Szigorodnak a jelszóképzési szabályok. A Microsoft Accountnál már be is vezették az újdonságokat, de hamarosan az Azure Active Directoryra is érvényesek lesznek.

A Microsoft nem cseréli le a jelszavas azonosítást, inkább megerősíti. A Microsoft Accountnál már működik, és hamarosan az Azure Active Directoryban is bevezetik, hogy a rendszer nem engedélyez gyenge jelszavakat, sőt egy második védelmi vonalat is felépítenek.

A jelszó kiirthatatlan

Bármennyire is igyekeznek az online szolgáltatók, hogy a felhasználóazonosításra a jelszónál biztonságosabb – ugyanakkor könnyebben kezelhető – módszert találjanak, egyelőre csak részsikereket értek el. A legtöbben a kétfaktoros azonosítással próbálkoznak, a pénzintézeteteknél például kötelező ilyent használni, de az elmúlt években a nagy közösségi oldalak és a felhős szolgáltatások is többségben ehhez a módszerhez nyúltak. Többek között az Apple, a Facebook, a Google és a Twitter már évekkel ezelőtt bevezette, bár nem kötelező jelleggel, hogy a bejelentkezéshez a jelszó mellé SMS-ben érkező egyszer használható azonosítót is meg kell adni.

Mindezek ellenére ma is a jelszó a leggyakoribb azonosítási mód, amivel persze számtalan probléma van. Mivel egy értelmetlen, kellően bonyolult, számot, speciális karaktereket és betűket is használó jelszót nehéz, ha nem lehetetlen megjegyezni, ilyent kevesen is használnak.

A felhasználó kényelmes, a szakember hiú

A SplashData idei toplistája is jól mutatta, hogy a felhasználók többsége fölösleges kényelmetlenségnek tartja az erős jelszót. A leggyakoribb jelszavak jó ideje az 123456... jellegűek, a password szó és a qwerty. De nézhetünk bármilyen biztonsági incidens, melynek során nagy tömegben kerültek ki jelszavak, hasonló sorrendet látunk a leggyakrabban előfordulók listáján. Ebből is látszik, hogy ha nincs kényszerítő erő, akkor a felhasználók a kényelmet választják a biztonsággal szemben. A felhős szolgáltatások általánossá válásával azonban az ilyen jelszavak már nem csak saját adataikat veszélyeztetik, hanem sok esetben másokét is, mivel támadási ponttá válnak.

Még aggasztóbb a Rapid7 egy közelmúltban publikált tanulmánya, amely a vállalati környezetben, pénzügyi folyamatokban használt RDP (Remote Desktop Protocol) szolgáltatásokhoz használt jelszavakat elemezte. Az RDP szolgáltatásokkal dolgozók esetében még tragikusabb a kép, mint a mezei felhasználóknál: a toplistát ugyanis az egykarakteres "x" és a kétkarakteres "Zz" vezette – ez utóbbinál még a kisbetű-nagybetű szabályra is ügyeltek...

Csak a szigor segít

A Microsoft – némileg arra a hírre is reagálva, mely szerint valaki az interneten 117 millió LinkedIn-felhasználó hozzáférési adatát (felhasználónév-jelszó) árusította – jelentette be, hogy új gyakorlatot vezet be az Azure Active Directory és a Microsoft Account esetében. Egyrészt szabályozza a jelszó erősségét oly módon, hogy meghatározza a minimális hosszúságot, a bonyolultságot, valamint előírja, hogy bizonyos időközönként cserélni kell a jelszót. Emellett persze ösztönzi is felhasználót arra, hogy válasszák a kétfaktoros (sms, mobil app stb.) azonosítást.

A módszer nem új, több olyan online szolgáltatás is van, amely formai követelmények segítségével próbálja korlátozni a gyenge jelszavakat. A Microsoft azonban a kritériumok meghatározásához egy dinamikus listát használ, amely az internetre kiszivárgó jelszavak folyamatos elemzéséből áll elő, és az alapján ellenőrizhető, hogy a felhasználó nem olyan jelszót választott-e, amely gyakori és könnyen visszafejthető. Ha a rendszer ilyennek ítéli a jelszót, a felhasználó hibaüzenetet kap, és újra kell próbálkoznia egy erősebb jelszóval.

A Microsoft ráadásul mögé tesz egy második védelmi vonalat is, az ún. Smart Password Lockout technológiát. A Smart Password Lockout feladata, hogy felismerje, ha a jelszavak feltörésével kísérleteznek. Ez a módszer sem újdonság, de a Microsoft szerint az ő technológiája nagy megbízhatósággal felismeri, hogy a próbálkozik, mert például elfelejtette a jelszavát, vagy épp hackerek dolgoznak a jelszó törésén.

Biztonság

A törvényhozóknak sem tetszik, hogy már a gondolatokból is árucikket faragnak

Nem újdonság, hogy folyamatosan gyűjtik és értékesítik az emberek személyes adatait azok a cégek, amelyeknek az alkalmazásait használják, de még ebben is szintlépést jelenthet, amit a neurotechnológiai vállalatok művelnek.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.