"A 2013-as indulásunkkor megfogalmazott várakozásokkal ellentétben a hazai e-kereskedelemben 2016-ra nem jött még el a mobile only világ, de mobile firstről már beszélhetünk" – jelentette ki Benyó Péter. Az OTP Mobil ügyvezetője háttérbeszélgetésen értékelte a múlt évet és az idei kilátásokat, beszélt a zászlóshajónak számító távoli fizetést támogató Simple alkalmazás legfrissebb számairól is.
Nagy a piaci potenciál a mobil vásárlásban és fizetésben
A cég az OTP Csoport egyik legfiatalabb leányvállalata, amely készpénzkímélő mobil alapú vásárlásokra fejleszt megoldásokat. "A társaság mára egy erős fintech céggé fejlődött, egyedisége abban is megmutatkozik, hogy az egyetlen a kategóriájában, amely mögött egy inkumbens bank áll masszív piaci jelenléttel" – fogalmazott az ügyvezető.
Nagy potenciál van a piacban, egy nemrégiben végzett hazai kutatás szerint a megkérdezettek 54 százaléka digitálisan fizeti a számláit, és a közeljövőben mintegy a felük tervez mobillal online vásárolni, egynegyedük pedig a jövőben már mobillal szándékozik fizetni is.
Az alig több mint három éve elstartolt Simple alkalmazáson tavaly már egymilliárd forintot meghaladó forgalom ment keresztül, ezt az összeget 500-2000 forint közötti micropayment tranzakciókkal érték el. (Összehasonlításul: tavaly a teljes hazai m-commerce piac értéke 20 milliárd forintot tett ki, ennek a 80 százaléka a mobil parkolásból származott.)
A Simple alkalmazással a szolgáltatási körbe tartozó elfogadóhelyeken lehet vásárolni. Használhatjuk azokban az étel- és italautomatákban, amihez az OTP Mobil adja a POS terminálokat, fizethetünk vele parkolási díjat, taxiszámlát, vehetünk autópálya-matricát, rendelhetünk vele jegyet, köztük mozijegyet is, vagy online áruházból könyveket. A rendszerbe rögzíthetők a kereskedők különféle hűségkártyái is.
Túl a negyedmillión
A Simple-lel kapcsolatban megvannak az idei első negyedévi számok is, amelyek már félmilliárdos forgalmat mutatnak, a látványos növekedést javarészt az autópályamatrica szezonálisan erős első negyedéve is magyarázza. Az alkalmazásnak több mint negyedmillió regisztrált felhasználója van, ez az egy évvel korábban kommunikált mutatónak közel a duplája, a letöltések száma pedig meghaladja a 300 ezret. A legtöbben – nagyjából 200 ezren androidos eszközön használják, a többi főként iOS rendszeren fut (azaz Apple-készülék), a Windows Phone részesedése elenyésző, ennek ellenére a cég egyelőre mindhárom platformon folytatja a fejlesztést.
Az elfogadóhelyek száma elérte a 4 ezret, a felhasználási területek nagy részén pedig már országos rendszerré nőtte ki magát a mobilalkalmazás. Utóbbiak közül a parkolás a legkialakultabb szegmens, ami a Simple-ben tavaly 128 millió forintnyi forgalmat ért el, az idei első negyedévi mutató már 90 millió - hozzávetőlegesen a négyszerese az egy évvel korábbinak. Ennek a dupláját hozta az autópályamatrica vásárlás, ami 2016-ban a Simple-n belül 266 milliós forgalmat jelentett, a parkolásnál alacsonyabb tranzakció szám mellett. További nagy tétel volt a múlt évben, mintegy 100 millió forinttal a mozijegy árusítás, ami 45 ezer tranzakciót takart és aminél a cél, hogy az alkalmazás minden hazai mozihoz elérjen.
Jól indult az év a Simplepay-nek is
Tavaly óta online fizetési megoldással is bővült a rendszer. A SimplePay azért indult, mert ebben a piaci szegmensben is óriási potenciált lát a leányvállalat. Egy hazai felmérés szerint a neten vásárlók 46 százaléka fizetne már webes megrendelései után is bankkártyával, de ezt a lehetőséget ma még a hazai online kereskedőknek csak a 30 százaléka biztosítja.
A SimplePay-hez szerződött cégek száma jelenleg 1734, a szolgáltatás 900-zal indult, a bekötött webcímek nagysága is közel megduplázódott az indulás óta eltelt közel másfél évben, most 2400-nál tartanak. Ezen idő alatt a sikeres tranzakciók értéke 2 milliót meghaladó tranzakciós szám mellett elérte a 19 milliárd forintot. Az idei első negyedév pedig már több mint 300 százalékos növekedést mutat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak