Egyre több erőforrás megy el arra, hogy a közösségi hálózatokon gombamód szaporodó nem kívánt tartalmaknak útját állják. Mindeközben egy ausztriai bírósági ítélet kemény következményekkel járhat.

Minél nagyobbra nősz, annál több lesz a gondod. Valami ilyesmi történik a Facebookkal (és több más nagy népességű közösségi hálózattal) most az egyre kellemetlenebbé váló hamis, megtévesztő vagy éppen kirekesztő, gyűlöletkeltő, esetleg hátborzongató tartalmak kapcsán.

Trump után szabadon

A probléma a legmarkánsabban a tavalyi amerikai elnökválasztás kapcsán került a reflektorfénybe. Sokan a Facebook nyakába varrták Donald Trump meglepetésszerű győzelmét, mivel szerintük az utolsó napokban futótűzként terjedő álhírek hatására billent át a mérleg nyelve. Bár ezt az alapító-vezető Mark Zuckerberg igyekezett minden fórumon cáfolni, a közösségi hálózatnál azért begyújtották a rakétákat.

November közepére már egy sor intézkedés és ötlet került az asztalra, amelyektől a teljesen vagy jó részt valótlanságokon alapuló, sok esetben egyszerű nyerészkedési célból terjesztett "hírek" hatékonyabb kipurgálását remélték. Ezek között volt például a kamuoldalak hirdetési bevételének elvágása, illetve az illegális virtuális felhasználók beazonosítása és kitiltása. A harcban nagyban számít a felhasználókra és különböző külső szervezetekre is Zuckerberg. Előbbieket az időközben bevezetett könnyebb (fel)jelentési metódusokkal ösztökélik a nem kívánatos tartalmak megjelölésére, utóbbiaknak pedig az lenne a feladata, hogy külsős félként digitális figyelmeztető pecsétet nyomjanak a megbízhatatlannak, hamisnak ítélt híroldalakra, anyagokra.

Hogy mennyire felpörgött az álhíres biznisz, arról a Google év elején kiadott jelentése is ékesen árulkodik. A cég 2015-ben 780 millió, szerződési feltételeinek nem megfelelő reklámot törölt a rendszeréből, de ugyanez a szám tavaly már elérte az 1,7 milliárdot. A drasztikus intézkedések célpontjai sok esetben az álhírekkel csalogató kamuoldalak voltak. A Google leírása szerint ezek olyan reklámok, melyek egy aktuálisan felkapott esemény – választások, celebritással történtek stb. – által kiváltott érdeklődést hivatottak meglovagolni olyan szájtok népszerűsítésével, melyeken a valóságtól elrugaszkodott, de nagyon is figyelemfelkeltő címekkel és tartalmakkal irányítanak forgalmat oldalaikra.

Tanuljanak, mielőtt választanak

Hogy Trump győzelmével nem lett vége a történetnek, az abból is leszűrhető, hogy a Facebook éppen hirdetési kampányba kezdett a brit nyomtatott lapokban. Ennek célja, hogy a közelgő rendkívüli parlamenti választások előtt a cég felhívja az emberek figyelmét arra, hogy óvatosan viszonyuljanak a mindenféle forrásból eléjük kerülő hírekhez. Az egész oldalas hirdetések több tippet is tartalmaznak azzal kapcsolatban, milyen eszközök állnak a rendelkezésére az egységsugarú hírolvasónak arra, hogy beazonosítson egy koholmányokból és hazugságokból tákolt "hírt".

A Facebook az épp most befejeződött francia elnökválasztás előtt is igen aktív volt. Több mint 30 ezer fiókot függesztettek fel, amelyeket csak azért hoztak létre, hogy a választók megtévesztésére alkalmas valótlanságokat terjesszenek. (Az ilyen jellegű tisztogatás egyébként az angoloknál hasonló nagyságrendben zajlott, zajlik.) Tvábbá a cég Franciaországban is felvette a kapcsolatot külső szervezetekkel, hogy azok segítsék beazonosítani a nem kívánt tartalmakat. Németországban pedig a brit reklámkampányhoz hasonló hirdetések futottak a Facebook megrendelésére.

Egyre durvább tartalmak, egyre szigorúbb fellépés

A közösségi média tűzoltásnak tűnő akciót persze nem csak a PR-megfontolások hajtják, a különböző régiók szabályozó hatóságai, döntéshozó szervei is egyre türelmetlenebbek a jelenséggel kapcsolatban. Utóbbira példa az a tavalyi, szélsőséges tartalmak ellen létrejött céges összefogás, amelyet megelőzőtt egy keményebb uniós szabályozás belengetése.

A Facebooknál ráadásul most már nem csak a terrorizmust éltető posztokkal kell a lehető leggyorsabban megbirkóznia, hanem olyan extrém, de sajnos megtörtént esetekkel, hogy konkrét gyilkosságokat és öngyilkosságokat közvetítenek felhasználói, néha élő adásban. A cég legutóbbi pénzügyi jelentésekor jelentette be, hogy a helyzet kezelésére 3000 embert vesz fel, akiknek csak az lesz a feladata, hogy az ilyen tartalmakat beazonosítsák és rövid úton eltávolítsák.

És ha mindez még nem jelentene elég gondot, a héten született meg egy bírósági döntés Ausztriában. Ennek előzménye az volt, hogy az ottani zöldpárt vezetője gyűleletbeszéd áldozata lett a közösségi oldalon. A döntés következtében ezeket a tartalmakat a Facebooknak nem csak Ausztriában, de globálisan is el kell távolítania. A felperesek azonban nem szeretnének itt megállni, és a legfelsőbb bírósághoz fordulnak azért, hogy ne csak a már beazonosított tartalmakat purgálja ki az oldal, hanem a más szavakkal, de ugyanolyan tartalommal rendelkező hasonló megnyilvánulásokat is.

Közösség & HR

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.