Idéntől indexet kap a hazai online kiskereskedelem, amely negyedévente értékeli az ágazatot, és mutatja a kereskedők következő negyedéves várakozásait.

A hagyományos kiskereskedelem indexével párba állítható új mérőszámot vezet be a GKI Gazdaságkutató Zrt.-hez tartozó GKI Digital és az Árukereső.hu árösszehasonlító oldal. Ez az Online KiskereskedelmiI ndex (OKI), amely az elmúlt hónapokban a magyar nyelvű webáruházak körében folytatott kutatás eredményeként alakult ki . Az index több tényező alapján áll össze: negyedéves bontásban figyelik a webkereskedelem teljesítményét: ehhez mérik a forgalmat, a gazdasági környezetet, valamint a kereskedők hangulatát és várakozásait.

Hat szektoré az online kisker kétharmada

Az új index bemutatásakor mindkét cég képviselői kiemelték: ma már egyre nehezebb egységes piacként kezelni és így általánosítani a magyarországi online kiskereskedelemben zajló folyamatokat. Jelenleg az interneten 3500-4000 magyar nyelvű árusító hely érhető el, ebből azonban 2000-2500 számít ma is aktív kereskedőnek.


A piackutató cég ezért kisebb szegmensekre bontotta a piacot, a webes értékesítésben megjelentő 25 termékkategóriához 15 szektort rendelt. Ebből a rendszeres kutatáshoz a GKI Digital azt a hat szegmenst figyeli rendszeresen, amelyen a leglátványosabb fejlődés megy végbe, és sok szereplője van.

Ez a hat részterület – a műszaki cikkek, a számítástechnika, a játék és kultúra, a ruházat és sport, a szépség és egészség, valamint az otthon és kert – a forgalom szempontjából is meghatározóak, együttesen a teljes hazai online kiskereskedelemi forgalom több mint a kétharmadát, összegszerűen 133 milliárd forintot termelnek. (A teljes piac értéke 2013-ban az eNET mérései szerint elérte a 200 milliárd forintot.)

A műszaki cikkek értékesítéséből a hazai webáruházaknak 37 milliárd, a külön kategóriába sorolt számítástechnikai eszközöknek az eladásából is legalább 30 milliárd forint bevétel származott. A harmadaik legjobban teljesítő terület a játék és kultúra volt 26 milliárdos forgalommal, ami elsősorban könyvértékesítésből jött össze.

A webes kereskedők felkészültebb vevőkkel számolhatnak

A hazai online kiskereskedelemben a forgalom meghatározó részét, nem kevesebb mint a 87 százalékát még mindig azok a webáruházak hozzák, amelyeknek van hagyományos üzlethelyisége is. Ide sorolható szektor vállalkozásainak 49 százaléka. A kereskedők közel egyharmadának van saját átadópontja, ahol önálló értékesítést nem folytat, tisztán online módon csak a webáruházak 20 százaléka üzletel.

A vásárlások átlagértéke a hat vizsgált szegmensben együttvéve elérte a 12 ezer forintot, ami közel 4 ezer forinttal haladta meg a teljes online kiskereskedelem 8 300 forintos kosárértékét.


A -50 jelentése: nagy mértékben romlott, romlani fog
A 0 jelentése: stagnálás
A +50 jelentése: javul, javulni fog

A viszonylag magas érték általában véve is annak köszönhető, hogy a webes kereskedő világ a hagyományos kiskereskedelemben tapasztaltnál jóval tudatosabb, felkészültebb vásárlókkal találkozik. Az online boltokban vásárlók előre eltervezett módon keresik a megvásárolandó termékeket. Az internetes vásárlás egyik fő vonzereje az alacsonyabb ár.

A jövő új szereplői között fő mumus az Amazon

A hazai webes kereskedők körében szinte egyöntetű a vélemény, hogy az online színtéren nem könnyű az új belépők helyzete, különösen kritikus az első két év. Ennek ellenére a piackutatónál úgy látják, hogy a hat szegmensen belül mind az otthon és kert, mind a ruházat területén van még hely új szereplőknek.

A hazai kereskedők ugyanakkor tartanak a nagy nemzetközi szereplők megjelenésétől. Az első számú mumus a magyar piacra lépését régóta lebegtető Amazon. A szektorok szereplőinek közel a kétharmada jelezte, hogy az ismert külföldi szereplők belépésétől gyorsan csökkenhet a megszerzett piaci részesedésése

Mobilitás

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.