetve semmi sem olyan, mint volt mondjuk egy évvel korábban. A piacot például továbbra is az a Samsung vezeti, amelynek immár évek óta bérelt helye van a trónon, a nyomában ugyanúgy az Apple jár, mint ahogy eddig is. Ráadásul utóbbi folytatta az utóbbi időszakban tapasztalt szívós nyomulását, és lassan, de biztosan közelít legnagyobb vetélytársához.
Nem ennyire egyértelmű a helyzet az öt legnagyobb gyártó maradék három pozícióját illetően. Úgy tűnik, a Xiaomi lendülete a sorra érkező rekordok ellenére megtört, és a néhány év alatt a semmiből felépült kínai cégnek most már valóban komoly eredményeket kell felmutatnia külföldön is, ha meg akar kapaszkodni a legjobbak mezőnyében. A Xiaomi produkálta a top gyártók közül a legszerényebb növekedést. Az 5,6 százalékos éves expanzió még a piaci átlagtól is elmaradt, nemhogy a Huawei kimagasló, 60 százalékot is meghaladó növekedésétől. Utóbbi többek között a külön brandként futó Honor széria jó számainak is köszönhette azt, hogy meglehetősen kényelmes előnnyel tudta elhódítani a lélektanilag is fontos dobogós pozíciót.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak