Nem csak a termékfejlesztésbe, hanem a stratégiaalakotásba is bevonnák vásárlóikat a cégek.

Hetven ország húsz iparágának mintegy 4000 felsővezetőjét – többségében a cégvezetőket (CEO), valamint a marketing-  (CMO), a pénzügyi (CFO) és az informatikai vezetőket (CIO) – kérdezték meg az IBM Institute for Business Value legfrissebb CxO-kutatásához felméréséhez. A felmérés egyik legérdekesebb momentuma, hogy jól érzékelhetően felértékelődtek a vevők felől érkező kezdeményezések. Ennek a trendnek a fontosságára utal az is, hogy a kutatás a A vevő lendíti fel a vállalkozást (The Customer-activated Enterprise) címet kapta. (A tanulmány bő kivonata letölthető pdf formátumban az IBM oldaláról.)

A vevőm tudja a tutit?

A megkérdezett CEO-k 43 százaléka úgy nyilatkozott, hogy már most bevonja a vevőit cége üzleti stratégiájának fejlesztésébe. Egyes cégeknél egyenesen fogyasztókból toboroznak tanácsadói testületet az üzleti stratégia kialakításához. Ezek testületeket stratégiai irányokat jelölhetnek ki, jó gyakorlatokat oszthatnak meg, és segíthetnek a piaci szegmens pontosabb megértésében és az üzleti funkciók finomhangolásában is.

A cégek egyébként már nem csak termékfejlesztéshez várják vásárlóik ötleteit. Az üzleti stratégia fejlesztésében, az árstruktúra kialakításában vagy a vállalat szociális és környezetvédelmi irányelveinek és gyakorlatának kialakításában is egyre fontosabbnak tartják ezeket az inputokat. Ez persze sok esetben a szigorú belső kontrollok enyhítését is megkívánja.

Mely tényezőket tartanak fontosnak az egyes vezetők a vállalatuk sikere szempontjából? (forrás: IBM)

Ugyanennek a kérdéskörnek a másik oldala, hogy a megkérdezettek egyharmada komolyan aggódik amiatt, hogy menedzsertársaival túlságosan is eltávolodtak a vásárlóktól.

Egyenként megnyerni minden vásárlót

Ahol még nem jutottak el abba a fázisba, hogy külsős tanácsadó testületet hozzanak létre, a vevői vélemény fontosságával ott is tisztában vannak. A megkérdezettek 60 százaléka tervezi, hogy a következő 3-5 évben a vásárlóik tanácsait is kikéri az üzleti tervezés proaktív alakításához. A CEO-k 44 százaléka egyébként már a tavalyi felmérésben is számított arra, hogy az általa irányított szervezet nagyobb teret nyit majd az egyéni fogyasztói kezdeményezések előtt, ám arányuk az idei kutatásban már 56 százalék volt.

A kutatás szerint egyébként van összefüggés egy vállalat sikere és a külső együttműködések szintje között. A kiemelkedő teljesítményt nyújtó vállalatok 54 százaléka inkább hajlandó arra, hogy nagyobb teret engedjenek a fogyasztói befolyásnak. A kiemelkedően teljesítő vállalatok új módszereket találnak ki a fogyasztói inputok begyűjtésére, hogy ezáltal jobban megértsék a piaci mozgásokat, megoldják a kihívásokat és feltárjanak friss üzleti lehetőségeket is.

Érdekes momentuma a felmérésnek az, mely szerint hogy a vállalatok egyre inkább nem piaci szegmensben gondolkodnak, hanem egyénenként közelítenek a vásárlóikhoz. A felsővezetők 54 százaléka a következő 3-5 évben így szeretné célba venni a fogyasztót. A vevőkapcsolat szorosabbra vonásához, egyedivé tételéhez olyan digitális technológiákat választanak, amelyek képesek ösztönözni az elkötelezettséget, alkalmat adnak a személyes párbeszédre. A felsővezetők 52 százaléka egyébként úgy nyilatkozott, hogy ez a változás vállalatuknál már bekövetkezett, ami azt jelzi, hogy az trendekhez való alkalmazkodás jelentősen felgyorsult.

Belső együttműködést is javítani kell

A vásárlói külső vélemények hangsúlyosabb bevonása a döntéshozásba a vállalatok belső folyamataira is kihat. A felsővezetéstől sokkal összehangoltabb munkát kíván. A kutatás egyértelmű összefüggést mutatott ki a különböző vezetők együttműködése és a vállalat sikeressége között. A kutatók feltérképezték a különböző C-szintű vezetők közti kapcsolatokat is. Ebből kiderült, hogy a cégvezető rendszerint a pénzügyi vezetővel dolgozik legszorosabban együtt, de egyre szorosabb a kapcsolata a HR (CHRO) és az informatikai vezetővel is.

Ki kivel működik együtt szorosabban a menedzsmentben? (forrás: IBM)

Ez összefügg azzal is, hogy a menedzsment tagjai miként ítélik meg az egyes faktorok szerepét a vállalat sikerében. Miközben például a makrogazdasági folyamatok a legtöbb C-szintű vezető számára csak a negyedik legfontosabb tényező – ezt egyébként kizárólag a pénzügyi vezetők sorolták az első helyre –, ugyanakkor a piaci viszonyokat, melybe a vásárlói igények is tartoznak, már az informatikai, a marketing- és a szállítási láncért felelős vezetők (CSCO – chief supply chain officer) is a legfontosabb tényezőként említették. Az első számú vezetők körében azonban a tavalyi felméréshez hasonlóan továbbra is a technológiai faktor a fejlődés kulcsa (az okoról a közelmúltban Pongrácz Ferenc, az IBM Magyarország szolgáltatási üzletágának vezetője, az IBM ISC Magyarország ügyvezető igazgatója beszélt lapunknak).

A CIO-k ebben az új helyzetben saját helyzetük változására szám,ítanak. Mindenekelőtt arra, hogy a hagyományosan a marketingvezető alá tartozó területeken – például a felhasználói élményhez kapcsolódó menedzsment feladatok vagy az új üzleti területek feltárása – egyre nagyobb szerepet kapnak. Ezzel összefüggésben az informatikai vezetők négyötödük elsősorban az bid data jellegű analitikai területekre kíván összpontosítani a jövőben, hogy a strukturálatlan adatok feldolgozhatóságán javítsanak. Ezzel összefüggésben ugyanakkor fontosnak érzik a legkorszerűbb front office megoldások bevezetését is, hogy közelebb hozhassák a vásárlókat a vállalathoz, és minél több releváns információt tudjanak begyűjteni tőlük a perszonalizálódó kapcsolatok révén. Ehhez azonban több mint felük szerint robusztus, jól skálázható IT-alapra lenne szükség.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.