Alig egy nappal azután, hogy a Google bejelentette a Motorola eladását, megérkeztek a tavalyi utolsó negyedév üzleti eredményei. A számokkal ugyan nem sikerült annyira elkápráztatni az illetékeseket, mint amennyire az a Facebooknál történt, a részvényárfolyam mégis töretlenül emelkedett. Ennek oka nyilvánvalóan az, hogy a fokozatosan veszteséges Motorola-részleg leválasztását pozitívan értékelték a befektetők.
Elvárt és elmaradt számok
A nagyképet illetően a 2013/Q4-es periódusban 16,9 (a hirdetési partnereknek fizetett jutalék nélkül 13,5) milliárdos forgalmat ért el a cég, míg az egy részvényre vetített eredmény 12 dollár és egyetlen cent lett. Ugyan az összbevétel megfelel az előzetes szakértői konszenzusnak, ám az eredmény lényegesen elmarad, hiszen 20 centtel többet láttak elérhetőnek az elemzők.
Ahogy az a fenti táblázatokban is látszik, a várakozásoktól való elmaradás ellenére a cég minden fontos mutatóban két számjegyű éves növekedést volt képes elérni. Az üzleti potenciált még szebbé varázsolja a már említett Motorola-üzlet. Ez a részleg ugyanis folyamatosan lehúzta az összvállalati teljesítményt. A most zárt negyedévben például 1,15 milliárdos forgalomra 384 millió dollár működési eredmény jutott. Apró szépséghiba, hogy utóbbi nem pluszban, hanem mínuszban értendő. Ez az egy évvel korábbi teljesítménynél is sokkal rosszabb: akkor 1,51 milliárd volt a bevétel és "csak" 248 millió az üzemi veszteség.
Csak a szépre koncentrálnak
Úgy tűnik azonban, hogy a befektetőket meggyőzte a Google lépése, és nem igazán törődtek sem a vártnál rosszabb eredménnyel, sem a Motorola gyászos negyedéves teljesítményével. A tegnapi kereskedésben, azaz az eladás nyilvánosságra kerülése után, ám a negyedéves számok publikálása előtt 2,5 százalékos pluszban zártak a papírok, majd - már a pénzügyi jelentés ismeretében - a tőzsdezárást követő időszakban további 3,5 százalékos erősödés következett.
A részvényeseket minden bizonnyal elégedettséggel töltötte el, hogy a legfontosabb termék, a hirdetések területén minden a legnagyobb rendben van. A bevételek 17 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet, míg fizetett kattintásból darabra bő 30 százalékkal több volt, mint 2012 hasonló periódusában. Az egyetlen apró zavaró tényezőt az egy kattintásért átlagosan elkérhető ár immár tendenciózus csökkenése jelenti. A körülbelül két éve tartó árszintcsökkenés mögött két tényező állhat. Az egyik a (jórészt a Facebook miatt) megerősödött piaci verseny, a másik pedig az a tény, hogy ugyan a mobilok képernyőjén megjelenő hirdetések egyre nagyobb teret hódítanak, ám ezen a platformon egyelőre nem lehet akkora összeget elkérni a hirdetőktől, mint a hagyományos desktopos képernyőn.
Szétcsapják a részvényeket
Úgy tűnik, a régóta tervezett részvénydarabolásra is sor kerül lassan. A Google igazgatótanácsa ugyanis rábólintott a társalapítók által már három éve szorgalmazott feldarabolásra. Ennek keretében április elején egy új, C típusú részvénysorozatot bocsát ki a vállalat, amelyhez nem jár majd szavazati jog. A tulajdonosok egy köre azért állt ellen eddig, mert ezzel a lépéssel a döntési jogkör tovább koncentrálódik, ami elsősorban az alapítók számára kedvező. A megállapodáshoz végül is egy 7,5 milliárdos kötelezettségvállalás vezetett, amelyet azonban csak akkor kell érvényesíteni, ha a feldarabolással rosszabbul járnának a régi részvényesek. A változás a piaci kapitalizációt nem érinti, viszont a részvényárfolyam várhatóan megfeleződik majd. Ez nem is hátrány, hiszen a jelenleg 1175 dollárnál járó árfolyam mellett a kisebb befektetőknek meglehetősen kevés mozgástere marad a kereskedésre.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak