Akár 25 százalékkal is nőhet a marketing hatékonysága azokban a szervezetekben, melyekben az IT-vezető és a marketingvezető szorosan együttműködik.

Létezik jó IT-háttér nélkül hatékony marketing? A Gartner szerint egyre kevésbé. A marketing továbbra is a IT-beruházások és a technológiai innoiváció fontos területe, amelyet gyorsan bővülő alkalmazáskínálat jellemez. Ez azonban csak úgy aknázható ki, ha a vállalatokon belül javítják az IT és a marketing integrációját – nyilatkozta a Garner kutatási alelnöke, Kimberly Collins.

A Gartner egyébként már egy 211-es felmérésében felhívta a figyelmet arra a tendenciára, hogy az IT-költések egyre nagyobb része kerül át a marketingért felelős vezetők fennhatósága alá. Mivel az ún. "adatvezérelt" marketing robbanásszerűen fejlődött, a marketingeseknek gyakran az IT-részleget megkerülve vezettek be magunknak automatizált, cloud-alapú megoldásokat. Már azonban ennek a hátulütői is látszanak, és nem csak az üzemeltetést és az IT-irányítást megnehezítő shadow IT kialakulása miatt.

Együttműködés = javuló megtérülés

Az kutatócég előrejelzéseinek egyik legfontosabb megállapítása, hogy az IT-val támogatott marketingberuházások megtérülése 25 százalékkal javul 2018-ig azoknál a vállalatoknál, melyeknél a CIO (Chief Information Officer) és a CMO (Chief Marketing Officer) szoros együttműködésben dolgozik. A B2C nagyvállalatok többségénél ugyanis akár 50 olyan alkalmazás is lehet, mellyel a marketingtevékenységet támogatják.

Ez már magában is probléma, hiszen az alkalmazások magas száma miatt az alkalmazásmenedzsment koncentrált megközelítést igényel ahhoz, hogy valóban hasznos is termeljenek. Ugyanakkor nem a marketingvezető kezében van a kulcs a digitális marketingtevékenység megújítására.

A B2B értékesítés kulcsa a testre szabott kereskedelem

A vállalati vásárlók személyre szabott ajánlatokat igényelnek. Ez szoros kapcsolatot feltételez az eladó és a vevő között, amely kedvezően befolyásolja az ügyfélélményt. A vevő mugyanis elvárja, hogy a szállító ismerje a problémáit, és arra egyedi (de legalábbis egyedinek látszó) megoldást kínáljon. Ez növeli a vevő elégedettségét, amitől javul a lojalitása – mindez pedig pozitívan hat a szállító jövedelmezőségre is. Az elégedett ügyfél ugyanis hajlamos többet költeni.

Ebben a digitális kereskedelmi platformok sokat segíthetnek. Ahhoz azonban, hogy valóban így legyen, ezek fejlesztésébe – és itt jön a CIO szerepe – integrálni kell a felhasználói szokások kezelését, információkat a vásárlásairól stb. Így lehet ugyanis felépíteni egy hatékony viselkedésalapú rendszert, amiben folyamatosan nyomon követhető az ügyfél igényeinek változása. Emellett az ilyen rendszerek újabb ügyfelekre is alkalmazható tudást biztosítanak a vállalatnak.

|Create infographics

Ennek kiaknázása már csak azért is kulcsfontosságú, mert az üzleti vevők folyamatos nyomás alatt vannak: szorítják őket a költségek és a határidők. Ezeknek az információknak a pontos ismerete és nyomon követése pedig óriásit dobhat az értékesítés hatékonyságán. Sőt nem csak az értékesítésén! Mint azt egy tavalyi kutatás kimutatta, vannak vállalatok, melyek a felhasználói véleményeket akár a cégstartégia kialakításába is bevonnák.

A sértődés nem vezet sehova

A Gartner elemzése azt állítja, hogy ha a vevőktől származó információkat nem osztják meg a vállalat egészében, akkor azok nagyon hamar értéktelenné válnak. Ennek oka sok esetben a CIO és a CMO közti konfliktusra vezethető vissza. A szétosztott büdzsék miatt ugyanis akár a marketingvezető is dönthet IT-beszerzésekről. Ha ezek a beszerzések az CIO nélkül történek meg, fennáll a veszélye, hogy a beruházás egyáltalán nem térül meg.

És egyelőre gyakran ez a helyzet, amit a Forrester-Forbes Insight egy közelmúltbeli felmérése is megerősít. A kutató cég megkérdezett több mint 300 amerikai marketing- és IT-vezetőt, amiből kiderült, hogy a válaszadók cégeinek felénél a két vezető egyáltalán nem működik közre az IT-stratégia kialakításában.

Pedig a piaci változások gyorsulása miatt még inkább egymásra van utalva a két vezető. A CIO.com-nak nyilatkozva Michael Broberg, a Hitachi Consulting tanácsadási szolgáltatásokért felelős alelnöke, a két szerepkör közti kapcsolat szorosabbá válását jósolja. A szakember úgy látja, hogy a CMO-val szemben egyre inkább elvárás, hogy a lehető leggyorsabban mutasson fel eredményeket ügyfélközpontú technológiák bevezetésével. Csakhogy a technológiai ismereteik korlátozottsága miatt nagyon rövid időn belül épp ők válnak korlátaivá a fejlődésnek.

Ilyenkor kerül képbe az a CIO, akinek korábban el kellett viselnie azt a presztízsveszteséget, hogy bizonyos felelősségi köröket – és ezzel az IT-büdzsé egy részét is – át kellett adnia a marketingvezetőnek. Amikor a CMO felkeresi a CIO-t, hogy a továbblépéshez segítséget kérjen, ez a múltbeli sérelem is szerepet játszik abban, hogy a CIO sokszor a lejető leggrosszabb választ adja erre: "vontad volna be az IT-t az első lépéstől". Ez ugyanis nem visz előre – figyelmeztet Broberg.

Ez a probléma sem új azonban. Az IBM pár éve felhívta a figyelmet egy kutatási anyagában arra, hogy a modern marketingeszközökhöz szükséges adattömeg összegyűjtése, menedzselése, kiaknázása, valamint az ezekhez kötődő biztonsági és az adatvédelemi problémák kezelése továbbra az IT kompetenciája marad.

A jelenlegi helyzetben a CIO-knak fel kell ismerniük, hogy ez számukra új lehetőség: ahogy a Gartner fogalmaz, újabb eszközt kapnak annak bizonyítására, hogy az IT nem csak költséghely, hanem kulcsszerepe van az üzleti hatékonyság növelésében.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.