Fele részben már első kézből számolhatnak be a szervezetüket érintő, gyökeres technológiai váltásokról, ám a többség szerint ezek összességükben rontják az informatikai biztonságot.

A Bitport informatikai vezetőknek szóló rendezvényein már második éve alkalmazunk elektronikusan lebonyolított, anonim szavazásokat, amelyek során a közönség véleményét igyekszünk felmérni az előadások és kerekasztalok témájához kapcsolódva. Ilyen jellemző téma a digitális transzformáció trendje, amely már a tavaly őszi CIO Budapest konferenciának is meghatározó kérdésköre volt, a májusi CIO Hungary pedig kifejezetten erre fókuszált, hiszen a mindent és mindenkit összekötő kommunikáció, az adatok felértékelődése a gazdaság összes területét áthatja.

Valóságos kihívások és elérhető megoldások

Az előző év végén a meghívott szakemberek 33 százaléka számolt be róla, hogy a digitális transzformáció mára teljesen megváltoztatta a szervezetek működését, további 40 százalék pedig egyelőre nem számottevő, de mindenképpen érezhető hatást tapasztalt. A CIO-k kétharmada gondolta úgy, hogy szerepköre inkább stratégiai irányban mozult el az utóbbi időben, míg egyharmaduk az operatív szerep erősödését tapasztalta. Ugyancsak beszédes eredmény volt, hogy CIO feladatainak változatlanságára száznál is több meghívott vendégünk közül senki sem szavazott.

A többség mindenesetre egyetértett abban, hogy a CIO egyre inkább információ-, illetve szolgáltatásbrókerré válik, amihez azonban még nem feltétlenül állnak rendelkezésére a megfelelő eszközök. Ezek az eszközök azonban a közönség 60 százaléka szerint kemény munkával megszerezhetők, a válaszadók 30 százaléka pedig úgy gondolta, hogy már fel van készülve a soron következő kihívásokra.

Az alig egy hónappal ezelőtt rendezett CIO Hungary konferenciára közel 130 nagyvállalati informatikai vezető és pénzügyi vagy gazdasági területen dolgozó, de IT-beruházásokról döntő vállalati felsővezető regisztrált. Így a válaszok ismét átfogó képet adnak a hazai CIO-társadalom álláspontjáról a vállalati IT-trendeket illetően, és tovább erősítették a fél évvel ezelőtt szerzett benyomásokat. Néhány eredmény a CIO Hungary digitális felméréséből:

A problémák nem csak technológiai jellegűek

A digitáli transzformáció által meghatározott változások ütemét jelzi, hogy a válaszadók most már 47 százalékban számoltak be szervezeténél valamilyen gyökeres technológiai váltásról az elúlt két évet tekintve, míg gyökeres módszertani változásokat 37 százalékuk jelzett ugyanebben az időszakban.

A megkérdezett CIO-k az általukvezetett szervezeteken belül 52 százalékban a kihalóban levő technológiákkal készített rendszerek fejlesztését, karbantartását tartják a legnehezebb feladatnak, míg 17 százalékuknak az új technológiák bevezetése ennél is nagyobb gondot okoz. 30 százalékuk ugyanakkor azt jelezte, hogy alapvető problémái egyáltalán nem technológiai jellegűek.

Az innováció, az új technológiák felfedezése és kiaknázása ma már az összes informatikát használó piaci szereplő közös feladata. Ezt a CIO Hungary konferemcia résztvevőinek nagy többsége, 81,5 százaléka is így látta, csupán 18,5 százalékuk tartja továbbra is elsősorban a technológiai szállítók feladatának.

Senki sem nyomul be ész nélkül a felhőbe

A válaszadók közel kétharmada tartja ilyen-oylan okokból aggasztónak a felhőszolgáltatások terjedését a vállalati környezetben. 78 százalékuk szerint a digitális transzformáció folyamatai összességében rontják az informatikai biztonságot, ezen belül pedig a megkérdezettek ötöde úgy látja, hogy a "rémálom" sem túlzó megállapítás a jövőbeni kilátásokkal kapcsolatban.

A cloud megoldásokkal kapcsolatos legfontosabb aggálynak továbbra is a saját adatok feletti ellenőrzés elvesztése bizonyult, ezt a CIO-k kétharmada tartja problémásnak. A biztonsági aggályokat és a szolgáltatóváltás nehézkességét vagy esetlegességét rendre 16 és 13 százalék emelte ki, míg a bevezetés költségei alig több mint 3 százalékban nyugtalanította a válaszadókat.

Az informatikai vezetők nagyjából 75 százaléka számolt be arról, hogy szervezetének szoftvervagyonából kevesebb mint 25 százalékot tesznek ki a a felhőalapú szoftvermegoldások és általában a szolgáltatásként értékesített szoftverek. Közel ugyanekkora arányban, több mint 68 százalékban azt is kiemelték, hogy „felhős világban” is folyamatos és valós idejű szoftvergazdálkodásra van szükség.

A big data közel sem az IT hitbizománya

A big data helyzetét vizsgálva kiderült, hogy a vállalatok és szervezetek közel felénél még egyáltalán nem merült fel ezzel kapcsolatos projekt, az érdeklődésen és a kísérleti kezdeményezéseken túl pedig mindössze 19 százalékuknál fut valamilyen ezzel kapcsolatos, éles üzemben működő rendszer.

A CIO a résztvevők tapasztalatai szerint a legváltozatosabb problémákkal találja magát szembe a big data területén. A válaszadók 35 százaléka az adatminőséget és az adatgazdálkodást illető kihívásokról számolt be, 29 százalékuk szerint pedig nem megfoghatók vagy irreálisak az üzleti elvárások. 27 százalékuk a megfelelő szakemberek és a megfelelő szaktudás hiányára panaszkodott, míg további 9 százalék az új, ismeretlen eszközök bevezetését és támogatását tartotta problémásnak.

A válaszadók valamivel több mint fele nem priorizálja egymás rovására az üzleti folyamatok rugalmasságát és az informatikai biztonságot, 42 százaléka azonban inkább a rugalmasságot tartja fontosnak, míg a biztonságot csupán 7 százalékuk tartotta mindennél előbbre valónak. Ezt kontextusba helyezi, hogy a résztvevő vállalatok vagy szervezetek 47 százalékánál a menedzsment egyáltalán nem szokta tárgyalni a házon belüli információbiztonsági és IT biztonsági kockázatok státuszát, 23 százalékuknál pedig legfeljebb éves rendszerességgel kerül rá sor.

Novemberben ismét találkozunk!

Egynapos fővárosi konferenciánk, a novemberi CIO Budapest programjának fókuszában az idén is a napi gyakorlatban is felhasználható technológiák állnak majd, ebben az évben a  jelenkor csodafegyverének kikiáltott digitális transzformáció tematikájában. Előadásaink a felkészülés, a tervezés, a megvalósítás, nem utolsósorban pedig az eredmények visszamérésének kérdéseivel foglalkoznak majd. A konferenciára sikeres projektek tapasztalatait várjuk, a megoldásszállítók és ügyfeleik közösen mutatják be, milyen utat jártak be a probléma felmerülésétől a projekt eredményeinek kiértékeléséig.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.