760 millió új, potenciális ügyfélkörhöz jutott az Apple azzal, hogy aláírták a megállapodást a világ legnagyobb telekommunikációs cégével, a China Mobile-lal. A lehetséges szerződéskötésről már hetek óta keringtek pletykák, amelyek karácsony előtt pár nappal immár valódi hírré váltak. Az iPhone már évek óta jelen van a világ legígéretesebb piacán, de a készülékek nagy része vagy feketén került be és üzemelt a kínai hálózatokon, vagy a két kisebb operátor előfizetői juthattak csak hozzá.
Kínai számháború
A China Mobile előfizetőinek január 17-től lesz lehetősége megvásárolni a szolgáltató kínálatából az ötödik generációs iPhone készülékeket, azonban már idén, december 25-től megkezdik az előrendelések felvételét. Ha a világ legnagyobb telkójának előfizetői közöl mindössze minden tizedik dönt az almás logó mellett, az is nagyjából az Apple éves forgalmának a felét jelentené. Az ügylet méretének érzékeltetésére egy beszédes összehasonlítás: a China Mobile körülbelül hétszerannyi ügyféllel rendelkezik, mint az USA legnagyobb szolgáltatója, a Verizon.
A megállapodás sikeréhez nagyban hozzájárulhat a világ legnagyobb negyedik generációs mobilhálózatának most zajló fejlesztése is. A China Mobile idén 1,2 millió bázisállomással rendelkezik, de jövőre ezt a számot 500 ezer új 4G-s állomással fogják bővíteni. A 4G/LTE-szolgáltatás jelenleg is elérhető Kína 16 nagyvárosában - ezt 2014 végéig több mint 340 metropoliszra fogják kiterjeszteni.
A most tető alá hozott szerződéskötés azért húzódott eddig, mert az Apple nem volt hajlandó a China Mobile lassú és korszerűtlen hálózatára felengedni a készülékeket, ugyanakkor a hírek szerint az iPhone 5c és 5s modellekből elkészültek azok a verziók, amelyek már használhatók ezen a speciális hálózaton is. A vonakodás a China Moble részéről is megvolt, hiszen az Apple köztudottan gyilkos, üzletileg nem előnyös feltételek mellett biztosítja készülékeit a szolgáltatók számára.
Terített asztal?
Nagy kérdés persze, hogy az iPhone hivatalos megjelenése után mi történik azzal a több mint 40 millió China Mobile ügyféllel, akik kártyafüggetlenül, vagy a szürke/feketepiac valamelyik csatornáján szerezték be mobiljukat? Vajon kapnak az alkalmon, és élnek a szolgáltatójuk valamelyik előfizetési lehetőségével, vagy maradnak a régi, de lassú mobilnetet adó készüléküknél? Nagyjából ez lesz a kulcsa annak, hogy az Apple milyen eredményeket ér majd el Kínában, persze hozzávéve azt az előfizetői bázist is, amelyik újonnan fog előfizetni és iPhone-t vásárolni.
Az eladások nagy valószínűséggel meglódulnak majd, ami annak ellenére így lesz, hogy a kínai vásárlók szívesen részesítik előnyben a helyi független gyártók minőségi, de olcsó készülékeit. A Trefis elemző cég azt jósolja, hogy a China Mobile havonta 1,5 millió iPhone-t fog eladni, ami egy egész évet tekintve 20 milliós darabszámot jelenthet. A legutóbbi eladásokat figyelembe véve a plusz 20 millió darab értékesített iPhone 17 százalékos növekedést hozhat az Apple számára, ami jelentős eredmény lehet.
Azonban nem szabad megfeledkezni a konkurenciáról sem. A távol-keleti országban is a Samsung állhat az Apple nagyra törő tervei elé: a koreai gyártó a Canalys adatai szerint a harmadik negyedévben a piac 21 százalékát uralta. Ehhez képest az Apple mindössze 6 százalékkal bír, köszönhetően a China Unicom Hong Kong és China Telecom szolgáltatóknak, amelyek 2009., illetve 2012. óta kínálnak iPhone-t, csak éppen a China Mobile előfizetői bázisának töredékével rendelkeznek. A telítettség azonban az európai országokhoz, illetve USA-hoz képest még mindig rendkívül messze van, így jövőre éles harc várható a kínai előfizetőkért.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak