A héten rendezik meg a világ legjobban fizető videojátékának legnagyobb versenyét. A Defence of the Ancients 2, ismertebb nevén a Dota 2 kiadója idén nagyjából 26 millió dollárt fog szétosztani a legjobb csapatok között a szerényen csak The International-nek elnevezett rendezvényen. A szám ismeretében nem csodálkozhatunk, hogy ma már a legjobban kereső e-sportolók toplistájára kizárólag több millió dolláros eredménnyel lehet felkerülni.
Hullik a pénz
A Statista alább látható grafikonjából az is kiderül, hogy a jelenlegi éllovas, az egyesült államokbeli Saahil Arora már több mint 2,8 millió dollárt keresett "játszva", de honfitársa, Peter Dager sem panaszkodhat, hiszen az általa összekattintgatott 2,6 millió sem aprópénz. Talán a legérdekesebb figura viszont a harmadik helyezett profi videojátékos. A pakisztáni Sumail Hassan még szülőhazájában kezdett játszani, ám a családnak otthon nem volt számítógépe, ezért csak egy távoli netkávézóban tudott gyakorolni. Aztán a család átköltözött az USA-ba, ahol a fiatalember tehetsége hamar kitűnt. 2015-ben tagja volt a Dota 2 vébégyőztes csapatának. Az ott keresett bő 1,3 milliónak köszönhetően a még mindig csak 18 éves versenyző lett a világ legfiatalabb dollármilliomos e-sportolója.
A 10-es ranglista további részét jobbára a kínai versenyzők sajátítják ki. Ez a rész rendkívül szoros, hiszen néhány tízezer dollár választja el az 5. és a 10. helyezettet. Ha a legjobb európai szereplőkre lennénk kíváncsiak, akkor sem kell sokat kutakodnunk, az első húsz közé már 2-2 svéd és dán, illetve egy észt e-sportoló is befért.
A legtöbbet egyértelműen a rendkívül profin felépített és menedzselt Dota 2-vel lehet keresni, de azért több százezer dollárt érhet az is, ha a League of Legends, vagy a Counter-Strike rendszerében tud valaki kiemelkedőt nyújtani.
Többszörösen megéri
A játékok köré immár olajozottan működő iparág épült. Ez teszi lehetővé, hogy a csúcson lévő Dota 2 kiadója évről évre növelje a tétet. 2015-ben például még "csak" 18 milliós volt a díjalap, ám a cég végül több mint 50 millió dollárt kaszált csak ebből az egy eseményből, illetve a köré épített extra eladásokból. A Valve ráadásul hagyományosan csak egy kis részét fedezi közvetlenül a díjaknak, a többi a játékosok, rajongók befizetéseiből generálódik. A világbajnoki csomagnak hívott termék negyede megy a díjalapba, a maradék pedig a Valve zsebébe.
De nem csak a játékosoktól érkezik forrás a szektorba, a vállalatok egyre inkább felismerik a terület reklámértékét. Egy idén tavasszal megjelent kutatás szerint 2016-ban 325 millió dollárt áldoztak a cégek márkájuk ismertségének növelésére szponzorációkon és direkt hirdetéseken keresztül. Ugyanez a szám idén várhatóan eléri a 440 milliót (35% növekedés), jövőre pedig a 622 milliót (további 40%).
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak