A McKinsey is előállt a maga teóriájával, hogy hol és mennyit hoz majd a világgazdaságnak a mesterséges intelligencia. Kevés szektor kaszál sokat.

A nagy globális technológiai vállalatok versenyt futnak, hogy ők hozzák ki a legfejlettebb mesterséges intelligenciát. Azzal azonban egyelőre kevésbé foglalkoznak, hogy valójában mire is lesz jó, hogyan fog hasznosulni (bár a Microsoft már sok eredményt felmutatott), azzal pedig még kevésbé, hogy mi lesz a társadalmi hatása.

A McKinsey egy friss tanulmánya elsősorban a lehetséges gazdasági és társadalmi hatásokat vizsgálta. A The economic potential of generative AI: The next productivity frontier című tanulmány szerzői 63 használati esetet vizsgáltak 2100 munkatevékenységre vonatkozóan, és hat tételben fogalmazták meg, milyen lesz az MI-vezérelte világ.

1. A generatív MI okozta termelékenységjavulás több ezermilliárd dollárral növeli a globális gazdaságot. Hogy a nagyságrendeket érzékeltessék, a szerzők az Egyesült Királyság GDP-jéhez hasonlították a várható növekedés. 2021-ben a brit GDP 3,1 ezermilliárd dollárnyi volt. A McKinsey szerint a generatív MI még akkor is évi 2,6-4,4 ezermilliárd dollárral növelheti a világgazdaságot, ha csak a tanácsadó cég által elemzett 63 használati esetet veszik figyelembe.

2. A generatív MI hasznának kb. 75 százaléka négy területen csapódik le: az ügyfelekkel kapcsolatos tevékenységeknél, a marketing és értékesítés területén, a szoftverfejlesztésnél, valamint a K+F-ben. Az MI támogatja az ügyfelekkel való interakciót, kreatív tartalmakat generál marketing és értékesítési célokra, szoftverkódot ír természetes nyelven adott utasítások alapján és így tovább.

3. Az összes iparágra jelentős hatást gyakorol. A legerőteljesebb növekedést bankszektorban, a csúcstechnológiai iparban, az élettudományok területén és a kiskereskedelemben jósolják a szerzők.

4. Átalakítja a munka "anatómiáját". Kiterjeszti a munkavállalók képességeit azáltal, hogy egyes tevékenységeiket automatizálja. A szerzők becslése szerint a generatív MI más technológiákkal kombinálva automatizálhatják azokat a munkafeladatokat, melyek az emberek munkaidejének jelenleg kb. 60-70 százalékát (!) kötik le. Érdekes azonban, hogy szerintük a tudásalapú munkákra (ahol magasabb képzettségű emberek dolgoznak magasabb bérért) nagyobb hatással lesz, mint más típusú munkákra. A tanulmány arra is felhívja a figyelmet, hogy az MI, melynek alkalmazásához szükség van emberi felügyeletre, nem fogja helyettesíteni a vállalatra szabott stratégiai gondolkodást.

5. Felgyorsul a munkaerő átalakulásának üteme. A becslések szerint 2030 és 2060 között a munkahelyek felét automatizációs megoldások váltják ki. Korábban ennek az időszaknak a végét kb. 10 évvel későbbre tették.

6. Beruházásokra lesz szükség, hogy a generatív MI a gazdaság egészében növelje a munka termelékenységét. A beruházások jelentősé részét a munkavállalók felkészülésére kell fordítani. Egyeseknek új készségeket, másoknak viszont új szakmát is kell tanulniuk.

De mikor kezd dőlni a sok pénz?

A tanulmány szerzői nyitva hagyták azt, hogy a különböző szektorokban mikor jelentkeznek a pozitív hatások. Az Axios rá is kérdezett erre a McKinseynél, de a cég szóvivője csak egy "attól függ" típusú válasszal szolgált (pl. hogy a vállalatok milyen gyorsan és mértékben lépnek). Ezzel együtt kell tehát értékelni a tanácsadó cég azon jóslatát, hogy a nem generatív MI hatása sokkal nagyobb lesz: 11-17,7 ezermilliárd dollár gazdasági értéket eredményezne.

Az Axiosnak által megkérdezett vállalatvezetők válaszaiból egyébként az derül ki, hogy mindenki a saját területét látja bele ebbe a generatív MI támogatta jövőbe. Antonio Neri, a Hewlett Packard Enterprises vezérigazgatója, a vállalati adatok jobb kiaknázásában reménykedik. Clara Shih, a Salesforce CRM-ért felelős vezetője, arról beszélt, hogy végre minden értékesítő, ügyfélszolgálatos és marketinges képes lesz olyan minőségű e-maileket írni, amilyeneket korábban csak a legjobbak tudtak (ez Shih egyfajta demokratizálódásként értelmezi). Julia White, az SAP marketingvezetője pedig a skálázható 1:1 (azaz egyénenként személyre szabott) marketing korszakát vizionálta.

A teljes tanulmány innen tölhető le PDF-ben.

Cloud & big data

Kitessékelnék a gyerekeket a közösségi médiából a francia elnök szakértői

Az Emmanuel Macron által felkért szakértői bizottság egyáltalán nem adna okostelefont a 13 éven aluliak kezébe, a közösségi médiát pedig 18 pluszos szolgáltatásként kezelné.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.