Hiába emelkedett a bevétel az elemzői várakozásnál is nagyobbat, a részvényesek elégedetlenek a felhős üzlet alakulásával.

Bár a Thomson Reuters elemzői konszenzusa szerint vár eredményt (9,57 milliárd dollár) is meghaladta az Oracle november végével záruló – a vállalat pénzügyi éve szerinti második – negyedévének bevétele, a gyorsjelentés közzététele után a cég részvényeinek árfolyama 7 százalékot esett.

A vállalat összbevétele 6,2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva, így 9,63 milliárd dollár lett. A nettó profit is szépen, 10 százalékkal nőtt: a tavalyi 2 milliárddal szemben most 2,2 milliárd dollárt mutatott ki a vállalat. Azaz a probléma nem itt van. De akkor hol?

Továbbra is a felhő a növekedés motorja

Abban nincs változás az előző negyedévhez képest, hogy továbbra is a felhő miatt tudott nőni a vállalat. (A clouddal kapcsolatos pozitív várakozások miatt is emelkedett az Oracle-papírok árfolyama január óta mintegy 30 százalékkal.) A november végével zárult negyedévben a szoftverszolgáltatásból (SaaS) több mint 1,1 milliárd dollár bevétel jött össze (tavaly még csak 725 millió), ami 55 százalékos növekedést jelent. A platform- és az infrastruktúraszolgáltatás (PaaS, IaaS) ennél szerényebb mértékben, 21 százalékkal bővül: hajszál híján elérte a 400 milliót, míg tavaly 330 millió volt. Összességében így a felhős bevételek meghaladták az 1,5 milliárd dollárt, ami a teljes bevétel immár 16 százalékát jelenti.

 
Oracle Cloud + Software Revenue 2018 Q2
Infogram


A másik és egyelőre jóval nagyobb bevételt hozó üzletág, a hagyományos szofverlicenc-értékesítés nominálisan lényegében nem változott: tavaly és idén is 1,35 milliárd dollár volt (a mostani negyedévben 6 millióval több), ami az árfolyamhatás kiszűrésével már 2 százalékos csökkenést jelent. A korábbi negyedévekhez képest ez kifejezetten jó eredménynek számít (lásd a grafikont).  Ennek üzletnek a növekedését továbbra is a licencfrissítés és -támogatás biztosítja: 4 százalékkal nőtt. Tavaly a 4,8 milliárdhoz, idén pedig az 5 milliárdhoz közelített. Továbbra is az on-premise szoftverüzlet adja a bevételek zömét, jelenleg 61 százalékot.

A hardverüzlet viszont nagyon gyengén teljesített: míg tavaly az ebből származó bevétel meghaladta az 1 milliárd dollárt, idén már csak 7 százalékkal kevesebbet, 940 millió dollárt hozott.

Továbbra is Amerika a legfontosabb piac. A teljes on-premise és cloud bevételből 4,4 milliárdot termel Amerika, az EMA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) 2,5 milliárdot, míg Ázsia és a Csendes-óceán térsége 1,1 milliárdot. Bár a bevételek növekedése nominálisan Európában volt a legnagyobb, 12 százalék, az árfolyamhatás itt volt a legerősebb, annak kiszűrése után csupán 7 százalék maradt a növekedési rátából.

 
Oracle Pénzügyi negyedév 2018 Q1
Infogram

A számok tehát alapvetően szép képet mutatnak, és megfelelnek annak az átalakulási folyamatnak, melynek az Oracle most van a kellős közepén. Az előrejelzések azonban közel sem optimisták: az Oracle a felhőüzlet növekedési tempójának lassulását prognosztizálja. Most folyó negyedévében már csak 21-25 százalékos bevételnövekedést jósol, ami elmarad az elemzői várakozásoktól. Ez azonban csak részben tulajdonítható annak a természetes lassulásnak, amelyet az egyre magasabb bázis okoz.

Túl erős a konkurencia?

Sokkal nagyobb fejtörést okoz az Oracle-nek a konkurencia. Olyan versenytársakkal kell ugyanis folyamatosan küzdenie, mint a felhőpiac jelenlegi két legnagyobb szereplője, az Amazon és a Microsoft. Az Amazon erejét jól jellemzi például, hogy egy tavalyi Gartner-adat szerint az AWS nagyjából tízszer nagyobb felhős számítási kapacitással rendelkezik, mint a következő 14 (!) szolgáltató összesen.

De nagyon erős Microsoft is, amely a legutóbbi negyedéves pénzügyi jelentése kapcsán azzal büszkélkedett, hogy valószínűleg saját terveiket is felülmúlják. A jövő év június végével záruló pénzügyi évükben vállalat felhős bevételei meghaladják a 20 milliárd dollárt (a teljes bevétel több mint 20 százaléka), és az Amazon is közelít ehhez a bevételhez.

A Synergy Research egy idei elemzése szerint az IaaS-, PaaS- és a hostolt magánfelhős piacot együttesen nézve Amazon részesedése messze 30 százalék fölött van, a Microsoftté is meghaladja a 10 százalékát. Ezzel szemben az Oracle tizedmagával (Alibaba, Salesforce, Rackspace, Fujitsu stb.) nem éri el a 20 százalékot.
 


A két legnagyobb konkurens ráadásul finoman rá is startolt az Oracle ügyfeleire. Az Amazon 2015 őszén, a Microsoft pedig idén tavasszal vezetett be olyan felhős szolgáltatást, amely kimondva-kimondatlanul az Oracle adatbázisok AWS-be, illetve Azure-ba migrálását segíti. Az Amazonnál mindjárt az első héten ezer adatbázist vittek át az AWS-be, bő másfél év alatt pedig közel 23 ezret (utóbbiból nem mindegyik volt Oracle). A Microsoft a saját migrációs szolgáltatását ráadásul vonzóbbá tudta tenni azzal, hogy saját hatáskörben tudta az Azure-hoz hangolni például a MySQL-t és a PostgreSQL-t.

Az OpenWorld-ön Larry Ellison is bejelentette az Oracle csodafegyverét, az automatizált és autonóm Database 18c-t. Emellett jó ideje pszichológiai hadviselést is folytat a konkurensei ellen. A cég "nagy öregje" beszélt a felhős piac totális letámadásáról, de korábban volt szó árversenyről is. És persze rendre leírta ellenfeleit, először csak az IBM-et, az SAP-t és a Salesforce-ot, majd sorra került az Amazon is.

A vállalat befektetőit viszont ez annyira nem nyugodtatta meg: figyelembe véve a jelenlegi és várható piaci viszonyokat, a jónak tűnő pénzügyi jelentés ellenére eladással reagáltak.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.