A Google tavaly novemberben jelentette be hivatalos blogján, hogy keresőmotorjának működését a netezési szokások változásához igazítja, mivel a netezők már akkor is jellemzően mobil felületen indították a keresések nagyobb részét, háttérbe szorítva a desktop felhasználást.
A mobil platformnak alig hét évre volt szüksége, hogy megelőzze az asztali gépeket: amíg 2009-ben még értékelhetetlen volt a jelenléte, addig a Google bejelentésekor az okostelefonok és tabletek már nagyobb webes adatforgalmat generáltak a desktop gépeknél, beleértve a hordozható PC-ket is.
Mostantól fordul komolyra a dolog
A cég a bejelentés értelmében idén januártól dolgozott azon a megoldáson, amely bünteti (értsd: hátrébb sorolja) a találati listán azokat a weboldalakat, amelyek rosszul vagy kényelmetlenül kezelhetők a mobil képernyőkön. Ebben a tekintetben már 2014 óta létezett egy pozitív megerősítés a mobilbarát tartalom ösztönzésére, a „mobile first” jelszó értelmében nem ezeket a lapokat jutalmaznák, hanem a rugalmatlan desktop megoldásokat büntetnék.
Ha egy oldalnak mobil és asztali változata is van, a relevancia szempontjából az utóbbi a mérvadó, ami persze problémás, ha a kettő tartalma nem azonos. A különféle eszközöket használó olvasók kiszolgálásában a ma már alapétrelmezett, reszponzív és a dinamikus (dynamic serving) oldalak azok, amelyek simán veszik ezt az akadályt.
Ahol azonban a két változat elkülönül (lényegében két külön URL alatt fut), ott már eddig sem volt könnyű a fejlesztők élete, most viszont tényleg lépéskényszerbe kerülnek, ha nem akarják elveszteni keresőforgalmuk jelentős részét. A Google ugyanis hétfőn közölte, hogy szép lassan tényleg elkezdi bevezetin a mobile first indexelést, külön-külön, egyedileg értékelve az oldalak mobilos felkészültségét.
Nem kell rohanni, de érdemes sietni
A társaság hangsúlyozza, hogy tisztában van a gyakorlati változtatások jelentős hatásával, így nem is közölt konkrét ütemtervet azok végrehajtásában. A weblapok üzemeltetői mindenesetre a Google mobilos robotjának növekvő aktivitására számíthatnak, és nekiláthatnak, hogy a Webmaster Central Blog tanácsai alapján átalakítsák a honlapok szerkezetét.
Ilyen feltétel lesz a mobil változat technikailag is megfelelő színvonalú tartalma, az indexeléshez szükséges strukturáltság, a metaadatok összehangolása vagy az árirányítások követelményekhez igazodó beállítása. A változások bevezetése elvileg már el is kezdődött az oldalak egy szűk, meg nem határozott körénél, ahol folyamatosan monitorozzák az eredményeket.
A reszponzív felépítés és a megfelelően implementált dinamikus kiszolgálás esetében a Google egyelőre nem támasztott semmiféle újabb kívánalmat. A vállalat egyébként már jó ideje különféle eszközöket is biztosít a tartalomszolgáltatóknak, hogy ellenőrizzék oldalaik aktuális állapotát: ezen a hivatkozáson például egy gyors teszt érhető el, ahol az URL megadását követően rövid idő alatt diagnózist kaphatunk a site-ok mobilbarát viselkedéséről.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak