A tőzsdére lépésig meglehetősen rejtélyesek voltak a Snap pénzügyei. A fiatalok körében kedvelt Snapchat mögött álló vállalat elmúlt két éves teljesítményét aztán jobban elemezhetővé tette az amerikai tőzsdefelügyelet előírása, mely minden, tőzsdén megjelenő vállalatot kötelez bevételeinek és kiadásainak átláthatóvá tételére.
Sok a mínusz
Az első nyilvános negyedéves jelentés azonban csak most vált elérhetővé, és elég tragikus képet fest a Snapről. 2,2 milliárd (részvényenként 2,31) dolláros veszteségről adtak hírt, ami az előző évi, szintén nem túl rózsás 104,6 millió dolláros (részvényenként 14 centes) veszteséghez képest őrületesen nagy ugrás. Ennek zömét azonban egyetlen tétel hozta össze: közel 2 milliárd dollárt tettek ki a részvényalapú kifizetések.
A bevételek a tavalyihoz képest közel négyszeresére emelkedtek, és majdnem elérték a 150 millió dollárt. A Snap állítása szerint felhasználónként 90 cent közelébe kúszott fel az átlagos bevétel, ami szűk háromszorosa a tavalyi, egy felhasználón átlagosan elért 32 centes szintnek. Andrew Vollero, a vállalat pénzügyi vezetője megerősítette, hogy a bevételek egy – még mindig meglehetősen alacsonynak tűnő része – a Spectaclesből (lásd keretes írásunkat) származik. A fényképezésre használható szemüveg több mint 8 millió dollárt hozott a Snap konyhájára.
Az elemzők egyébként átlagosan 19 centes veszteségre számítottak részvényenként, 158 millió dolláros bevétel mellett, amit nagyjából el is találtak. A Wall Street előrejelzései ugyanis általában a részvényalapú kompenzációs kiadásoktól megtisztított számokra vonatkoznak.
Állják a viharokat
IPO-jakor a Snap elárulta, hogy 2011-es piaci megjelenése óta még sosem termelt profitot. Sőt, összességében már decens veszteséget sikerült felhalmoznia: a tőzsdére lépésig 1,2 milliárd dollárjába került a korai befektetőknek a trendi szolgáltatás üzemeltetése és fejlesztése. A Snap egyébként reklámokból, online hirdetésekből szerzi bevételei zömét, ugyanakkor azt kerek-perec kijelentette korábban befektetői számára, hogy talán sosem lesz képes nyereségessé válni.
Ennek a hozzáállásnak és a friss számoknak az ismeretében nem túl meglepő, hogy a zárás utáni kereskedésben valóságos szakadékba zuhant a részvényárfolyam. A tegnapi normál kereskedésben elszenvedett 1,5 százalékos mínuszt a zárást követő időszakban több mint 22 százalékos esés követte, a papírok árfolyama pedig történelmi mélypontra, 18 dollár alá süllyedt.
Insta vs. Snapchat
A nagy kérdés azonban nem az, hogy jelenleg mekkora bukó a vállalat, hanem, hogy képes lesz-e együtt úszni a piac csúcsragadozójával, a Facebookkal (illetve annak Instagram-részlegével).
A Snapchat tizenéveseket és az ezredforduló környékén születetteket magához vonzó képessége körüli felhajtás sokat lökött a részvénykibocsátás időszakában a felhasználói táboron. Egy éve még "csupán" 122 milliós bázissal rendelkezett a cég, ez az IPO során aztán 150 milliósra hízott, mostanra pedig már 166 millió rajongóról számolhatott be a vállalat.
Ugyanakkor áprilisban az Instagram több mint 200 millió Stories internetezőt tudhatott magáénak, a verseny tehát még közel sem lefutott.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak