A világ biztosítási piaca közel 5 ezer milliárd dollár. Ennek egy részét hamarosan elvehetik az insurtech cégek. De ez mindkét félnek kemény küzdelem lesz.

A biztosítási piac szereplői még a pénzügyi vállalkozásoknál is konzervatívabbak, sokkal lassabban reagálnak a diszriptív technológiák kihívásaira, mint mint a bankok, amelyeknek ma már a mindennapjait is befolyásolják a fintech cégek.

A biztosítűsi piacon mások a motivációk

A fintech és az insurtech cégek a pénzügyi és a biztosítási piac eltérő működéséből adódóan más és más szerepet töltenek be. A biztosítási szektor működése alapvetően kockázatközösségen alapul, a fintech cégek viszont nem kockáztatni, hanem szolgáltatni akarnak. A fintechek többségére éppen ezért a pénzügyi szektor olyan réspiacait igyekeznek lefedni, amelyekhez kevesebb tőke kell, és gyorsan termőre fordulnak a beruházások.

Az insurtech vállalatok emiatt kicsit más utat is követnek. Néhányan közülük például arra építik a tevékenységüket, hogty a modern technológia eszközeivel segítsék az inkumbens szolgáltatók megújulását. Vannak azonban már olyan insurtechek is, melyek közvetlen versenytársként jelennek meg a biztosítási piacon – emeli ki egy friss elemzésében a BI Intelligence.

A tanulmány szerint jelenleg az USA-ban és Európában mutatkoznak a legnagyobb lehetőségek az ágazat megújulására, mivel mindkét földrajzi területen hatalmas és piaci szempontból nagyon érett a biztosítási ágazat. Az insurtech cégek termékei és szolgáltatásai főleg a kisvállalkozásokat és a magánembereket célozzák meg.

A diszrupció elején vannak még a piaci szereplők

Az insurtech cégek többsége termékeket és szolgáltatásokat kínál a biztosítók és viszontbiztosítók számára az üzleti folyamatok javításához, valamint az ügyfelek jobb kiszolgálásához. Ez főleg a biztosítási bróker cégeknek jelent problémát, mert az insurtechek gyorsabban tudnak reagálni az ágazati problémákra, mint a hagyományos piaci szereplők.

A biztosítási piacon is megfigyelhető az a tendencia, hogy a régi szereplők úgy állítják a maguk oldalára a kihívóikat, hogy akár befektetőként is beszállnak az insurtechekbe. Náluk jobban van esély a változások kiegyensúlyozott kezelésére, mert ezt a piacot még nem forgatták fel olyan nagy mértékben az innovatív technológiák és az új üzleti modellek. Ráadásul a biztosítás egy igen erősen szabályozott piac.

Van azonban más vélemény is. A Technavio tanulmánya szerint ugyanis csak most jönt az insurtechek igazi offenzívája (a kutató cég a 2016-2020 közötti időszakra teszi ezt). Az évtized végéig ezeknek a cégeknek a piaca évente átlagosan 10 százalékot meghaladó mértékben nő. Ezt a bővülési ütemet főleg az internetalapú üzleti ökoszisztéma felfutása hajtja, Például az, hogy ebben az ágazatban is megjelennek az innovatív fizetési megoldások, valamint hogy teljesen általánossá válnak a mobil eszközök (okostelefon, tablet).

A piaci terjeszkedés meghatározó elemei ebben a szegmensben is a közösségi média platformok lehetnek. Ezek a csatornák növelik a kommunikációs és marketingfelületet, egy-egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése esetén. Mint minden fellendülő piacé, az insurtech cégeké is meglehetősen fragmentált, noha inkább csak néhány nagy nemzetközi biztosítástechnológiai szállítóból áll.

A felhő terjedése sokat segít

Az új szereplők belépését itt ugyanis erősen korlátozza a magas tőkeigény. Ezen a felhős technológiák ágazaton belüli elterjedése is segíthet. Erre építette saját fejlesztését nemrégiben az izraeli Atidot cég, amely felhőalapú, prediktív adatelemző platformot hozott létre életbiztosítással foglalkozó társaságoknak. Az új rendszerben az életbiztosítók az ügyfelek adatai alapján az eddigieknél pontosabb képet kaphatnak a biztosítottak viselkedési szokásairól, ami alapján sokkal hatékonyabban tudják majd alakítani az üzleti stratégiájukat. A szóban forgó megoldás egymillió szerződést kevesebb mint egy óra alatt képes feldolgozni.

Az életbiztosítás egyébként az a piac, amely az átlagosnál nyitottabb az olyan új technológiák iránt, hiszen egyszer megvásárolt termékről van szó, a biztosító alig néhányszor kerül közvetlen kapcsolatba az ügyfelével. A rendszeres kapcsolattartás hiánya viszont csökkentheti a biztosított lojalitását a biztosítója iránt, és megnyithatja a terepet a jobb ügyfélélményt nyújtó biztosítási startupok előtt is.

A jól eleresztett hagyományos biztosítók egy része amúgy már házon belül fejleszti saját insurtech startupját, mint ahogy itthon az OTP létrehozta saját fintech cégét, az OTP Mobilt, amely készpénzkímélő mobil alapú vásárlásokra fejleszt megoldásokat.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.