A Microsoft hétfőn közzétett jelentésében a várakozásokon felüli, 26,47 milliárd dolláros bevétel mellett 5,86 milliárdos profit szerepel a december 31-én lezárt második pénzügyi negyedévre, vagyis a vállalat forgalma az előző évihez képest 8 százalékkal növekedett, nyeresége viszont tizedével csökkent. A társaság elsősorban a dollár erősödését okolja a profit zsugorodásáért, ami érzékenyen érinti a forgalma háromnegyed részét a tengerentúlon bonyolító technológiai óriást. Másfelől a Windows-eladások is a korábbinál kevesebbet hoztak a konyhára – ez utóbbi nem írható kizárólag a stagnáló PC-piac számlájára, mivel a 13 százalékos éves visszaesésben már a licencdíjak csökkentése is éreztett a hatását.
A befektetőket az sem nyűgözte le, hogy a Microsoft meglehetősen visszafogott növekedési számokat helyezett kilátásba a 2015-ös évre. A Windows 7 és Windows 8 tulajdonosok például ingyenesen frissíthetnek majd Windows 10-re, és az okostelefonok vagy a kisebb méretű windowsos tabletek gyártóinak sem kell fizetniük az operációs rendszerért. A kínai és a japán piac gyengélkedik, legalábbis a Microsoft szempontjából, a dollár árfolyama pedig önmagában is 4 százalék körüli bevételcsökkenést generálhat.
Szükséges áldozatok
Összességében nem meglepő, hogy a bejelentés napján a vállalat papírjainak árfolyama 4 (utóbb már 8) százalékot zuhant, pedig a hosszabb távra tervező részvényesek kifejezetten pozitív jeleket olvashattak ki a hétfői beszámolóból. A Microsoft üzleti felhőszolgáltatásai 114 százalékos növekedést produkáltak, így az Azure, a Dynamics CRM Online vagy az Office365 összességében már átlépte az 5,5 milliárd dolláros küszöböt – a cég felhős biznisze egyébként már hatodik negyedéve mutat három számjegyű bővülést.
A Surface Pro 3 modellekkel megtámogatott D&C részleg ezúttal már 1,1 milliárd dollárt termelt, szemben az egy évvel korábbi 893 millióval, és az átmeneti hullámvölgybe került Xbox is 6,6 millió készüléket értékesített az ünnepi időszakban. A mobil divíziónak ugyancsak bejöttek a jóárasított okostelefonok, így stabil növekedés után 2,3 milliárd dollárral járult hozzá a társaság bevételeihez. Maga a Bing kereső a legfontosabb piacon, az Egyesült Államokban már a 20 százalékos részesedést karcolgatja.
A szűk esztendeje kinevezett vezérigazgató, Satya Nadella "cloud first, mobile first" stratégiája mindezek alapján jó irányba halad, ami persze rövid távon visszafogja a Microsoft nyereségességét. A felhős Office szolgáltatásokra sorozatban átálló vállalati ügyfelek például nem perkálják le a korábban megszokott licencdíjakat, de idővel jóval többet hagynak majd a Microsoftnál – igaz, ezek az előfizetési bevételek csak a későbbiekben válnak látványossá. A cloud infrastruktúra kiépítése ugyanakkor jelentős befektetéseket is igényel, erre a vállalat csak ebben a negyedévben 1,5 milliárd dollárt költött.
Jönnek az új cuccok
Ahogy mi is beszámoltunk róla, a Microsoft a múlt héten több fontos bejelentést is tett a következő hullámban bemutatkozó termékeiről. A Windows 10 rendszer, illetve a vele kapcsolatos részletek általában a szakmát és a nagyközönséget is megerősítették abban, hogy a cég ezúttal tényleg odafigyel a felhasználói igényekre. A vállalat két hardveres projekte közül a HoloLens a távolabbi jövőbe mutató, inkább csak erődemonstrációként értelmezhető újítás, bár annak igen látványos. Az üzleti környezetbe szán Surface Hub ezzel szemben már piackész terméknek tűnt, noha a Microsoft csak néhány részletet árul el róla.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak