Az Internet Hungaryn mutatkozott be új szerepkörében a távközlési szakma egyik ismert menedzsere, Király István, aki szeptembertől a Vodafone csapatát erősíti az üzleti szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettesként. Király 2012. nyarán távozott a Magyar Telekomtól, ahol utolsó pozíciójában marketingért felelős vezéigazgató-helyettes volt.
A bevételek harmada jön az üzleti szektorból
A Vodafone Király István szerint három dologra tud építkezni. Az első a hálózat, azon belül is a nagy előnyt biztosító 98 százalékos lefedettség, amihez előbb-utóbb az értékesítési hálózatnak is igazodnia kell. A másik fontos tényező a Vodafone mint nemzetközi márka pozitív hazai megítélése. Harmadik elem a szolgáltatások iránti kereslet. Király szerint ez utóbbinál a jövőben a Vodafone-nak nemcsak az árelőnyre kell építkeznie, hanem például a kiváló lefedettségére is.
Az új szlogen a "ready business", amivel az eddig főként a lakossági piacra alapozó mobilszolgáltató az üzleti szolgáltatóként is erősíteni kívánja az ismertségét. A Bitport kérdésére Király István a szegmens üzleti eredményeiről annyit árult el, hogy jelenleg a cég bevételének az egyharmada származik a vállalati és állami szektorból. A terv az, hogy ezt a bevételt a következő üzleti évben 10 százalékkal növeljék.
Osztható adatcsomagok minden cégméretre
Az új üzleti portfolió három fontos elemre épül. Az egyik a cégek mobil adatforgalmi költségeit racionalizálja. Erre az úgynevezett osztható díjcsomagok szolgálnak, amelyekben a vállalat által megvásárolt adatmennyiség a cégen belüli felhasználók között szabadon allokálható. A kkv-knak már korábban is ajánlottak hasonló konstrukciókat, a jövőben azonban a teljes vállalati körre kiterjesztik a lehetőséget.
A második meghatározó elem az, hogy a Vodafone megjelenik virtuális szolgáltatóként a vezetékes piacon. Ismert, hogy az anyacég a technológiai konvergencia jegyében az utóbbi időben nagy kábeles szolgáltató cégeket vásárlot, például Németországban a Kabel Deutschlandot vagy Spanyolországban Grupo Corporativo Onót. A Vodafone Magyarországnak egyelőre nincs saját vezetékes szegmense, de a portfolió-átalakítás keretében megjelenik a OneNet szolgáltatással, ami lehetővé teszi a cégeknek, hogy a vezetékes munkahelyi számokat mobil számra hordozzák át, melyek így bármikor elérhetővé válnak.
Király István: van mire építeni az üzleti szolgáltatásokat
Harmadik elemként az m2m (machine-to-machine) kommunikációt emnlítették, ám azzal a megkötéssel, hogy az a jövő hangsúlyos területe lesz. A cég az m2m területén elsősorban az anyavállalat ágazatspecifikus – a járműiparnak, az energetikai iparnak vagy az egészségügynek – fejlesztett alkalmazásaival kíván megjelenni. Az iparágakban használt eszközök, hasonlóan az online pénztárgépekhez, nemzetközi SIM kártyával, roaming rendszerben működnek.
4G-ben először a lefedettség a fontos
Szó esett a nemrégiben lezárult frekvenciatender további fejleményeiről is. Marchhart Pál, a vállalat külkapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese, elmondta: a Vodafone az előírások szerint a múlt héten kifizette a mintegy 30 milliárdos összeget az elnyert frekvenciákért. Az új frekvenciákkal a jövőben is elsősorban a lefedettséget – és nem a sebességet – kívánják javítani. Ez persze nem azt jelenti, hogy a Vodafone továbbra sem áll át a 4G technológiára – pontosított a Bitport kérdésére Marchhart –, hiszen a most megvásárolt spektrumot a technológiaváltásra kívánja felhasználni. Ott azonban első időkben a minél nagyobb lefedettség a cél.
A Digi megjelenését a mobil piacon kérdésünkre szűkszavúan kommentálta a vezérigazgató-helyettes: a Vodafone felkészült a verseny éleződésére, de egylőre még keveset lehet tudni az úk konkurens terveiről. Arra a kérdésünkre viszont egyértelmű nemmel válaszolt, amelyben azt firtattuk, hogy a Digi megkereste-e már a Vodafone-t a belföldi roaming ügyében. (Mint azt korábban megírtuk, a romániai hátterű Digi jelenleg olyan kevés frekvenciával rendelkezik, amelyen csak úgy tud szélesebb körű szolgáltatást (adat, hang) nyújtani, ha megállapodik hazai szolgáltatóval a belföldi roamingról. Romániában például ugyanígy indította el monbil szolgáltatásait, ahol épp a Vodafone a partnere.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak