Beigazolódtak a megjelenést követő első visszajelzések: az Amazon forradalminak kikiáltott új telefonját a kutya nem veszi. A cég komoly, 200 dolláros árcsökkentése másként nemigen értelmezhető.
Szép remények
Az Amazon nyáron bemutatott Fire Phone terméke egy érdekes kísérlet volt a teljesen telített okostelefonos piac meghódítására. Volt is benne néhány érdekes funkció, mint például a dinamikus perspektíva (Dynamic Perspective) névre keresztelt megoldás. Az előlap négy sarkában elhelyezett kamerák figyelik a felhasználó fejének pozícióját, és ahogy a készülék mozog a kézben, a kijelzőn megjelenő kép úgy forog, billeg, egyfajta három dimenziós érzetet adva.
Az árazás azonban meglehetősen erősre sikeredett. Miközben sokan szinte ingyenes, vagy ahhoz közelítően olcsó készüléket vártak, a 32 gigabájtos Fire Phone az amerikai AT&T kínálatában volt elérhető 199 dollárért, de kétéves új szerződés mellett. A kártyafüggetlen változat pedig riasztó, 649 USD-s cédulát kapott.
Ezzel kellett volna kezdeni
A hétfői bejelentéssel minden fenti árat nagyjából 200 dollárral csökkentett, azaz a hűségszerződés bevállalásával jelképes, 99 centes árért elvihető a 32 gigás változat. A szabadon használható telefon viszont így is 449 dollárba kerül, ami nem feltétlenül elég alacsony ahhoz, hogy nagy tömegben kezdjenek Fire Phone-t vásárolni az emberek.
Bár az Amazon sosem közöl eladási adatokat, az első néhány hét eredményeit közvetetten le lehetett olvasni, és azok meglehetősen elszomorító eredményt mutattak. A Chtikia Insight hirdetési hálozati adatokra épülő elemzése szerint a Fire Phone csak rendkívül kicsit, mindössze 0,02 százalékos jelenlétet tudott kimutatni a megjelenést követő első 20 napban. Önmagában egy szám nem sokat ér, így a szakemberek közzétették a hasonló árfekvésű LG G3 eredményeit is: a koreai gyártó jelenlegi csúcsmodellje a forgalmazás megkezdése utáni első 20 napban 0,06 százalékos jelenlétet tudott felmutatni. A Samsung eggyel korábbi csúcsmodellje, a Galaxy S4 még ennél is jobb eredményeket produkált, mivel a piacra dobása utáni 11 nap alatt masszív 0,19 százalékos népszerűséget hozott össze a Chitikia rendszerében.
Az exkluzivitás ára
A rendkívül gyenge eredmények okát csak részben lehet az árazásra fogni, valószínűleg annak a döntésnek is erősen negatív lett a következménye, hogy az Amazon mobilját csak az USA-ban és csak az AT&T-nél lehet megvásárolni szerződéses feltételekkel.
Szintén nem buzdíthattak vásárlásra a folyamatosan érkező felhasználói reakciók sem. Magán az Amazon oldalán is mindössze 3,1-es osztályzaton áll a termék közel ezer értékelés alapján, ami lényegesen rosszabb, mint akár az Apple, akár a Samsung hasonló kategóriás telefonjainak megítélése.
Így összességében valószínűleg ez a mostani, amúgy az Apple nagy éves bejelentése elé pozícionált árcsökkentés sem tudja majd lényegesen megváltoztatni a helyzetet. Maximum arra lesz jó, hogy a bent ragadt készletektől kicsivel hamarabb szabadulhat meg a sikertelen kalandozásba bonyolódott Amazon.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak