Már májusban sem volt elájulva a világ a Snap – a Snapchat szolgáltatás mögött álló vállalat – eredményeitől. Az első nyilvános negyedéves jelentés 2,2 milliárd (részvényenként 2,31) dolláros veszteségről adott hírt, ami az előző évi, szintén nem túl rózsás 104,6 millió dolláros (részvényenként 14 centes) veszteséghez képest őrületesen nagy ugrás. Igaz, ennek zömét egyetlen tétel hozta össze: közel 2 milliárd dollárt tettek ki a részvényalapú kifizetések.
Még mindig nagyok a veszteségek
Tegnap láttak napvilágot a legfrissebb adatok, eszerint az eltelt három hónap alatt nagyjából 7 millió naponta aktív felhasználóval bővült a Snapchat tábora. Ez egy most induló startupnál nagy eredménynek számítana, de a Snap már közel sem az: a májusban 166 millióra rúgó rajongószám mindössze 173 millióra bővült. Az eredményt még kisebbé teszi, hogy legnagyobb riválisa, a most egyéves Instagram Stories napi negyedmilliárd aktív internetezővel rendelkezik.
Nem sikerült nyereségessé sem válni, igaz, elég mélyről futott neki ennek a feladatnak Evan Spiegel cége. Ugyan több mint megduplázták a tavalyi, hasonló negyedévben termelt bevételt, 181 millió dollárra, de ezt a számot is kontextusában kell vizsgálni.
Egyrészt az elemzők még ennél is többet, 186 millió dollárt vártak, így ahhoz képest ez alulteljesítésnek számít. Másrészt egészen elszállni látszik a veszteségek mutatója. A tavalyi hasonló időszak 115 millió dolláros nettó veszteségéhez képest most 443 millió dollárra rúgott ez az érték. Igaz, ennek zöme még mindig a részvényalapú kompenzációkból származott, csakúgy, mint az egy negyedévvel korábbi 2,2 milliárd dolláros brutális veszteség nagyja.
Pedig igazán nem lehet azzal vádolni a Snapet, hogy nem próbálkozik. Több új funkcióval is előrukkoltak, például a Snap Maps-szel, hivatkozás- és háttérszűrőkkel. Ez első blikkre nem tűnik soknak, de ha eláruljuk, hogy a táncoló hot dog szűrő több mint másfél milliárdos megtekintést generált a cégnek, akkor azért mindenképpen elismerésre méltóak a Snap erőfeszítései.
Tovább esnek a részvények
A bejelentés miatt közel 12 százalékos esést produkáltak a kereskedés utáni órákban a vállalat papírjai. Ennek is köszönhető, hogy az első kibocsátás óta már csak felét érik a Snap részvényei. Beszédes, hogy az eggyel korábbi jelentéskor még 17,73 dolláron álltak a papírok, most viszont már 14 dollár alá is bőven benéztek.
A riválisok erőteljes nyomulása mellett nem segítette az eredményeket a Spectacles kvázi kudarca sem. Az egyedi látásmódban kamerázni képes okosszemüvegtől azt várta a vállalat, hogy diverzifikálni tudja termékportfolióját, de a teljes felhasználói bázisnak csak 0,5 ezrelékét sikerült eddig rávenni arra, hogy 130 dollárt kiadjon a furcsán kinéző, korlátozott tudású, rövid videókat rögzíteni képes látóeszközért.
Az egy negyedévvel korábban 8 millió dolláros bevételt produkáló szemüveg még rosszabbul szerepelt: az utolsó lezárt negyedben csupán 5,4 millió dollárt termelt Spiegelnek. Mindössze 41 ezren vásárolták meg a Spectacles-t, vagyis a Snapchat felhasználói körében mindössze 0,2 ezrelékkel tudta bővíteni a rajongói bázist a cég.
Ennek ellenére hisznek a vállalat hosszú távú sikerében, közölte az Spiegel. Bobby Murphy társalapítóval együtt a befektetőknek tartott konferencián leszögezték, hogy az idei év során egyetlen részvényt sem fognak eladni, vagyis töretlenül bíznak abban, hogy nemsokára termőre fordul a fényképmegosztó szolgáltatás. Vagy legalábbis meg akarják nyugtatni a befektetőket, megelőzendő menekülésüket – és az ezzel járó biztos csődöt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak