Itthon még csak most kezd terjedni, de a tengerentúlon már régi hagyomány a Black Friday, azaz a fekete péntek. A karácsonyi vásárlási szezont nem hivatalosan nyitó napon a hagyományos boltokban hatalmas kedvezményeket kínáltak (és kínálnak manapság is) termékeket. Ez persze számos esetben tettlegességig fajuló tülekedést jelent, így az elektronikus áruházak számára óriási lehetőség volt "rárepülni" erre az amerikai hagyományra. Ma már szinte nincs is olyan webshop az USA-ban, amelyik ne időzítene az idén múlt hét péntekre eső napra valamilyen speciális akciót, nagyobb kedvezményt. Nálunk ez az ötlet csak az elmúlt egy-két évben kezdett terjedni, de az amerikai dolláresőt látva nem kell hozzá sok, hogy itthon is intézményesített hagyománnyá váljon a fekete péntek.
Még jó, hogy válság van...
Múlt hét pénteken a friss számítások szerint 1,2 milliárd dollár értékben vásároltak online az Egyesült Államokban, ami még az ottani vásárlóerő figyelembe vételével is óriási szám. Annyira, hogy ez volt a történelem legerősebb 24 órája az e-kereskedelem szempontjából. Ezzel bejönni látszik a Forrester korábbi jóslata, miszerint 15 százalékkal erősödhet éves szinten az ünnepi vásárlási kedv. Tavaly ugyanis "csak" 1,05 milliárdra rúgott a fekete pénteki szaldó. A vásárlók számát tekintve is sikerült új csúcsot elérni a most mért 66 millió online ügyféllel. Habár az amerikai összetartozást szimbolizáló (és a fekete pénteket megelőző) hálaadás napján inkább pulykát szelnek, mint vásárolnak, mégis a múlt csütörtöki nap sem volt éppen csendes. Az ünnepnapon még erősebb éves növekedést lehetett tapasztalni: a 2012-es 633 millió után idén 766 millió dollár lett az összforgalom, ami bő 20 százalékos növekedésnek felel meg. A fekete pénteket megelőző hónapra sem lehet amúgy sok panasz, hiszen az akciós bevételekkel együtt a tavalyi 16,5 milliárd után idén 20,5 milliárdon állt meg a webshopok kasszája.
Az internetes forgalom mérésére specializálódott ComScore a fenti adatok mellett nyilvánosságra hozta az akciós időszak nyerteseit is, azaz azokat az oldalakat, amelyek a legtöbb vásárlót, érdeklődőt vonzották. Ezen a listán az Amazon végzett az élen, míg második az eBay, harmadik pedig a Walmart oldala lett. Az amerikai vásárlók leginkább ruházati termékekre, kiegészítőkre költöttek (28%), ezt viszont a informatikai eszközök (19%) és a szórakoztatóelektronika (7%) követte, azaz az amerikaiak digitális felkészültsége a vásárlólistájuk összetételén is meglátszik. Kíváncsian várjuk, hogy alakulnak a hasonló adatok itthon.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak