Az Apple még Spring Loaded című tavaszi eseményén jelentette be, hogy záros határidőn belül megnyílik a lehetőség rendszerében a podcastokat gyártók előfizetéses alapú támogatására. A vállalat már májusban, az iOS 14.6 kiadásával párhuzamosan szerette volna mindezt elindítani, ám az operációs rendszer eggyel korábbi frissítése nem várt technikai problémákat hozott Cupertino dedikált podcastos alkalmazásának. A gondok miatt végül a cég az előfizetéses rendszer csúsztatásáról döntött annak érdekében, hogy a felhasználók a "lehető legjobb élményben részesüljenek".
Mostanra láthatóan sikerült a tökéletesség szintjét elérni, hiszen mától elérhető a reklámmentességgel, korai vagy éppen extra tartalmakkal kecsegtető támogatási rendszer. A korábbi promóciós anyagok alapján már tudni lehetett, hogy a tartalomelőállítókat nem kívánják egyetlen dobozba zárni, hiszen a havi előfizetési díjak 0,5 dollártól 4,5 dollárig terjedtek. Bár az Apple értelemszerűen igyekszik magát egyfajta jószolgálati nagykövetként beállítani, és a szolgáltatás elindításának okát a tartalomgyártók támogatására kihegyezni, természetesen a fenti összegekből a cég első körben a szokásos 30 százalékos jutalékát ugyanúgy lekanyarítja magának, mint az App Store-ban végzett egyéb tranzakcióknál.
Cserébe a podcasterek egy olajozottan működő disztribúciós hálózatot kapnak, ahol a felhasználónak elegendő egyetlen gombnyomást tenni azért, hogy előfizetővé váljon. Innentől pedig az Apple dedikált alkalmazásában automatikusan hozzáfér minden új, prémiumként megjelölt tartalomhoz (is).
Beelőzve, alávágva, mégsem verve?
A témához kicsit máshogy közelít a nem csak zenei, de immár podcastos fronton is közvetlen riválisnak számító Spotify. A svéd vállalat azzal már egyfajta szimbolikus győzelmet könyvelhetett el, hogy saját, podcastokra szabott előfizetéses modellje alig pár nappal az Apple rendezvényét követően élesedett. A másik csapást az árazással igyekszik rámérni versenytársára az európai szolgáltató, mivel 2 évig a teljes előfizetéses összeg az előállítóhoz kerül, és azt követően is mindössze 5 százalékot tartana meg magának a Spotify. (Az ügyfélnek viszont egy kicsit többet kell fizetnie a Spotify pénzügyi partnereként funkcionáló Stripe kezelési díjai miatt.)
Hogy végül ki nevet a végén, az viszont egyelőre egyáltalán nem világos. Az Apple zárt ökoszisztémája önmagában is erős pozíciókat ad Cupertinónak, miközben a Spotify kénytelen volt meglehetősen kényelmetlen rendszert kialakítani. A svédek alkalmazásában ugyanis a felhasználók nem tudnak közvetlenül előfizetni, hanem el kell őket irányítani a 2019-ben felvásárolt Anchor rendszerébe, amely a személyre szabott RSS-ek kezelésével képes a megfelelő felhasználóknak szétosztani a fizetős tartalmakat. A Spotify pozícióit gyengíti az is, hogy egyelőre csak az USA-ban indult el a szolgáltatás, ráadásul kizárólag néhány kiemelt partner bevonásával.
Akik viszont biztosan vesztenek a helyzeten, azok a Patreon üzemeltetői. A platformnak óriási szerepe volt abban, hogy elterjedt a kreatív alkotók közvetlen támogatásának modellje. Segítségével írók, művészek és nem utolsó sorban podcasterek voltak képesek direkt előfizetőket gyűjteni, amit jellemzően számukra készített exkluzív tartalmakkal hálálhattak meg. Mostantól egy Apple-felhasználó számára sokkal kényelmesebb lesz "házon belül" lebonyolítani ezeket az ügyleteket, azaz a Patreon jelentős bevételtől eshet el. (Utóbbinál egyébként 5-12 százalék között mozog a jutalék, amire még jön az átutalás közvetlen költsége.)
Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól
A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak