A hagyományos kiskereskedelem indexével párba állítható új mérőszámot vezet be a GKI Gazdaságkutató Zrt.-hez tartozó GKI Digital és az Árukereső.hu árösszehasonlító oldal. Ez az Online KiskereskedelmiI ndex (OKI), amely az elmúlt hónapokban a magyar nyelvű webáruházak körében folytatott kutatás eredményeként alakult ki . Az index több tényező alapján áll össze: negyedéves bontásban figyelik a webkereskedelem teljesítményét: ehhez mérik a forgalmat, a gazdasági környezetet, valamint a kereskedők hangulatát és várakozásait.
Hat szektoré az online kisker kétharmada
Az új index bemutatásakor mindkét cég képviselői kiemelték: ma már egyre nehezebb egységes piacként kezelni és így általánosítani a magyarországi online kiskereskedelemben zajló folyamatokat. Jelenleg az interneten 3500-4000 magyar nyelvű árusító hely érhető el, ebből azonban 2000-2500 számít ma is aktív kereskedőnek.
A piackutató cég ezért kisebb szegmensekre bontotta a piacot, a webes értékesítésben megjelentő 25 termékkategóriához 15 szektort rendelt. Ebből a rendszeres kutatáshoz a GKI Digital azt a hat szegmenst figyeli rendszeresen, amelyen a leglátványosabb fejlődés megy végbe, és sok szereplője van.
Ez a hat részterület – a műszaki cikkek, a számítástechnika, a játék és kultúra, a ruházat és sport, a szépség és egészség, valamint az otthon és kert – a forgalom szempontjából is meghatározóak, együttesen a teljes hazai online kiskereskedelemi forgalom több mint a kétharmadát, összegszerűen 133 milliárd forintot termelnek. (A teljes piac értéke 2013-ban az eNET mérései szerint elérte a 200 milliárd forintot.)
A műszaki cikkek értékesítéséből a hazai webáruházaknak 37 milliárd, a külön kategóriába sorolt számítástechnikai eszközöknek az eladásából is legalább 30 milliárd forint bevétel származott. A harmadaik legjobban teljesítő terület a játék és kultúra volt 26 milliárdos forgalommal, ami elsősorban könyvértékesítésből jött össze.
A webes kereskedők felkészültebb vevőkkel számolhatnak
A hazai online kiskereskedelemben a forgalom meghatározó részét, nem kevesebb mint a 87 százalékát még mindig azok a webáruházak hozzák, amelyeknek van hagyományos üzlethelyisége is. Ide sorolható szektor vállalkozásainak 49 százaléka. A kereskedők közel egyharmadának van saját átadópontja, ahol önálló értékesítést nem folytat, tisztán online módon csak a webáruházak 20 százaléka üzletel.
A vásárlások átlagértéke a hat vizsgált szegmensben együttvéve elérte a 12 ezer forintot, ami közel 4 ezer forinttal haladta meg a teljes online kiskereskedelem 8 300 forintos kosárértékét.
A -50 jelentése: nagy mértékben romlott, romlani fog
A 0 jelentése: stagnálás
A +50 jelentése: javul, javulni fog
A viszonylag magas érték általában véve is annak köszönhető, hogy a webes kereskedő világ a hagyományos kiskereskedelemben tapasztaltnál jóval tudatosabb, felkészültebb vásárlókkal találkozik. Az online boltokban vásárlók előre eltervezett módon keresik a megvásárolandó termékeket. Az internetes vásárlás egyik fő vonzereje az alacsonyabb ár.
A jövő új szereplői között fő mumus az Amazon
A hazai webes kereskedők körében szinte egyöntetű a vélemény, hogy az online színtéren nem könnyű az új belépők helyzete, különösen kritikus az első két év. Ennek ellenére a piackutatónál úgy látják, hogy a hat szegmensen belül mind az otthon és kert, mind a ruházat területén van még hely új szereplőknek.
A hazai kereskedők ugyanakkor tartanak a nagy nemzetközi szereplők megjelenésétől. Az első számú mumus a magyar piacra lépését régóta lebegtető Amazon. A szektorok szereplőinek közel a kétharmada jelezte, hogy az ismert külföldi szereplők belépésétől gyorsan csökkenhet a megszerzett piaci részesedésése
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak