Ahogy az Apple, vagy a Microsoft esetében, úgy a Facebook éves fejlesztői konferenciája is fontos helyszíne a cégek szolgáltatásaival kapcsolatos bejelentéseknek. Mark Zuckerberg idén is több újdonsággal szolgált előadásában, amelyből az domborodik ki, hogy a botoknak itt is fontos szerepet szánnak a jövőben, illetve a különböző formátumú és forrású videók lehetnek még nagy hatással a világ legjelentősebb közösségi oldalára.
Beköltöznek a botok
A Facebook szisztematikus munkával egy teljesen önálló, önjáró platformot faragott a kezdetben az oldalhoz még szervesen csatlakozó chat szoftverből. A már 900 millió aktív felhasználóval rendelkező szolgáltatás egyre több plusz képességet és lehetőséget kap, mely folyamatnak következő lépése a botok alkalmazása lesz.
Mark Zuckerberg hivatalosan is bejelentette, hogy elkészült az az API, amivel a fejlesztők botokkal jelenhetnek meg a Messengeren belül, segítve ezzel a felhasználók, ügyfelek tájékozódását, szórakozását. A mesterséges intelligencián, illetve gépi tanuláson alapuló technológia az elmúlt hetekben egyre nagyobb figyelmet kapott, hiszen a Microsoft konferenciája is tetemes részt szánt a témára, illetve a KIK csevegő programban (egy hazai szereplővel megfejelve) már el is érhetők a botok.
Új jövő: virágrendelés botokkal
A bemutatón egy virágküldő szolgálattal, illetve magával a CNN-nel mutatták be a Messengerbe ágyazott botokban rejlő lehetőségeket. A felhasználó kérdéseire, igényeire automatikusan válaszol a szoftver, amit előzetesen igyekeznek felkészíteni az összes lehetséges forgatókönyvre. Az iparági trendek szerint hamarosan így és nem hús-vér operátorok által juthatunk hozzá a csokor virághoz, a mozijegyhez, az ebédhez a kínaiból, vagy a legfrissebb, érdeklődésünk szerint összeválogatott hírekhez.
Hogy a botok és a Messenger összeboronálásának még nagyobb jelentőséget tulajdonítson, Zuckerberg néhány adatot is megosztott a szolgáltatással kapcsolatban. A chat app a tavalyi konferencia idején 700 milliós táborral rendelkezett, ami mostanra túlhaladt a 900 millión, vagyis a fejlődés töretlen. A felhasználók kommunikációja egyre nagyobb ütemben helyeződik át a VoIP alapú csatornákra, amit az is alátámaszt, hogy a Messenger, illetve a szintén FB érdekeltségű WhatsApp rendszerén belül naponta 60 milliárd üzenetet forgalmaznak a felhasználók, ami háromszor annyi, mint az egy nap alatt elküldött SMS-ek száma.
Videó, stream, 360 fok
A Messenger bővítése, csiszolgatása mellett egy sor újdonság érkezik még a Facebookba, amelyek egy jelentős része a mozgóképről szól. Ilyen például az, hogy a jövőben nem csak a mobillal, hanem bármilyen, streamingre képes eszköz által előállított videó folyam becsatornázható a Facebook Live-ba – az előadáson mindezt egy drónnal demonstrálták. Ez a funkció egyre szélesebb körben elérhető és azt az élményt igyekszik visszaadni, amit a Periscope, vagy a Meerkat.
Facebook Surround 360: példát mutatnak
A 360 fokos videókat sem engedi el a cég, olyannyira, hogy bemutatta a Surround 360 névre keresztelt kamerarendszerét. A 17 kamerából álló eszköz önálló termékként nem kerül kereskedelmi forgalomba, azt azonban a Facebook elárulta, hogy nagyjából 30 ezer dollárba került a megépítése. A projekt célja, hogy a profi, illetve amatőr videósok is lássák, hogy milyen buktatókat rejt egy 360 fokos felvételek készítését lehetővé tevő rendszer megépítése, így a Surround teljes dokumentációja mindenki számára elérhető, letölthető.
A fentieken túl az is kiderült, hogy a Facebook továbbra is rendkívül fontosnak tartja a virtuális valóság területét, így hamarosan több újdonság is érkezik ezzel kapcsolatban. Főleg a kiadók, médiavállalatok örülhetnek a könyvjelző funkció kibővítésének, ami több éve jelen van ugyan, de most ezt szeretnék kiterjeszteni a webre. Ezt a weboldalakon elhelyezhető Save to Facebook (mentés a Facebookra) gombbal próbálják majd elérni, amivel a később elolvasandó anyagokat eltárolhatjuk a Facebook alkalmazásban.
Nyitókép: REUTERS/Stephen Lam
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak