Konkrétumok még nincsenek, egyelőre csupán a projekt előkészítése folyik, de a Facebook már célzottan keresi azokat a lehetőségeket, melyekkel beszállhatna az egészségüzletbe. A Reutersnek a tervekre rálátó, de nevük elhallgatását kérő informátorok is megerősítették: az elmúlt hónapokban a cég több iparági szereplővel – egészségügyi szakértőkel, gyártó cégekkel – is tárgyalt. Felállított egy K+F csapatot is, amelynek feladata új egészségügyi alkalmazások előkészítése.
Új biznisz a láthatáron
A cég egészségügy iránti érdeklődése nem új keletű, eddig azonban nem nagyon tette ki az ablakba ez irányú terveit, és nem is volt fókuszban. Úgy tűnik, mostanra belátták: van pénz az egészségügyben, ráadásul jól összekapcsolható a közösségi oldal iránti elkötelezettség növelésével. Ez utóbbi már csak azért is fontos, mert egyrészt a fiatalabb generáció egyre kevésbé tartja a Facebookot a saját felületének, másrészt csökkent is a felhasználók gyarapodásának üteme.
A Reuters tudósítása szerint a folyamat egyik katalizátora a szervdonor program sikere volt. Ezt a Facebook 2012-ben indította útjára, és egyelőre húsz országban érhető el. Az európai államok közül Belgiumban, Dániában, az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Írországban, Németországban, Norvégiában, Svédországban és Svájcban lehet csatlakozni a programhoz. A Facebook abban segít, hogy felhasználói közül minél többen jelentkezzenek – természetesen a programhoz csatlakozó ország hivatalos szervdonációs szervezetén keresztül – donornak. Egy amerikai transzplantációs szaklap tavaly nyári tanulmánya szerint az Egyesült Államokban sokszorosára emelkedett a donornak jelentkezők száma: több mint 13 ezernek jelentkeztek a programba a Facebookon keresztül tavaly júniusig
A másik katalizátora a lépésnek az volt, hogy a felhasználók megosztásainak vizsgálatából kiderült: egyre többen osztanak meg egészségügyi állapotukról információkat, illetve kérnek segítséget más, hasonló problémákkal küzdő emberektől.
De tanulhattak az olyan oldalak sikereiből is, mint például a PatientsLikeMe, melyet azért hozott létre két testvárpár és egy barátjuk, mert a testvárpár egyik tagja speciális betegségben szenvedett, amihez meg szerették volna találni a leghatékonyabb gyógymódot. Így létrehoztak egy speciális közösségi oldalt, ahol a hasonló betegségben szenvedők oszthatják meg a náluk jelentkező tüneteket, valamint a kezelésekkel, a gyógyszerekkel szerzett tapasztalataikat stb.
És hogy magyar példát is hozzunk, az orvosi tapasztalatok oldaláról közelít ugyanehhez a problémához Meskó Bertalan vezette angol nyelvű Webicina oldalol, amely elsősorban az információforrások tisztítására helyezi a hangsúlyt.
A rossz hírnév átka
Jó példa, pozitív tapasztalat van tehát bőséggel, de vannak akadályozó tényezők is. Elsősorban a személyiségi jogokkal kapcsolatos félelmek.
Valószínűleg sokan nem felejtették el még a cégnek, hogy kísérleti alanynak használta a felhasználóit azok megkérdezése nélkül. Mint az a Bitport is megírta, a közösségi oldal azt vizsgálta, miként befolyásolja – ha egyáltalán befolyásolja – az embereket az eléjük kerülő hírfolyam érzelmi töltete. (Meglehet, nem is a kísérlet ténye okozott felháborodást, mint a végeredmény: tudniillik hogy egyfajta "érzelmi fertőzés" figyelhető meg a közösségi térben, azaz az emberek már célzott hangulatú üzenetekkel is erősen manipulálhatók. És voltaképpen nem is tudhatjuk, hogy nem manipulálnak-e bennünket nap mint nap ezen a módon.)
A Reuters forrása szerint a felhasználók gyanakvó hozzáállását a cég úgy kerülné ki, hogy más név alatt hozná ki egészségügyi alkalmazásait. Erre az ötletet állítólag az Instagram adhatta, ugyanis egy a Facebook megrendelte piackutatásból kiderült: a felhasználók jelentős része nem tudta, hogy a fényképmegosztó már egy ideje a Facebook tulajdonában van.
A tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy ez emberek betegségeikkel kapcsolatos információkkal azért óvatosabban bánnak, mint életük egyéb eseményeivel, és ha kérnek is másoktól információkat, azt szívesebben teszik anonim módon. És persze annak sem örülnének, ha az egészségükkel kapcsolatos adataik hirdetők vagy gyógyszeripari cégek birtokába kerülnének.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak