A Facebook és az Instagram nyomása miatt az egy évvel korábbihoz képest még rondábban fest a fiatalokat célzó közösségimédia-appot fejlesztő cég eredménye.

A tőzsdére lépésig meglehetősen rejtélyesek voltak a Snap pénzügyei. A fiatalok körében kedvelt Snapchat mögött álló vállalat elmúlt két éves teljesítményét aztán jobban elemezhetővé tette az amerikai tőzsdefelügyelet előírása, mely minden, tőzsdén megjelenő vállalatot kötelez bevételeinek és kiadásainak átláthatóvá tételére.

Spectacles
A kamerával felszerelt napszemüveg különleges felvételeket készít viselője perspektívájából. A 130 dollárba kerülő, három színben, de egyetlen méretben érkező speciális szemüveg 10-30 másodperc közötti "életképeket" rögzít. A felvétel kerek formátumban készül, ami a Snap szerint jobban hasonlít az emberi látás alkotta képhez, ezért a felvett élmények erősebb hatást válthatnak ki a nézőből.

Az anyagokat wifin vagy Bluetooth segítségével lehet azonnal átküldeni a telefonra. Ha nincs az embernél a mobilja, akkor a szemüveg egy határig saját hatáskörben is képes tárolni a rövid videókat. A készülék tokja pedig egyben akkumulátorként is szolgál, amely a hagyományos vezetékes módon tölthető fel egy-egy hosszabb bevetés előtt.

Sok a mínusz

Az első nyilvános negyedéves jelentés azonban csak most vált elérhetővé, és elég tragikus képet fest a Snapről. 2,2 milliárd (részvényenként 2,31) dolláros veszteségről adtak hírt, ami az előző évi, szintén nem túl rózsás 104,6 millió dolláros (részvényenként 14 centes) veszteséghez képest őrületesen nagy ugrás. Ennek zömét azonban egyetlen tétel hozta össze: közel 2 milliárd dollárt tettek ki a részvényalapú kifizetések.

A bevételek a tavalyihoz képest közel négyszeresére emelkedtek, és majdnem elérték a 150 millió dollárt. A Snap állítása szerint felhasználónként 90 cent közelébe kúszott fel az átlagos bevétel, ami szűk háromszorosa a tavalyi, egy felhasználón átlagosan elért 32 centes szintnek. Andrew Vollero, a vállalat pénzügyi vezetője megerősítette, hogy a bevételek egy – még mindig meglehetősen alacsonynak tűnő része – a Spectaclesből (lásd keretes írásunkat) származik. A fényképezésre használható szemüveg több mint 8 millió dollárt hozott a Snap konyhájára.

Az elemzők egyébként átlagosan 19 centes veszteségre számítottak részvényenként, 158 millió dolláros bevétel mellett, amit nagyjából el is találtak. A Wall Street előrejelzései ugyanis általában a részvényalapú kompenzációs kiadásoktól megtisztított számokra vonatkoznak.

Állják a viharokat

IPO-jakor a Snap elárulta, hogy 2011-es piaci megjelenése óta még sosem termelt profitot. Sőt, összességében már decens veszteséget sikerült felhalmoznia: a tőzsdére lépésig 1,2 milliárd dollárjába került a korai befektetőknek a trendi szolgáltatás üzemeltetése és fejlesztése. A Snap egyébként reklámokból, online hirdetésekből szerzi bevételei zömét, ugyanakkor azt kerek-perec kijelentette korábban befektetői számára, hogy talán sosem lesz képes nyereségessé válni.

Ennek a hozzáállásnak és a friss számoknak az ismeretében nem túl meglepő, hogy a zárás utáni kereskedésben valóságos szakadékba zuhant a részvényárfolyam. A tegnapi normál kereskedésben elszenvedett 1,5 százalékos mínuszt a zárást követő időszakban több mint 22 százalékos esés követte, a papírok árfolyama pedig történelmi mélypontra, 18 dollár alá süllyedt.

Insta vs. Snapchat

A nagy kérdés azonban nem az, hogy jelenleg mekkora bukó a vállalat, hanem, hogy képes lesz-e együtt úszni a piac csúcsragadozójával, a Facebookkal (illetve annak Instagram-részlegével).

A Snapchat tizenéveseket és az ezredforduló környékén születetteket magához vonzó képessége körüli felhajtás sokat lökött a részvénykibocsátás időszakában a felhasználói táboron. Egy éve még "csupán" 122 milliós bázissal rendelkezett a cég, ez az IPO során aztán 150 milliósra hízott, mostanra pedig már 166 millió rajongóról számolhatott be a vállalat.

Ugyanakkor áprilisban az Instagram több mint 200 millió Stories internetezőt tudhatott magáénak, a verseny tehát még közel sem lefutott.

Piaci hírek

Mindent felemészt a mobil

Egy átlagos mobilozó havonta 30 alkalmazást használ. Dél-Koreában pedig már naponta 3 óránál is többet nyüstölik az appokat.
 
Egyre gyorsuló ütemben tűnnek el a bankfiókok a világon, pénzügyeink intézése mindinkább online történik. Alig egy évtized alatt drasztikusan át fognak alakulni bankolási szokásaink.

a melléklet támogatója az OTP Mobil

Hirdetés

Okos pénzügyi tervezés – növekvő konverzió a kkv-knál

A kis- és középvállalkozások életében megfigyelhető az a tendencia, hogy bár saját piaci és működési környezetüket ismerik, a fizetési megoldásokban rejlő lehetőségekkel egyáltalán nem vagy csak alig vannak tisztában.

A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az SAP megnyerte az első csatát: elsőfokú döntés született a közvetett szoftver felhasználás licencdíj vonzatairól. Dr. Andriska Zsófia (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.