A közel 90 éves múlttal büszkélkedő spotszergyártó jó példát mutat arra, hogy kell egy tradicionális, informatikától távol álló cégnek kihasználni a technológiai fejlődésben rejlő lehetőségeket. Az Adidas robotokkal működő új gyáregysége 2016 első felében kezdi ontani magából a cipőket, amelyek így gyorsan a vásárlók lábára kerülhetnek. Közben pedig gőzerővel folyik a kísérletezgetés a teljesen egyedi, tökéletesen illeszkedő lábbeli előállítására háromdimenziós nyomtatás segítségével.
Gyorsan, helyben, automatikusan
Néhány hónapon belül elkészülhet az első félezer futócipő abban az újonnan felhúzott egységben, ahol a munkafolyamatok túlnyomó többségét robotokra bízzák. A bajorországi főhadiszállás közelében, Ansbachban létesített gyárban a cipőfelsőrészeket is szorgos automata gépek varrják, a ruganyos talp előállításához pedig a buborékban gazdag poliuretán habot vetik be.
Az új gyár előfutára annak a folyamatnak, amely során a cég igyekszik automatizálni, decentralizálni és leginkább rugalmasabbá tenni a gyártást. Míg a korábbi évtizedekben az élő munkaerőre alapozott üzemek sorrá áthelyeződtek az ázsiai térségbe, ma már inkább a visszatérés került előtérbe. A sportszergyártó számára is alapvető fontosságú, hogy fő piacait a lehető leggyorsabban ellássa a friss termékekkel.
Az ansbachi gyár munkaterületén első körben még nagyjából tíz munkás fogja felügyelni a robotok munkáját, de a távlati cél a teljesen automatizált üzemmód elérése. Ez a folyamat egyébként nem tekinthető unikumnak, számos iparágban és országban folynak hasonló modernizációs kezdeményezések. Bár a cég további hasonló egységeket kíván létrehozni, a hagyományos gyártási modellt sem akarják egyelőre elvetni. Az új gyárakat inkább a tervezett keresletbővülés kielégítésére szeretnék csatasorba állítani.
Testhezálló lábbeli
Mint sok más területen, a ruhaiparban is erősödik a különleges, egyedi vagy limitált cikkek szerepe, jelenléte. Ezeknek az újfajta fogyasztói igényeknek segíthet megfelelni például a fenti robotgyár is, ahol mindenfajta bonyodalom nélkül képesek a gépek akár minden egyes futószalagról legördülő terméket eltérő specifikációk alapján elkészíteni. A személyre szabott termékek nirvánáját azonban egy másik technológia, a 3D-s nyomtatás hozhatja el.
A cég ezen a területen is igen aktívnak mutatkozik, hiszen néhány héttel ezelőtt jelentették be a Futurecraft 3D futócipőt. A koncepció lényege, hogy a lábbeli viselője anatómiai adatainak ismeretében készül el háromdimenziós nyomtató használatával. A sportolást tökéletesen támogató felszerelés ráadásul hamarosan nem csupán az élsportolók kiváltsága lehet. Az Adidas elképzelése szerint a megoldás akár úgy is működhet majd, hogy a vásárló bemegy egy boltba, az ott elhelyezett futópadon kicsit mozog, majd kisvártatva távozik a pontosan rá illő sportszerrel.
Mobilizálásban sem utolsók
Mindenképpen érdemes megemlíteni a német vállalkozás mobil technológiák iránti fogékonyságát is. A cipőgyártók közül például elsőként náluk jelent meg külön alkalmazás, amellyel a vásárlók a limitált szériás modelleket foglalhatják le. Szintén ehhez a témához tartozik a Runtastic felvásárlása. A szűk fél éve bejelentett, 240 millió dollár értékű akvizíció során az Adidas nemcsak egy fittneszalkalmazáshoz, hanem egy 70 milliós nagyságrendű, aktív mozgásra hajlandó regisztrált táborhoz is hozzájutott. Nekik lehet majd megpróbálni eladni a tetszőleges színben, mintával, kiegészítőkkel ellátott, robotok által gyártott egyedi modelleket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak