Több mint félmillió felhasználó üzenőfalát manipulálta a Facebook egy hatalmas pszichológiai kísérlet keretében. A szolgáltatás minőségét javítani hivatott kutatás azonban sokak szerint túlment egy határon.

Erős deffenzívába szorult a közösségi oldal egy júniusban nyilvánosságra hozott kísérlet miatt. A Facebook az "érzelmi fertőzés" hatását kívánta feltérképezni, melynek keretében közel 700 ezer véletlenszerűen kiválasztott személynek manipulálták, hogy pontosan mi jelenjen meg a hírfolyamában. Az ügyet a kritikusok a legenyhébb formában furcsának, erősebben fogalmazva teljesen etikátlan, veszélyes gyakorlatnak bélyegzik.

Mi jár a fejedben?

A bő két hete publikált kutatás során arra keresték a választ, hogy miként befolyásolja, ha egyáltalán befolyásolja az embereket az eléjük kerülő hírfolyam érzelmi töltete. Ezért a kísérletbe bevont személyek egyik felénél a pozitív, a másiknál pedig a negatív hangvételű bejegyzések arányát emelték meg mesterségesen. Majd később megnézték, milyen hatással van ez a célszemély saját megnyilvánulásaira.

Az eredmények szerint egyfajta "érzelmi fertőzés" figyelhető meg a közösségi térben. A több pozitív üzenetet kapó alanyok maguk is gyakrabban szőttek mondandójukba pozitív töltetű szavakat, míg ugyanez fordítva is megfigyelhető volt. Később a kutatás egyik vezetője ugyanakkor a felhasználókra gyakorolt változást nagyságrendileg nem jelentősnek minősítette.

Érdekes módon hasonló témát feszeget egy júniusban megjelent, rendkívül népszerűvé vált kisfilm. A rendező arra, a szerinte létező jelenségre kívánt rávilágítani, miszerint a felhasználók jellemzően "felfelé csalnak" a státuszüzeneteikkel, fotóikkal, azaz szebbnek, boldogabbnak állítják be saját életüket. Ez a túláradó boldogság és pozitív tartalom viszont másokra romboló hatással lehet, hiszen ők a saját életük nehézségeivel, problémáival tisztában vannak, így úgy érzik, nekik sokkal rosszabb a helyzetük, mint az ismerőseiknek.

Patkányok a laborban

Egy biztos, a reakciók messze nem a túláradó boldogságról szólnak. A kritikusok szerint ezzel a tömeges emberkísérlettel a Facebook átlépett egy olyan határt, amelyre semmilyen mentsége nem lehet. Bár a felhasználói viselkedés minden internetes vállalkozás esetében fontos, rendszeresen vizsgált kérdés, a felháborodott bírálók szerint az lett volna a minimum, hogy erről a rendkívül sok embert érintő kísérletről tájékoztatja az alanyokat a közösségi oldal. Egyesek odáig is elmentek, hogy ezzel a kutatással emberéleteket veszélyeztetett a cég, hiszen akár olyan, érzelmileg labilis személy is bekerülhetett az alanyok közé, akire végzetes hatással lehetett a környezetében felszaporodó negatív (vagy éppen pozitív) hozzáállás.

Védekezés gyanánt egyrészt felmerült a felhasználó szerződés szövege, amely a másik oldal álláspontja szerint lehetőséget ad ilyen tevékenységre. Másrészt a tanulmány egyik készítője, aki a Facebook adatelemző részlegének alkalmazottja, a kritikákra reagálva annyit elismert, hogy nem feltétlenül lett szerencsésen bemutatva a kísérlet célja és a módszertan eszközei. Hangsúlyozta, hogy a kísérlet célja a jobb felhasználói élmény biztosítása volt. A hivatalosnak tekinthető reakció pontosan a fenti kisfilmben ábrázolt jelenségre is utal, mint egy olyan elemre, amelynek valóságtartalmát segíthet felderíteni egy ilyen teszt. A kutató úgy látja, az eredmények nem a félelmeket igazolták vissza, hiszen a pozitív üzenetek hasonló kommenteket generáltak. Más kérdés, hogy pontosan ez volt az eredeti probléma is, hiszen attól, hogy valaki vidám üzeneteket ír, még simán lehet depressziótól szenvedő ember.

Egy biztos, a Facebook megint valami olyan sztorit generált, amely nem tesz jót a márka megítélésének. Ebből persze még nem következik egyenesen az, hogy mindez az üzleti eredményekre is kihat. Eddig is volt épp elég botrányszagú lépése az oldalnak, ám a felhasználói számokon, és utóbbi időben a bevétel alakulásán mindez nemigazán látszik. A napi Facebook-dózisért az emberek láthatóan sok mindent hajlandók elnézni.

Közösség & HR

Most érdemes autonóm darukat gyártani

Egy friss iparági elemzés szerint néhány éven belül 6 milliárd dollárosra hízhat a kikötői anyagmozgatást felgyorsító robotdaruk piaca.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.