Hivatalossá vált, amiről hetek óta sejteni lehetett, hogy megtörténik: az Apple megállapodott készülékei forgalmazásáról a világ legnagyobb telefonszolgáltatójával.

760 millió új, potenciális ügyfélkörhöz jutott az Apple azzal, hogy aláírták a megállapodást a világ legnagyobb telekommunikációs cégével, a China Mobile-lal. A lehetséges szerződéskötésről már hetek óta keringtek pletykák, amelyek karácsony előtt pár nappal immár valódi hírré váltak. Az iPhone már évek óta jelen van a világ legígéretesebb piacán, de a készülékek nagy része vagy feketén került be és üzemelt a kínai hálózatokon, vagy a két kisebb operátor előfizetői juthattak csak hozzá.

Kínai számháború

A China Mobile előfizetőinek január 17-től lesz lehetősége megvásárolni a szolgáltató kínálatából az ötödik generációs iPhone készülékeket, azonban már idén, december 25-től megkezdik az előrendelések felvételét. Ha a világ legnagyobb telkójának előfizetői közöl mindössze minden tizedik dönt az almás logó mellett, az is nagyjából az Apple éves forgalmának a felét jelentené. Az ügylet méretének érzékeltetésére egy beszédes összehasonlítás: a China Mobile körülbelül hétszerannyi ügyféllel rendelkezik, mint az USA legnagyobb szolgáltatója, a Verizon.

A megállapodás sikeréhez nagyban hozzájárulhat a világ legnagyobb negyedik generációs mobilhálózatának most zajló fejlesztése is. A China Mobile idén 1,2 millió bázisállomással rendelkezik, de jövőre ezt a számot 500 ezer új 4G-s állomással fogják bővíteni. A 4G/LTE-szolgáltatás jelenleg is elérhető Kína 16 nagyvárosában - ezt 2014 végéig több mint 340 metropoliszra fogják kiterjeszteni.

A most tető alá hozott szerződéskötés azért húzódott eddig, mert az Apple nem volt hajlandó a China Mobile lassú és korszerűtlen hálózatára felengedni a készülékeket, ugyanakkor a hírek szerint az iPhone 5c és 5s modellekből elkészültek azok a verziók, amelyek már használhatók ezen a speciális hálózaton is. A vonakodás a China Moble részéről is megvolt, hiszen az Apple köztudottan gyilkos, üzletileg nem előnyös feltételek mellett biztosítja készülékeit a szolgáltatók számára.

Terített asztal?

Nagy kérdés persze, hogy az iPhone hivatalos megjelenése után mi történik azzal a több mint 40 millió China Mobile ügyféllel, akik kártyafüggetlenül, vagy a szürke/feketepiac valamelyik csatornáján szerezték be mobiljukat? Vajon kapnak az alkalmon, és élnek a szolgáltatójuk valamelyik előfizetési lehetőségével, vagy maradnak a régi, de lassú mobilnetet adó készüléküknél? Nagyjából ez lesz a kulcsa annak, hogy az Apple milyen eredményeket ér majd el Kínában, persze hozzávéve azt az előfizetői bázist is, amelyik újonnan fog előfizetni és iPhone-t vásárolni. 

Az eladások nagy valószínűséggel meglódulnak majd, ami annak ellenére így lesz, hogy a kínai vásárlók szívesen részesítik előnyben a helyi független gyártók minőségi, de olcsó készülékeit. A Trefis elemző cég azt jósolja, hogy a China Mobile havonta 1,5 millió iPhone-t fog eladni, ami egy egész évet tekintve 20 milliós darabszámot jelenthet. A legutóbbi eladásokat figyelembe véve a plusz 20 millió darab értékesített iPhone 17 százalékos növekedést hozhat az Apple számára, ami jelentős eredmény lehet.

Azonban nem szabad megfeledkezni a konkurenciáról sem. A távol-keleti országban is a Samsung állhat az Apple nagyra törő tervei elé: a koreai gyártó a Canalys adatai szerint a harmadik negyedévben a piac 21 százalékát uralta. Ehhez képest az Apple mindössze 6 százalékkal bír, köszönhetően a China Unicom Hong Kong és China Telecom szolgáltatóknak, amelyek 2009., illetve 2012. óta kínálnak iPhone-t, csak éppen a China Mobile előfizetői bázisának töredékével rendelkeznek. A telítettség azonban az európai országokhoz, illetve USA-hoz képest még mindig rendkívül messze van, így jövőre éles harc várható a kínai előfizetőkért.

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.