A BuzzFeed belső forrásokra alapozott információi szerint a YouTube gőzerővel dolgozik azon, hogy az oldalon nem túl rég felbukkanó körbeforgatható videókat ne csak utólag, hanem valós időben is nézhessék a felhasználók. A megvalósításhoz a nyilvánvaló technikai problémák megoldása mellett szükség lehet iparági együttműködésre.
Látványos lépések
A Google videomegosztó oldala szűk egy évvel ezelőtt, tavaly márciusban kezdett 360 fokos felvételeket támogatni. Ennek lényege, hogy a mozgóképet egy sor, megfelelő helyzetbe állított kamerával, vagy néhány speciális, nagy látószögű eszközzel rögzítik, majd az utómunka során ezeket a panorámaképekhez hasonlóan egyetlen videóvá "varrják össze". A felhasználó pedig már csak azt érzékeli, hogy billentyűkkel vagy a mobilja mozgatásával szabadon megválaszthatja, milyen perspektívából akarja nézni az eseményeket. Egy ilyen, rendkívül látványos film például a Mítoszrombolók sorozat víz alatti felvétele hajóronccsal és rengeteg cápával.
A YouTube természetesen pénzt akar csinálni a fejlesztéseiből, ha már eddig ez nem nagyon jött össze. Ennek szellemében alig néhány hónappal a 360-as filmek debütálása után lehetővé tette a hirdetőknek, hogy maguk is kísérletezhessenek reklámjaikban az új típusú formátummal.
A vizuális forradalom erősítésére egy sor egyéb lépést is tett a cég. Tavaly nyáron a Google Cardboard támogatása került fel a listára. Ez az egyszerű rendszer tulajdonképpen a szegény ember virtuális sisakja, hiszen egy hajtogatható tok és egy sima okostelefon párosításával adja a körbenézés élményét. Idén pedig azzal nyitottak, hogy globális VR-evangelista pozíciót nyitottak, akinek az ilyen típusú megoldások népszerűsítése lesz elsődleges feladata.
Jön, jön, jön
Egylőre az értesülésekből nem derül ki, mikor valósulhat meg a fent említett élő 360 fokos közvetítés, de az bizonyosnak látszik, hogy a YouTube-nál komolyan dolgoznak a terven. Ehhez azonban számos technikai problémát meg kell oldani. Bizonyos kamerarendszerek már ma is képesek arra, hogy az általuk rögzített képeket azonnal megjelenítsék, ám ez csak egy gyenge minőségű visszacsatolás, amely a felvételen dolgozó technikus munkáját segíti.
A YouTube arra már most is képes, hogy a saját fejlesztésű Jump megoldást használó felvételek esetében a feltöltéssel egy időben elvégezze a különböző kamerák által rögzített felvételek összefércelését. Ez azonban még távol van az azonnali, és pláne a minden más gyártó rendszerével működő élő közvetítéstől.
Utóbbi a legegyszerűbben egyfajta iparági szabvány megalkotásával lenne elérhető, de ez még a Google számára is nehéz, de minimum időigényes feladatnak ígérkezik. Mint ahogy a másik megoldás, a különböző kamerarendszerek specifikációit felismerő és valós időben kezelő "fércelő szoftver" megalkotása sem tűnik egy-két nap alatt letudható munkának. Létezik egy harmadik út is, amikor maga a kamerarendszer képes menetből előállítani a 360 fokos felvételt. Ilyen fejlesztésű eszközökből több már idén is piacra kerül. Ezek hátránya természetesen az árukban rejlik, de a fenti problémák miatt könnyen elképzelhető, hogy első körben csak ebben a szűk körben lesz lehetőség az élő, körbeforgatható közvetítésre.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak